torsdag 27 november 2008

Rapport från en skolbänk...


Arbetet med att blogga om judendom och islam fortskrider. Det väcker bra frågor hos eleverna. "-Vad kan jag skriva? Tänk om någon blir arg?" En helt ny dimension uppenbarar sig. Någon kan ju läsa det jag skriver.
Då händer det något med texterna. Helt plötsligt är det viktigt med stavning. "Kan du kolla på det här" betyder ju att jag som elev helt plötsligt ser skrivandet som en process där jag inte bara skriver och lämnar utan ser till att jag under resans gång har kollat av med andra att jag är på rätt spår.
Att få eleverna att hjälpa varandra och lära av varandra är ett mål som jag har med övningen. De verkar inte riktigt ha kommit dit än. Men att de är inne på varandras alster och "kollar" är helt klart. Inspiration och konkurrens kan kanske lyfta arbetet till nya höjder.

Nya smakprov
http://fridareligon.blogspot.com/
http://larssonh.blogg.se/religionsarbete/
Uppmuntra dem gärna och kom med tips om hur de kan göra det ännu bättre!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...