lördag 11 april 2009

Penna och papper måste de ju ha eller hur?


Bloggen Framtidens lärande tar upp en intressant norsk rapport. Fokus ligger på hur IT förändrar samhället.
Skolans roll tas upp och betonas.


Rapporten betonar betydelsen av att hela befolkningen ges möjlighet att följa
med i den snabba utvecklingen. Annars finns det risk för ett nytt klassamhälle
med stora klyftor, ett perspektiv som lyfts fram i scenarioanalysen.


Detta är en fråga av största vikt. Redan idag är du som medborgare tvungen att kunna använda datorn till allt mer vad gäller såväl inhämtande av information som till kommunikation. Den som står utanför det flöde som går via internet riskerar att hamna långt efter. Kraften i förändringstakten verkar inte avta utan snarast öka.
Var står då den svenska skolan i allt detta? Tja, de stora satsningarna är sedan länge över. Nu skall IT rymmas i de ordinarie budgetarna. Dessa har knappast ökat i någon dramatisk takt. Troligtvis snarare minskat. Detta trots att uppdraget faktiskt har förändrats på ett dramatiskt sätt. Samhället har förändrats dramatiskt på väldigt kort tid. Internet revolutionen kan väl sägas ha startat i slutet av 1990-talet. Nu dryga tio år senare är det en naturlig del av livet för de allra flesta av oss. Men tio år är en mycket kort tid inom skolans värld. Märk väl LPO 94 är fortfarande inte genomförd och den är ändå en läroplan beslutad av Sveriges riksdag.

Men frågan som måste ställas av varje lärare är. Vad behöver mina elever kunna när de lämnar mitt klassrum för gott? Om svaret är att de behöver kunna behärska IKT så är det bara att börja ge dem det.
Varje Rektor bör ställa sig frågan. Vad behöver mina lärare för verktyg för att kunna lära eleverna de det behöver?
Varje politiker behöver ställa sig frågan vilka resurser behöver skolan för att möta morgondagens samhälleliga behov.

IKT behöver få kosta i Sveriges skolor. Varje elev behöver morgondagens och dagens penna och papper IDAG! En dator till varje elev NU!

söndag 29 mars 2009

Kreativitet. Informellt lärande.

Det är väl fantastiskt vad de kan lära sig de små liven. Inte bara i skolan utan överallt hela tiden. Att kreativiteten svämmar över är helt klart.

Sätt en digitalkamera i händerna på en 11-åring och saker händer.

Kolla här bara. Helt plötsligt är det halsbrytande kameraåkningar och humor på hög nivå (okej kanske inte). Bra jobbat Oscar!!! Pappa är stolt!

lördag 28 mars 2009

Jag vill bidra till att förändra skolan.


Jag har en övertygelse! Allt för mycket av det vi gör i skolan saknar betydelse för eleverna. Vi lägger massor av kraft på att lära dem saker (eller snarare tvinga dem att lära sig saker) som de aldrig kommer att ha nytta av i sitt framtida yrkesverksamma liv. Hade igår en vild (nåja) diskussion om vikten av en välutvecklad och snygg handstil. När kommer man att skriva för hand? det var något som vi födda innan internet höll på med.

OK jag kan tänka mig att man fortfarande kan ha nytta av att skriva för hand i framtiden. Men det som stör mig är förhållandet mellan hur mycket tid man i skolorna lägger på att lära eleverna att skriva för hand och tiden man lägger på att lära dem att skriva på tangentbord/dator.

Det är ju bara att inse att vi lär ut gårdagens teknik.


Det funkar inte!


Det som är de kompetenser som eleverna verkligen kommer att ha nytta av. Samarbete, kreativitet och ifrågasättande. Det jobbar vi väldigt lite med.

Att dessutom ledande politiker vill styra skolan mot en ännu mer konservativ inriktning är bara sorgligt.

Det allra mest konstiga i det hela är att det vi pysslar med i skolan ofta är väldigt tråkigt medan det vi BORDE pyssla med är ofantligt roligt. Det borde ju inte vara så svårt att ändra på. Eller???

tisdag 24 mars 2009

Ning rapport om ur det går.


Provar just nu att använda den sociala nätverksplattformen Ning som bas för ett undersökande arbetssätt kring mat, miljö, rika och fattiga.

Första intrycket är att det verkar fungera väl. Jag har fått igång eleverna till att diskutera i ett par forum. Men de är överlag ganska försiktiga. De är så väl inövade på att producera word dokument med upprepningar av fakta som redan kopierats i det oändliga. Jag vill få igång deras mer kreativa sidor men de är avvaktande om ännu inte skeptiska. Nu vet jag sedan tidigare att den här klassen är skeptisk till hur jag sätter betyg. Jag har inte poäng på proven (som jag kallar läxförhör). Då jag därigenom gör totalt annorlunda än alla andra så måste jag ju göra fel. Jag å min sida hävdar att jag har stöd för "mitt" sätt i LPO 94. Jag hävdar med emfas att alla andra gör fel (inte minst för att det är kul att retas). De tror just nu att vi har samhäll fast vi har lika mycket geografi. Men det vi har läst i boken har varit i den röda boken. Alltså samhäll.

De är helt enkelt grymt konservativa i sitt förhållningssätt. Inte så konstigt när jag utmanar allt de under nio år har fått lära sig är rätt sätt.

Fördelarna med Ning är många. Man kan styra ganska mycket själv så man får det som man vill ha det. Det är gratis. Det är möjligt att lägga till gadgets från tredje part. Det är gratis. Det är kul. DET ÄR GRATIS.

När vi kommit lite längre i vårt arbete så återkommer jag med rapport.

PS. det ärganska jobbigt att bygga upp en skola från grunden. Bara att få en telefon inkopplad kan ta en halv dags arbete. Att dessutom ha undervisning gör att man aldrig hinner göra riktigt färdigt. Behoven och önskemålen är oändliga och förståelsen inte alltid särskillt stor. Men en gör så gott en kan. DS.

måndag 9 mars 2009

Vart vi vill och hur vi tar oss dit




Om man vill lära någon något så måste man först veta var de befinner sig. Inte bara rent geografiskt utan tankemässigt.


Alltså om du vill förändra skolan till att bli mer IKT orienterad så måste du först ta dig in i lärarnas hjärnor och förändra hur de tänker.


Hur gör man då detta?


Svaret är faktiskt ganska givet..... Reklam!


Varför har du en flaska YES på diskbänken? Jag har mött många som hävdar att det är därför att Yes är det bästa diskmedlet (som om de bedrivit forskning i ämnet). När man tittar på vilket diskmedel som gör mest reklam för sig så visar det sig att det samanfaller med det diskmedel som säljer mest. Nämligen Yes.


Alltså drar jag slutsatsen att reklam fungerar.


Hur reklamen skall se ut för att nå alla lärare i kommunen kan säkert vara intressant att diskutera. Man kan nog tänka sig att man sätter ihop ett paket av olika saker. Brochyr tillsammans med lönelappen är säkert ett sätt. Men att använda sig av IT känns ju ganska naturligt. I lärplattformen kan man lägga intressant läsning, föreläsningar och länkar. Men att få lyssna till någon "live" är fortfarande strået vassare. Bodil Jönsson har mycket kloka saker att säga. Eller varför inte någon från KK-stiftelsen eller varför inte Ericsson? Eller varför inte hela klabbet.


En kraftfull satsning på att få lärarna att fundera över vart vi är på väg kan inte vara fel. Vi jobbar med framtiden i skolan. Det kan låta klychigt men är ju faktiskt sant. Vi måste ju fundera över vad som krävs i framtiden inte vad som fungerade igår.


Kombinera nytt tänk med ny teknik (en till en) och Lund kan fortsätta att glänsa i toppen av sveriges kommuner när det gäller utbildning.

lördag 28 februari 2009

Så här är det egentligen med dagens unga!

Hittade denna lilla film på bloggen Cecilias omvärld.



Se den och fundera ett tag över hur vi som är vuxna alltid genom historien har försökt att utmåla ungdomen som förtappad och degenererad. Redan de gamla grekerna... När skall vi lära oss att nytt inte nödvändigtvis betyder fel?

Cecilia bjuder även på en annan film som i sitt upplägg är genialisk reklam. Dessutom med ett mycket viktigt budskap. Det finns hopp!



När vi utmålar unga idag som hopplösa och icke engagerade är det knappast sant. Men vi skapar vår värld med de ord vi använder och om vi säger det ofta så blir det en sanning för oss. Så snälla öppna ögonen och titta på vilket engagemang och vilken kraft för förändring dagens unga besitter. Det finns hopp!

Skapa ditt aldeles egna sociala nätverk.



Ett mycket enkelt och kraftfullt verktyg. Med enkla medel så kan man skapa sitt aldeles egna lilla nätverk. Snyggt är det och känns proffsigt. Perfekt verktyg för samarbete och projekt.

Du bjuder in de som du vill ha med genom att skriva in deras mailadresser och sedan är det bara att köra.

Gratis är det dessutom.

Ning>>>

Du har ju möjlighet att integrera (länka till) andra resurser på webben så varför inte kombinera med Google docs och kalender så har man plötsligt nästan skapat en lärplattform.

Helt klart ett alternativ för mindre skolor (friskolor). Möjligheterna är närmast oändliga.

Detta skall testas med eleverna!

torsdag 19 februari 2009

En dator per elev, kan det vara något?


Lunds granne Staffanstorp anonserar en ambitiös satsning. De siktar på att varje elev skall ha tillgång till en egen dator om "några år". Det handlar om runt 3000 elever som skall utrustas. Med vad och hur ligger ett stycke in i framtiden men man räknar med att dra igång nästa år. Detta står att läsa i Sydsvenskan onsdagen 18 februari.




– Vi gör det för att tillgodose alla krav på digital kompetens för alla
åldrar i förskolan och i skolan. Det gäller att se till att alla kommer med på
banan, säger Annica Carlstedt, (M) ordförande i barn- och utbildningsnämnden,
som till vardags arbetar med digitala tjänster vid Sony Ericsson i Lund.


Läs hela artikeln här>>>


Kanske något för politikerna i Lund att fundera på eller låta sig inspireras av. Jag har svårt att se att en sådan investering i framtiden kan bli annat än lönsam. Det är inte SAAB och VOLVO som är Sveriges eller Lunds framtid utan Ideon. det är IT kombinerat med ett stort mått av kreativitet som är nyckeln till framtiden. Kopplingen till Ericsson är ju tydlig och det är väl ingen vågad gissning att det är Ericsson som är ett av de företag som kommer att dra stor nytta av Staffanstorps satsning.



Alla lärare och pedagoger ska få gedigen utbildning i dator- och
informationsteknikens alla möjligheter. I höst börjar arbetet för en nyanställd
IT-pedagog, som ska styra den digitala kompetensutvecklingen.

Vad det betyder i praktiken är ju svårt att veta men att många lärare behöver rejält med information, inspiration och kunskaper för att kunna delta i den digitala världen är helt klart. Det är allt för många som inte har förstått eller lyckats begripa att världens kommunikation har förändrats totalt de senaste tio åren. Det är bara att erkänna ibland är jag en av dem. Man blir ibland förvånad över att elever inte tänker och resonerar som man själv gör. Det är när man upptäcker det som man kan lära sig nytt. Det är för att lära man blev lärare. Eller?

torsdag 12 februari 2009

The Pirate Bay är det ett folkbibliotek?


En mycket intressant fråga diskuterades i radioprogrammet Nya Vågen i P1 onsdagen 11/2-2009.

Är Pirate Bay ett folkbibliotek? Tanken är ju till viss del samma. Istället för att varje människa ensam skall behöva lägga sina pengar på att skaffa sig kunskap och kultur. Så köper vi in det tillsammans och får därigenom del av ett mycket större bibliotek än vi ensamma skulle kunna. Är Pirate Bay samma sak? Ja det kan man argumentera för.

Google har ett projekt där de köper in böcker och skannar in dem. De bygger upp ett bibliotek. Detta bibliotek skall man fritt kunna använda. De har hittils 7 miljoner böcker. Kan vi tänka oss att även Google kommer att hamna i svenska domstolar?

Det har sedan starten funnits en idé om att information på internet skall vara fri. Delandekultur i form av wikis och youtube där man delar med sig av sina egna och andras alster är den drivande miljön i dagens internet. Det är detta som konflikten handlar om. När internet gör det möjligt att till i princip gratis kunna ha tillgång till all världens kultur och information så innebär ju detta att någon upphör att kunna ta betalt.

Skivbolag, filmbolag och snart bokförlag kan inte längre använda samma affärsmodell som de gjort i hundra år. De kan bråka. Stämma folk på miljarder. Få regeringar att stifta lagar. Men det kommer inte att förändra något. Förändringen är redan här och är omöjlig att förhindra. Dessa företag måste istället försöka hitta nya sätt att tjäna pengar eller ge upp och lägga ner. Det är så teknisk förändring fungerar. Ny teknik slår undan basen för gammal.

Låt mig ge ett exempel. Ånglok är ingen storsäljare idag. Inte heller gåspennor eller kassetband. Att lagstifta mot teknisk förändring är inte bara dumt. Det går emot allt vad vi gjort tidigare. Teknisk innovation är det som driver vårt välstånd och har gjort Sverige och västvärlden rikt. Visst kan vi välja att lagstifta bort detta men det kommer att få konsekvenser som kanske inte är överblickbara idag.

Att politikerna inte förstår detta är kanske inte så konstigt. Eftersom förändringen går så snabbt att man knappt hinner skriva ett blogginlägg innan något nytt som förändrar spelplanen händer så gäller det att man har koll på sin ideologiska bas. Det har inte partierna idag. De är företag som vårdar ett varumärke inte idédrivna organisationer. Hur kan man annars förklara att partier som håller ord som frihet och jämlikhet högt i sina partiprogram vill inskränka just detta till fördel för några skivbolagsdirektörer och filmbolagsägare som råkade missa tåget.

Världen förändras och vi kan välja att förändras med den eller så kan vi stå och sura över att det inte är som vi ville att det skulle vara. Vilket är mest produktivt?

Kanske kommer politikerna att vakna nu. Deras egna surfande skall nämligen censureras. Jag läser på Stig-Roland Rasks blogg Unga nätkulturer att.



regeringskansliet funderar på att införa ett system för att blockera
internetsidor. Det berör alla som arbetar inom departementen, cirka 5.000
personer, och en arbetsgrupp har tagit fram ett förslag på hur blockeringen ska
gå till och vilka typer av webbplatser som ska svartlistas. ---
förvaltningschefen ”kommer själv att fatta de avgörande besluten om vilka sidor
som ska stoppas”.


Stig-Roland ställer några viktiga frågor till förvaltningschefen.



Några frågor till förvaltningschefen …
Vet du om att
informationsfrihet – vanligen formulerat som yttrande- och tryckfrihet – är en
av demokratins allra viktigaste beståndsdelar?
Vet du om att dessa värden -
som du med ett tjänstemannabeslut avser att avskaffa - är grundlagsskyddade?
Vet du om att dina förslag i vissa avseenden är mer långtgående i sin
begränsning av dessa rättigheter än vad världens mest totalitära diktaturer
lyckats åstadkomma?
Vet du om att förhandscensur av texter inte är tillåten
enligt vår lagstiftning?


Någon som ser några paralleller till debatten om Pirate Bay? Det är inte alltid enkelt. Vilka värden skall vara viktigast. Frihet? Äganderätt (eller i detta fallet upphovsrätt ingen tar ju något man kopierar)?
Hur som helst så kommer man inte att kunna förändra verkligheten för teknik slår politik. Alltid!

onsdag 28 januari 2009

Bra artikel om unga på nätet och vuxnas förhållningssätt.



I dagens Sydsvenskan under Aktuella frågor kan man läsa ett intressant inlägg i debatten om ungas situation på nätet. Ewa Thorslund som bland annat skrivit boken "säker på nätet" resonerar och ger tips om hur man skall tänka. Det hon trycker på är att man bör vara närvarande och framförallt ta diskusionen med ungdomarna. Vad är egentligen okej och vad är inte okej. Som det är nu är de unga ganska ensamma på nätet. Hon förespråkar inte förbud utan helt enkelt sunt förnuft och att vi vuxna tar debatten med de unga!

Väl skrivet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...