Vad du än gör titta inte på den här filmen! Det kommer bara att leda till att hela internet går i
bitar. http://www.youtube.com/experiencewii
This is what I said...
8 år sedan
Kunskapande i ett informationsrikt samhälle
Dagens samhälle erbjuder en
närmast oändlig mängd av information, som kan inhämtas från olika mer eller
mindre vederhäftiga källor via olika kanaler. Medier och mediers budskap spelar
stor roll när människor bildar sina uppfattningar. I de samhällsorienterande
ämnena skall eleverna bli förtrogna med olika sätt att kunskapa samt utveckla
insikter i hur olika medier kan användas och hur de påverkar människan och
samhället. Genom att orientera sig i olika informationsmiljöer och använda olika
informationskällor får eleverna insyn i de möjligheter och problem som
IT-samhället medför. Att söka, granska, välja, strukturera, kritiskt värdera,
integrera och redovisa information på skilda sätt – i tal, skrift, bild, form,
drama, musik och rörelse – är centralt i de samhällsorienterande ämnena. Det
främjar elevernas orientering i tid och rum och deras konstruerande av egna
mönster och bilder av omvärlden, vilka kan användas som redskap för analys och
bedömning av såväl andras tolkningar som egna ståndpunkter.
Det betyder att vi har alla tekniska möjligheter. Men det betyder också att vi måste ändra inställning till teknik och lärande och inse att det blir allt viktigare att vi gör våra elever mediekompetenta.
NU!
Vem är du? Vem är jag? Levande charader.
Med Internets hjälp lär sig tonåringarna de tekniska färdigheterna och den
läs- och skrivkunnighet som behövs i dagens samhälle. De lär sig även hur man
kommunicerar på internet, hur man skapar en offentlig identitet, hur man skapar
hemsidor och postar länkar. Rapporten går emot många föräldrar och lärares
stereotypa åsikter om att surfa på internet är slöseri med tid. – Allt det som
ungdomar lär sig online betraktades som avancerade kunskaper för tio år sen, men
idag tar ungdomarna dem för givet, säger Dr Mimi Ito, rapportens författare till
BBC.