fredag 26 september 2008

Ha ha ha

Hej

onsdag 24 september 2008

Lärare = late adopters?

Vi skall nu börja att använda webben för att förbereda inför utvecklingssamtal och IUP (individuella utvecklingsplaner). Mitt jobb har varit att ta fram och organisera verktygen. Jag trodde självklart att mina kollegor skulle göra sin bit av arbetet. Det vill säga planera och genomföra själva arbetet med verktyget. Men döm om min förvåning när det visar sig att den manual som jag knåpat ihop i många fall helt lämnas till att samla damm. Istället ägnar man tid och kraft till att oroa sig över hur svårt det är att använda datorer.
Ibland blir jag väldigt trött. Detta är högutbildade människor. Året är 2008 och man har mage att tycka att datorer är svårt att arbeta med. Ja visst kan de vara det. Det arbete som jag har lagt ner för att skapa förutsättningarna så att de kan göra sin bit är ganska knivigt. Men TRE klick och att skriva några ord i en ruta kan knappast kallas svårt.
Dagens slutsats blir att det inte finns något intresse för att använda datorn till kommunikation. Det finns ingen lust att lära nytt.
Skall det vara så när man är lärare?
NEJ! Det skall det INTE!
Nu är jag arg.
Imorgon är jag glad igen.
Det är skönt när man vet att man har rätt.

tisdag 23 september 2008

Kauhajoki och censuren

I gårdagens CS (computer sweden) kunde man läsa en intressant ledare om självmord och internet. Det finns sajter på nätet som handlar om det mesta mellan himmel och jord. Även om självmord. En del av dessa är sådana som uppmuntrar till självmord. Förkastligt? Ja! Skall de förbjudas? Nej!
Som ledarskribenten så väl uttrycker det "Självmordsbenägna unga människor behöver vård – inte inskränkningar i yttrandefriheten."
Ryggmärgsreflexen är ju såklart att man vill förbjuda för att förhindra att sådant här händer. Men det är bara att reagera på symptomen inte att gå till botten med och bota sjukan. Vad de unga behöver är kloka vuxna med stora öron! Ungdomar behöver någon att prata med så att de inte fastnar i mörka och farliga tankar. De lever i en tid där det är lätt att tro att vi lever i den farligaste av tider. Men så är inte fallet. Vi matas ständigt av domedagsprofetiska uttalanden. Om jorden inte går under av ett svart hål skapat av partikelacceleratorn i CERN så kommer den globala uppvärmningen att ta kol på oss. Det är förstås också en typ av sanning men knappast den enda. Att som ung växa upp i Sverige innebär också att man bor i ett av världens rikaste länder i en värld som är mer fredlig och mindre hungrig än någonsin tidigare. Det betyder att man går en mycket ljus framtid till mötes.
Den bilden måste dagens elever och ungdomar också få möta.
Det är desperata människor som begår sådana här vansinnesdåd. De blir inte färre av fler övervakningskameror och inpasseringskontroller. Där delar jag inte åsikt med
Maria Abrahamsson på Svenska Dagbladet. Jag tänker i stället på ett citat från TV-serien
Arkiv X. "när blev du paranoid?". "när de började förfölja mig!". Ett öppet samhälle är, tror jag, mindre benäget att skapa rädda och desperata människor.

måndag 22 september 2008

Lärare = en som lär

Det är ju så att det idag inte räcker med en utbildning (så har det förstås aldrig varit tidigare heller) utan melodin är livslångt lärande.

Vad detta får för konsekvenser för oss lärare är ju att vi måste acceptera att vi lever i en värld där vi inte sitter inne med den rena kunskapen. Kanske har det inte heller tidigare i historien varit så. Men aldrig tidigare har det varit så enkelt att kolla fakta. Tidigare generationers lärare har på många sätt haft monopol på tillgången av fakta. Genom att sitta på ett bibliotek i sitt ämne har man haft tillgång till fakta som andra inte haft tillgång till. Detta har ju radikalt förändrats i och med internet. Fakta finns fritt tillgängligt.

Den viktiga kompetens som läraren då har att förmedla är egentligen inte faktan i sig utan tolkning och användande av fakta. Det är ett ganska stort språng från gårdagens skola.


I UNESCO:s ICT competency standards for teachers ser man följande kompetenser som nycklar till morgondagens samhälle.
Jag tycker att det verkar vettigt. Det gäller att vi lärare är allt detta för de gör ju som vi gör inte som vi säjer att de skall göra. Det gäller alltså som lärare idag att vara bra på att lära sig. Vad kul det plötsligt blev att vara lärare. En möjlighet att vara student hela livet. Någon mer än jag som skall ut på nationerna i helgen? Det är lätt att hålla sig ung i sinnet om man väljer att se sig som en evig student (men absolut inte överliggare).

Framtiden ett ganska kul ställe

Birgersson hade rätt!
Tack för den mannen. Sverige hade varit mycket tråkigare utan honom. Idag har vi de tjänster som han pratade om för 10 år sedan. Vi tycker förstås inte att det är ett dugg konstigt. Men det tyckte vi för tio år sedan. Inte jag förstås ;-). Men många andra. Så är det med framtiden den är oviss och det är väldigt svårt att förutse vilken av all dessa nya idéer som kommer att få genomslag.
Läs själv här>>>
Men att IT inom överskådlig framtid kommer att vara motorn i kommunikation och produktion är ju ingen högoddsare precis. Men vad som kommer att vara superhett om tre år vågar inte jag sia om. Bärbara datorer eller är det mobiltelefoner. Internet eller kommer det något nytt mindre storskaligt?
Hur som helst så ser jag fram emot den. Framtiden alltså. Med tillförsikt.
Glassen kommer i alla fall inte att förändras så mycket. Ben & Jerry är nämligen mycket nära perfektion.

När ingenting fungerar

När systemet ligger nere...... vad gör man då?
IUP-verktyget i vår LMS (lärplattform) har försvunnit. Det är utlovat att det skall dyka upp igen, fast på ny plats. Här tvingar jag in mina kollegor i ett nytt system och det första som händer är .... POFF! Så är det borta.
All min trovärdighet känns som bortblåst. Dessutom utan att jag har gjort något fel. Någon annan gör något och vips så påverkar det mig och det arbete jag har gjort. Det känns inte riktigt rättvist.
Kanske är det en målande bild av vår värld i stort. Det fladdrar till i en tyllgardin och vips så dör människor i en annan del av världen (okej jag kanske överdriver liknelsen liiiite).
Det värsta är att inte veta vad som händer. Någon jobbar på problemets lösning men det är inte jag. Mitt jobb blir att lugna oroliga kollegor. Men jag är tyvärr inte lugn själv.
När systemet ligger nere så ligger verksamheten nere. IT har som det heter i näringslivet blivit "affärskritiskt". Det är ju förstås kul. Det är nu det blir tydligt hur viktigt IT är. När det ligger nere så saknas det något oerhört.
Teknik är skit.........när det inte fungerar.

söndag 21 september 2008

Kreativitet

Det är märkligt!
Vaknade med en tanke som gnagde i min hjärna. Kreativitet..... Detta fantastiska som driver världen framåt. Denna urkraft som inspirerar och skapar.
Det som oroade mig var. På vilka sätt bidrar min undervisning till att göra eleverna kreativa?
Bakgrunden var att jag igår träffade en gammal klasskamrat. Idag är hon cirkudirektör. Helt klart en kreativ människa. Min tanke var hur många blivande cirkusdirektörer finns det i min nuvarande klass. Rent statistiskt såklart ingen (det är ju inte världens vanligaste jobb). Men bildligt talat så är det ju den typen av kreativa människor som Sverige behöver mer av. För det är kreativitet som föder våra industrier med inovationer som sedan omsätts i produkter som ställer maten på våra bord.
Så långt hade jag kommit i mina tankar när jag satte mig vid datorn för att skriva detta inlägg. Döm om min förvåning när startsidan dyker upp och jag ser rubriken Utbildningssystemet är motorn i ekonomin. Att samma tanke finns i en annan hjärna vid samma tidpunkt. På bloggen Framtidens lärande skriver Stefan Pålsson i fredags om just kreativitet att
"Kreativitet och reell kompetens, det vill säga förmågan att använda sina kunskaper och färdigheter i praktiken, anpassade efter situationens förutsättningar och krav, är snart en absolut nödvändighet."
Slutsatsen är att skolan måste förändras för att möta helt nya krav. Kreativitet är prioriterat. Arbetssättet kan kanske inte längre se ut som det gjort.
Är det dags att spränga klassrummet och hitta nya organisationsformer? Projekt istället för år 8 och år 9.
Det ställer nya krav på lärarna men även på eleverna. Gårdagens vinnare var de som kunde (och ville) anpassa sig till systemet och lära in kunskapsmassa. Är de morgondagens loosers i en värld där kreativitet blir viktigare. Är det de elever som är rebeller i dagens skola som är morgondagens mönsterelever? WOW.

Plötsligt ser jag ljust på framtiden och börjar minnas varför jag älskar att vara lärare. När mina elever kommer tillbaka från sin PRAO skall jag starta upp kreativa projekt. Räkna med det!
I centrum för allt detta står verktyget för att ge utlopp för all kreativitet. Datorn. Aldrig tidigare har du så snabbt kunnat omsätta din kreativitet och dela den med så många. Internet är fantastiskt till detta. The future! Here we come!

fredag 19 september 2008

Fantastisk värld

Vilken fantastisk tid och värld vi lever i!
Har en skoltidning som eleverna gör på nätet. Just nu jobbar vi med intervjuer.
Kändisar är ju kul så vi började spåna kring vilka lokala förmågor som vi kunde skriva om. Jagar rätt på mailadresser och mobilnummer via webbtjänster och hemsidor. Skickar iväg frågor och..... Får svar! Lyckan hos eleverna är underbar att se. De växer och anar att om kändisar svarar dem så är ju inget omöjligt här i världen. De som verkar onåbara går att kommunicera med via mail.
Själv kastar jag iväg ett mail till MIT i Boston och får svar. Jag växer och börjar ana att inget är omöjligt.

Vi lever i en tid när ALLT är möjligt. De möjligheter som finns idag har alldrig tidigare i historien uppenbarat sig.

Utvecklingen går så fort att min mamma inte förstår vad jag jobbar med och mina barns arbetsuppgifter knappast är påtänkta.
Dynamiskt är ett ord jag gillar. Det skall jag använda minst tre gånger denna helgen. Världsprommis.

torsdag 18 september 2008

Kul grej a la Bollywood

Hittade en riktigt rolig grej häromdagen. Mycket användbar om man vill piffa upp sina mejl eller sin blogg.





Hitta den här>>>

Startsidor

Själv kör jag med igoogle som startsida. Där har jag koll på bloggar som jag läser och tidningar. Fick ett tips av en kollega (tack Ami) om http://www.superstart.se/



Den ser faktiskt snyggare ut än igoogle så om du inte redan har lagt mycket tid på att bygga startsida så är den ett tips.
Jag testar även ett annat verktyg nämligen Totiki. Lite barnsjukdomar verkar de dras med såhär första veckan. Det enda som jag fått att funka är synken med Facebook. Men om det bara kickar igång så kan man hålla koll på det mesta. Det enda jag saknar såhär långt är synk med Hotmail. Men pyttemjuk kanske inte vill dela med sig?




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...