fredag 28 november 2008

Lärarutredningen ger nytt avstamp för IT i skolan


När jag var liten.....

Eller rättare sagt i början av detta årtusende när jag gick på lärarhögskolan i Malmö så var e-learning ett riktigt hett begrepp.

Det var definitivt inte något som praktiserades. Man fick fortfarande skriva ut sina arbeten på papper och lämna in dem. Att IT och skola var något som var viktigt var det inte för många av mina kursare som tyckte. Jag var ganska ensam om att välja kursen IT i skola och distansutbildning. Kanske var de inte så dumma som valde bort den kursen eftersom det visade sig att de som skulle lära oss om detta inte kunde lära oss så mycket. Vi skulle göra hemsidor...... Det kunde jag redan och det kändes lite som dagisnivå. Med tanke på detta så kan man ju se att utvecklingen har gått väldigt fort framåt. Mitt intryck av hur man använder IT i dagens lärarutbildning är att väldigt mycket har hänt. Mina lärarkandidater verkar ha goda möjligheter att få prova på mer avancerat användande.

Det är glädjande att läsa att lärarutredningen som publiceras 3:e december kommer att sätta ljuset på hur viktigt det är med lärarnas IT-kompetens.

I ett debattinlägg i Computer Sweden (CS) skriver Madeleine Cæsar vd för KK-stiftelsen och Yngve Wallin programmerare, KK-stiftelsen följande.


Den 3 december presenterar Sigbrit Franke sin utredning av den reformerade lärarutbildningen för regeringen – en utredning som sätter ljuset på de blivande lärarnas digitala kompetens. När regeringen i våras kom med tilläggsdirektiv till utredningen, där den såg it som ett allt viktigare redskap i skolan och som ett nödvändigt verktyg i ett modernt samhälle, utbrast KK-stiftelsen: Äntligen!Äntligen därför att KK-stiftelsen arbetar för att höja lärarnas digitala kompetens. Äntligen därför att KK-stiftelsen arbetar för att utbildningarna ska stärka nyutexaminerade lärares förmåga att skapa arbetsformer utifrån elevernas och samhällets behov.

Att man från statsmaktens sida satsar på detta är av stor vikt. Eftersom IT skall vara en del av alla ämnen, inte ett eget ämne, gör detta att ansvaret blir väldigt spritt vilket i sin tur gör det lättare att välja bort. Att man som lärare väljer bort att ta till sig ny teknik har självklart många och olika orsaker. Poängen är att det inte är rimligt att 2008 ens tänka tanken. Där är tydliga direktiv väldigt viktiga.

KK-stiftelsen såg att it och digitala verktyg spelade en allt större roll. Det var viktigt att Sverige följde med i utvecklingen för att behålla sin konkurrenskraft. Skolan måste därför också följa med för att inte förlora sin legitimitet i samhället – och bland eleverna.Problemet var inte elevernas bristande digitala kompetens. Problemet var lärarnas och lärarstudenternas brist på digital kompetens. Det var både ett kunskaps- och attitydproblem.

Det är attityderna som man måste jobba med. Status är nyckeln. Att IT prioriteras uppifrån är därför viktigt. För övrigt anser jag att det borde finnas lokala resurscentrum runt om i landet som är med och ser till att arbetet ute på skolorna inte avstannar. Som det är idag är det väldigt olika hur långt man kommit på de olika skolorna. Som en del av skolverket skulle man kunna jobba uppsökande med detta. Kompetensen är för viktig för elevernas framtid för att överlåtas till rektorer och enskillda lärare att ansvara för.

Jag jobbar gärna där!

torsdag 27 november 2008

Rapport från en skolbänk...


Arbetet med att blogga om judendom och islam fortskrider. Det väcker bra frågor hos eleverna. "-Vad kan jag skriva? Tänk om någon blir arg?" En helt ny dimension uppenbarar sig. Någon kan ju läsa det jag skriver.
Då händer det något med texterna. Helt plötsligt är det viktigt med stavning. "Kan du kolla på det här" betyder ju att jag som elev helt plötsligt ser skrivandet som en process där jag inte bara skriver och lämnar utan ser till att jag under resans gång har kollat av med andra att jag är på rätt spår.
Att få eleverna att hjälpa varandra och lära av varandra är ett mål som jag har med övningen. De verkar inte riktigt ha kommit dit än. Men att de är inne på varandras alster och "kollar" är helt klart. Inspiration och konkurrens kan kanske lyfta arbetet till nya höjder.

Nya smakprov
http://fridareligon.blogspot.com/
http://larssonh.blogg.se/religionsarbete/
Uppmuntra dem gärna och kom med tips om hur de kan göra det ännu bättre!

onsdag 26 november 2008

Nu är vi igång!


Religionsarbete om Islam och Judendomen där redovisningarna görs som bloggar. Rackarns vad roligt det är när man låter dem använda sin kreativitet.

Bara kolla vad de kan åstadkomma.


http://religonbw.blogspot.com/ En fejkad resa! Såååå smart grepp.


http://www.axeldapaxel.blogspot.com/ Han testar att göra video!


Märk väl de har bara precis börjat. De har två veckor på sig att bli klara. Gå gärna in och uppmuntra dem med kommentarer.

tisdag 25 november 2008

Ungar är konservativa.


En något märklig sak är hur en del av mina elever reagerade när jag introducerade ett nytt arbetsområde häromdagen. Ämnet var religion och det var väl inget konstigt med det men när jag kom fram till hur de skulle redovisa sitt arbete då hettade det till.

Jag sa att jag inte ville ha in några papper eller för den delen wordfiler. -Det kan ni ju redan. Det är dags att spänna bågen lite så jag föreslog film, sång och blogg (eller powerpoint för den försiktige). Gärna allt på en gång. -Använd er kreativitet!

Nu var där flera som villt började opponera sig. -Du skall väl bara bedömma våra kunskaper inte vilket sätt vi redovisar på. Visst skall deras kunskaper bedömas men är inte förmåga att visa sina kunskaper på flera olika sätt KUNSKAP?

-Men det är ju inte SO.

Nu blev jag lite osäker över om jag verkligen hade på fötterna (vilket jag givetvis inte visade). Är det verkligen SO?

Dags att gå till vishetens källa och kolla upp hur det verkligen är. Sagt och gjort. Ut på nätet och kolla. Man har ju tur som en tokig för där hittar man följande i LPO 94. Under gemensam kursplanetext för de samhällsorienterande ämnena .


Kunskapande i ett informationsrikt samhälle
Dagens samhälle erbjuder en
närmast oändlig mängd av information, som kan inhämtas från olika mer eller
mindre vederhäftiga källor via olika kanaler. Medier och mediers budskap spelar
stor roll när människor bildar sina uppfattningar. I de samhällsorienterande
ämnena skall eleverna bli förtrogna med olika sätt att kunskapa samt utveckla
insikter i hur olika medier kan användas och hur de påverkar människan och
samhället. Genom att orientera sig i olika informationsmiljöer och använda olika
informationskällor får eleverna insyn i de möjligheter och problem som
IT-samhället medför. Att söka, granska, välja, strukturera, kritiskt värdera,
integrera och redovisa information på skilda sätt – i tal, skrift, bild, form,
drama, musik och rörelse – är centralt i de samhällsorienterande ämnena. Det
främjar elevernas orientering i tid och rum och deras konstruerande av egna
mönster och bilder av omvärlden, vilka kan användas som redskap för analys och
bedömning av såväl andras tolkningar som egna ståndpunkter.

I rest my case.....

Visste du att?



  • På sex månader läggs det upp lika många timmar film på youtube som de stora TV-bolagen producerade under sina första 60 (!) år.

  • En 50" tv kostade över hundratusen för tre år sedan. Nu kan du få en för strax över tiotusen.

  • De billigaste bärbara kommer att kosta runt 1000 kr om två till tre år.

  • Eleverna i Sverige tycker att de kan mer om datorer än sina lärare.

Det betyder att vi har alla tekniska möjligheter. Men det betyder också att vi måste ändra inställning till teknik och lärande och inse att det blir allt viktigare att vi gör våra elever mediekompetenta.


NU!

måndag 24 november 2008

Vad vi behöver kunna har förändrats

Ett mycket spännande forskningsprojekt vid MIT som kommer bli mycket intressant att följa är

Project New Media Literacies

De presenterar lite om sina tankar i denna filmen.




Stefan Pålsson skriver om det på sin blogg Framtidens lärande. Just medias utveckling är något som vi lärare definitivt måste hålla ögonen på. För att kunna nå de unga så måste vi ju tala deras språk. Då duger det inte att komma med stentavlor och gamla OH-bilder när resten av världen är högupplöst.

Vad är sanning i det 21:a århundradet?

Sanning är ju ett kul begrepp att fundera kring. Kombinera det med den tid vi lever i och det blir mer spännande än någonsin. Var inne på bloggen IT-mamman och hittade en klockren film om skönhet. Klicka här det öppnas i ett nytt fönster.
Vi kan inte lita på det vi ser men vi påverkas av det vare sig vi vill eller inte. Källkritik är viktigt. Möjligheterna att retushera verkligheten finns där men är det verkligen alltid bra att göra det. Riskerar vi alla att få en ganska sned verklighetsuppfattning?
Det får mig att tänka på en textrad ur Arja Sajonmas Högt över havet.
Vem är du? Vem är jag? Levande charader.

Framtiden ett ganska kul ställe redan för 40 år sedan.


Det som var science fiction för 40 år sedan är vår vardag idag. Visst är det kul att tänka på. Vi lever i framtiden! Jag hittade en kul artikel där man kollade upp de saker science fiction-författaren James R. Berry förutspådde skulle komma. 1968 trodde han blandannat att datorn skulle finnas i varje hem att e-handel skulle vara vardag att vi skulle ha e-post och att robotar skulle göra mycket av det tunga arbetet.

Detta fick han ju rätt i vilket är mycket imponerande. Roligare är de saker som inte riktigt visade sig stämma. Självstyrande bilar som färdas i 400 km i timmen känns ganska avlägset. Klimatkontrollerade städer med gigantiska kupoler är ju något man längtar efter när november känns ända in i benmärgen. Raketfärder mellan kontinenterna väntar vi med spänning på. Men framförallt väntar vi på fyra timmars arbetsdag. Det skulle väl vara ett stort steg framåt. Eller?




Superkul att försöka tänka sig hur världen ser ut om 40 år. Jag nöjer mig med att tro att räntan om 40 år ligger kring 5 %. Vågat va! Vad tror du?
eller varför inte titta på en ganska hallelujaaktig film.

Det är bra att ungdomarna sitter vid datorn!


Ja så är det då konstaterat att det inte är skadligt att sitta framför skärmen. Hittade en liten spännande rapport om en forskare som studerat ungas användande av internet.


Med Internets hjälp lär sig tonåringarna de tekniska färdigheterna och den
läs- och skrivkunnighet som behövs i dagens samhälle. De lär sig även hur man
kommunicerar på internet, hur man skapar en offentlig identitet, hur man skapar
hemsidor och postar länkar. Rapporten går emot många föräldrar och lärares
stereotypa åsikter om att surfa på internet är slöseri med tid. – Allt det som
ungdomar lär sig online betraktades som avancerade kunskaper för tio år sen, men
idag tar ungdomarna dem för givet, säger Dr Mimi Ito, rapportens författare till
BBC.

Det ÄR viktigt att vara internetkompetent idag och kommer inte att bli mindre viktigt imorgon. Sååååå. Surf´s up dudes.....
Dr Mimi Ito berättar.

lördag 22 november 2008

Farliga datorspel?


Alltid lika intressant och roande att läsa Stig-Roland Rask! Se bloggen Unga nätkulturer>>>

Aldeles lysande komenterar han debatten kring farliga datorspel som gör att ungdomarna enligt kvällstidningarna "kollapsar".

Han pekar på att det kanske inte är så att problemet är själva dataspelen utan bristen på vatten, mat och sömn.

Onekligen mycket träffsäkert. Det går säkert att hitta någon som drejat ihjäl sig efter att maratondrejat dygnet runt under en vecka. Ingen skulle komma på idén att förbjuda leran i det läget. Halva Skåne skulle ju dessutom bli olagligt i ett nafs. Att man inte inser att ungdomars kulturyttringar i alla tider har ansetts som förtappade och destruktiva skär i mitt historikerhjärta. Fatta att det alltid kommer att vara så.

Är det inte Beatles så är det den där förbannade Jazzen eller så är det ett dataspel. Nej låt bli att göra bort dig och se din plats i historien. Förstå att det du inte förstår inte nödvändigtvis måste vara fel. Om du är förälder inse att ditt barn självklart behöver gränser för såväl drejning som fotboll och dataspel. (jazz kan väl vara okej)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...