torsdag 20 augusti 2009

Lärare och datorer = sant


Vilken skillnad det är idag jämfört med bara för ett år sedan. Det är när man får det perspektivet som man förstår att det faktiskt händer en hel massa utveckling. Trycket på att få igång trådlösa nätverket, inloggningar till lärplattform och mail är otroligt stort. Man vill ha det NU. Kan inte vänta.


Och då är det lärarna jag skriver om!!!


Så fantastiskt roligt (och arbetsamt). Som en kollega sa till mig igår.



"Jag känner mig fullständigt handlingsförlamad eftersom jag inte
kommer åt nätverket. Så var det inte innan".


Vi har idag ett helt annat kommunikationsflöde och en helt ny informationskultur på skolan. Det är mycket positivt. Den största skillnaden är att det hos lärarna idag finns en helt ny inställning till datorn som pedagogiskt verktyg än det gjorde innan varje lärare för ett år sedan fick en egen bärbar dator.

Vi jobbar nu vidare på nästa steg. Projektor och högtalare i varje klassrum. Därefter väntar det stora steget 1-1 för eleverna. Detta framstod för flertalet av mina kollegor för ett år sedan som onödigt och skrämmande jobbigt. Så är det inte längre.

Fler och fler funderar i de banorna. Fler och fler önskar det. Idag är jag ganska stolt över mina kollegor. Vad de utvecklas.

fredag 14 augusti 2009

Lite tips till lärare i Matematik




Snubblade över två sidor som kanske kan vara intressanta för de som undervisar i matematik.

Den första ligger Stockholms stad bakom och heter webbmatte. Jag tycker att den verkar vara bra men jämfört med UR:s satsning känns den ju lite torr.

UR har påbörjat en ambitiös satsning som de kallar URSmart där de planerar att få in övningar inom de flesta av skolans ämnen. Men de har valt att börja med matematik och geometri. Känns proffsigt och snyggt.

torsdag 6 augusti 2009

Spännande tankar om 1-till-1, IT och skola



Problemet är egentligen inte lärarna utan den politiska ledningen av skolan! När de förstår att skolan behöver samma verktyg som den riktiga världen kommer lärarna att göra det.
Onekligen en intressant tanke tycker jag. Ofta så tänker jag att det är lärarnas tänk som måste förändras. Men det är kanske fel målgrupp. Det kvittar kanske hur mycket tid och kraft vi lägger på att utbilda lärarna när det i själva verket är politikerna som behöver utbildning.

Jag tror att det finns en stor poäng med detta påstående. Vi kan ju inte trolla med knäna jämt utan behöver ha de ekonomiska förutsättningarna och prioriteringsordningen klar uppifrån.
Bruce Dixon menar att det är där problemet ligger idag i alla fall.


Bruce Dixon about schools and political leadership from Richard Gatarski on Vimeo.



Nu finns det ju exempel på att det visst går att genomföra 1-till-1 även utan att det skall till nya pengar. Det går att göra om man vill och prioriterar det.

Stig-Roland Rask resonerar i sina två senaste blogginlägg kring den här frågan. Kanske skall man se det som en investering rent av. Som dessutom genererar besparingar. Det kan väl ändå inte stämma? Eller?

Hur kan Falkenberg ha råd? Del I

Hur kan Falkenberg ha råd? Del II

Om man möjlighetiserar lite mera än man problematiserar så kan man nog få till det.
Eller som Jonas Hällebrand brukar säga "en elev mer per klass så kan alla få en dator" Mer kostar det inte.

Det känns ju plötsligt lättare att lösa det då. Eller hur?

Smartboard eller inte? Del 2. En till en.


Föregående inlägg startade en ganska het debatt på Facebook om Smartbords värde i olika stadier i skolan. Jag resonerar såklart utifrån min verklighet såsom lärare på högstadiet.

På de lägre stadierna eller när det gäller specialundervisning så kan det visst vara motiverat med Smartboard där det självklart kan det vara ett utmärkt redskap i händerna på rätt pedagog.

Debatten gled snabbt över till att handla om datorn i skolan. När det gäller en till en så går även där åsikterna isär något. Finns behovet verkligen? Jag tycker det! Lika självklart som det är idag att varje elev skall ha tillgång till penna och papper är det för mig att man skall ha tillgång till dator.

Om detta sedan skall vara klassuppsättningar som lånas över lektion eller en egen dator per elev är för skolorna ett ekonomiskt problem. Men för mig framstår det som självklart att det skall vara en egen dator. Det handlar om både teknik, ansvar och planering.

500 olika användare på en dator gör den slö och sliten på några månader. Bara tänk på den härliga mängden bakterier (eller virus i det här fallet) i tangentbordet i svinifluensatider. Personligt ansvar gör att man är mer rädd om grejerna och minskar risken för förstörelse. Men viktigare än allt detta. Tillgång till verktyget när som helst gör att man använder det i större utsträckning. Lärande sker inte bara under lektionstid utan kan lika gärna ske i korridoren efter lektionens slut. Eller varför inte klockan 19.00 en torsdag. Då skall verktyget finnas till hands.

Om man sedan skall ge elever som börjar f-klassen en egen dator eller inte har jag svårare att bedöma. Att man i femman eller sexan har egen dator känns däremot mycket lämpligt i min värld.

Eller som kollegan Anette skriver på Facebook.

Jag tror att en dator till varje elev är mer än bara en morot. Det handlar om jämställdhet för mig. Alla har rätt att lära sig använda detta verktyg. ... För mig är det som att säga att kritor på bilden, gitarrer på musiken, tyg på syslöjden och trä på träslöjden är morötter. Dessa och datorn är verktyg och medel som ska användas.

Jag kunde inte sagt det bättre själv.

onsdag 5 augusti 2009

Smartboard. Eller inte?



Smartboard eller inte? Det är frågan. Själv sällar jag mig till dem som är skeptiska. Inte till verktyget i sig. Det är jättekul och funkar aldeles utmärkt. Men det är dyrt och inte något som kommer att få stort genomslag i den riktiga verkligheten utanför skolan.


Fick ett tips om ett intressant inlägg på bloggen http://blogg.binero.se/ som handlar om framtiden för it i bland annat skolan. Professorn i informationsteknologi vid Göteborgs IT-universitet Bo Dahlbom tycker att det är en dålig idé att satsa på Smartboards.






”Skolan skall använda den IT som används i arbetsliv och samhälle, inte
investera i särskilda, dyra pedagogiska hjälpmedel, som inte näringslivet självt
anser sig ha råd med och som sedan står och samlar damm.” Läs mer här>>>






Målet är ju att vi skall verka i den riktiga verkligheten och inte skapa en skola som befinner sig i ett eget universum.

Alltid när det handlar om skola och pengar så är det viktigt att prioritera. Smartboarden kanske har blivit billigare men man får fortfarande många bärbara datorer för samma pengar som man får EN smartboard. Då tycker jag att det är lätt att välja.





I ett drömklassrum kan jag mycket väl tänka mig en Smartboard men mål nummer ett är bärbara till varje unge. En projektor räcker långt även utan en Smartboard.

I en kommentar skriver Henrik Widaeus att prioriteringsordningen bör vara följande.

1. En bärbardator till varje pedagog
2. En projektor och schyssta högtalare i varje klassrum
3. Bärbara datorer till eleverna (1:1 eller på annat sätt)
4. Andra attiraljer som smartboards, wacomplattor o dyl


Jag håller med!

måndag 3 augusti 2009

Tänk Om


I slutet av förra terminen trillade det ner en inbjudan till Rektorsakademien i mailen. Jag fick möjlighet att delta i uppstarten av ett nytt projekt som heter Tänk Om. Det är ett samarbete mellan rektorsakademien och Apple.





Vad det handlar om är ett paket där en skola som väljer att gå en till en och väljer Apple som leverantör på köpet får utbildning och hjälp att förändra sitt arbetssätt så att man får ut största möjliga nytta. För att sköta utbildningsbiten samarbetar man med Rektorsakademien som i sin tur samarbetar med 14 pedagoger runt om i Sverige.


Det är i denna delen som jag och mina 13 andra kollegor kommer in. Att få träffa alla dessa goda, kreativa pedagoger var mycket roligt och inspirerande. Deras bloggar har man ju varit inne och läst många gånger. Att få vara en del av detta nätverk känns som en stor ära och är otroligt givande. Detta är ju människor som lever som de lär. Samarbete och delande av kunskap och kunnande funkar alldeles utmärkt med hjälp av Twitter, Facebook och mail. Jag längtar verkligen efter nästa träff och första uppdraget.


Att jag lär mig massor och dessutom får chans att dela med mig av det jag lär mig känns som en stor ynnest. Hoppas att det är många därute som vill Tänka Om...

Läs mer på Skolväskans blogg>>> där Joachim Thornström som är IKT-pedagog i Ystad kommun delar med sig av sina tankar efter första mötet.

Även Lars Johnsson från Falkenberg ingår i nätverket och har en mycket intressant blogg att följa inte minst då han är verksam vid en skola som kör 1 till 1. Läs om vad man inte längre gör när alla har dator. Ganska stora förändringar både arbetsmässigt och ekonomiskt kan jag tänka.

tisdag 28 juli 2009

Förändring händer


Fantastiska fakta och en tänkvärd slutkläm. Ja filmen är 8 minuter lång men så bra att det är värt tiden. Den handlar om något så viktigt som nutid, dåtid och framförallt framtid.

Förändring händer...... NU!

Informationsflödet är gigantiskt. Så får du koll!


Flödet är gigantiskt och kan ibland kännas övermäktigt. Var skall man börja? Hur gör man för att inte missa något viktigt? Måste jag vara inloggad jämt?
Nej gudskelov inte.
Det finns ett knippe verktyg som man kan använda för att skaffa sig överblick och hålla sig ajour med vad som händer på nätet.
Lösningen på problemen stavas RSS och är inget man behöver fördjupa sig så där vansinnigt mycket i. Annat än hur man använder det. RSS gör så att man får ett meddelande och en sammanfattning så fort en sida man följer uppdateras. Sina RSS flöden kan man samla på ett ställe och snabbt ögna igenom rubriker från flera hemsidor och se om man hittar något som intresserar.
Själv använder jag i första hand igoogle för detta men man kan använda sin vanliga webbläsare eller google reader. I Fronter kunde man lägga in RSS-flöden. Det finns alltså massor av möjligheter att hålla sig informerad. Risken är ju som vanligt att det blir väldigt splittrat. Tipset är att välja en plattform och bygga där. Google reader eller igoogle är mitt bästa tips då kommande google wave säkert kommer att integrera dessa på något sätt.
Prova och du kommer att känna att kollen ökar.
Andra verktyg jag kan rekomendera är Superstart samt webbläsaren Flock. Vilket du än väljer så ökar kollen.
Lite mer kött på benen? Se filmen.

tisdag 21 juli 2009

Månen i Google Earth.



Det är ju 40 år sedan månlandningen och det är ju inte utan att man blir sugen på en utflykt. Billigast och minst farligt lär det vara att göra det vid datorn. Jag har ju tidigare skrivit om sajten We Choose the Moon där man kunde följa äventyret i realtid fast 40 år efter. Fantastiskt spännande att höra och se det som om det verkligen hände här och nu. Nu kan man se valda delar (de mest spännande?) på sajten.

Vill man ha mer av månen så kan man ladda hem den senaste versionen av Google earth där man numera har tillgång till såväl månen som mars. Resten av universum kan man också titta på men inte med samma kvalité.

Väl på plats på månen tycker jag att du skall hålla inne knapparna Ctrl +Alt+A så att du kan ta dig en flygtur över månen. Annars skulle jag gärna få chansen att köra lite månbil. Undrar om det finns en sådan?

Bra sida om kroppen och träning.



Anatomguiden

Riktigt bra sida för elever (och lärare) som vill veta lite mer om kroppen och träning. Informativ och lättfattlig. Jag gillar!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...