tisdag 24 mars 2009

Ning rapport om ur det går.


Provar just nu att använda den sociala nätverksplattformen Ning som bas för ett undersökande arbetssätt kring mat, miljö, rika och fattiga.

Första intrycket är att det verkar fungera väl. Jag har fått igång eleverna till att diskutera i ett par forum. Men de är överlag ganska försiktiga. De är så väl inövade på att producera word dokument med upprepningar av fakta som redan kopierats i det oändliga. Jag vill få igång deras mer kreativa sidor men de är avvaktande om ännu inte skeptiska. Nu vet jag sedan tidigare att den här klassen är skeptisk till hur jag sätter betyg. Jag har inte poäng på proven (som jag kallar läxförhör). Då jag därigenom gör totalt annorlunda än alla andra så måste jag ju göra fel. Jag å min sida hävdar att jag har stöd för "mitt" sätt i LPO 94. Jag hävdar med emfas att alla andra gör fel (inte minst för att det är kul att retas). De tror just nu att vi har samhäll fast vi har lika mycket geografi. Men det vi har läst i boken har varit i den röda boken. Alltså samhäll.

De är helt enkelt grymt konservativa i sitt förhållningssätt. Inte så konstigt när jag utmanar allt de under nio år har fått lära sig är rätt sätt.

Fördelarna med Ning är många. Man kan styra ganska mycket själv så man får det som man vill ha det. Det är gratis. Det är möjligt att lägga till gadgets från tredje part. Det är gratis. Det är kul. DET ÄR GRATIS.

När vi kommit lite längre i vårt arbete så återkommer jag med rapport.

PS. det ärganska jobbigt att bygga upp en skola från grunden. Bara att få en telefon inkopplad kan ta en halv dags arbete. Att dessutom ha undervisning gör att man aldrig hinner göra riktigt färdigt. Behoven och önskemålen är oändliga och förståelsen inte alltid särskillt stor. Men en gör så gott en kan. DS.

måndag 9 mars 2009

Vart vi vill och hur vi tar oss dit




Om man vill lära någon något så måste man först veta var de befinner sig. Inte bara rent geografiskt utan tankemässigt.


Alltså om du vill förändra skolan till att bli mer IKT orienterad så måste du först ta dig in i lärarnas hjärnor och förändra hur de tänker.


Hur gör man då detta?


Svaret är faktiskt ganska givet..... Reklam!


Varför har du en flaska YES på diskbänken? Jag har mött många som hävdar att det är därför att Yes är det bästa diskmedlet (som om de bedrivit forskning i ämnet). När man tittar på vilket diskmedel som gör mest reklam för sig så visar det sig att det samanfaller med det diskmedel som säljer mest. Nämligen Yes.


Alltså drar jag slutsatsen att reklam fungerar.


Hur reklamen skall se ut för att nå alla lärare i kommunen kan säkert vara intressant att diskutera. Man kan nog tänka sig att man sätter ihop ett paket av olika saker. Brochyr tillsammans med lönelappen är säkert ett sätt. Men att använda sig av IT känns ju ganska naturligt. I lärplattformen kan man lägga intressant läsning, föreläsningar och länkar. Men att få lyssna till någon "live" är fortfarande strået vassare. Bodil Jönsson har mycket kloka saker att säga. Eller varför inte någon från KK-stiftelsen eller varför inte Ericsson? Eller varför inte hela klabbet.


En kraftfull satsning på att få lärarna att fundera över vart vi är på väg kan inte vara fel. Vi jobbar med framtiden i skolan. Det kan låta klychigt men är ju faktiskt sant. Vi måste ju fundera över vad som krävs i framtiden inte vad som fungerade igår.


Kombinera nytt tänk med ny teknik (en till en) och Lund kan fortsätta att glänsa i toppen av sveriges kommuner när det gäller utbildning.

lördag 28 februari 2009

Så här är det egentligen med dagens unga!

Hittade denna lilla film på bloggen Cecilias omvärld.



Se den och fundera ett tag över hur vi som är vuxna alltid genom historien har försökt att utmåla ungdomen som förtappad och degenererad. Redan de gamla grekerna... När skall vi lära oss att nytt inte nödvändigtvis betyder fel?

Cecilia bjuder även på en annan film som i sitt upplägg är genialisk reklam. Dessutom med ett mycket viktigt budskap. Det finns hopp!



När vi utmålar unga idag som hopplösa och icke engagerade är det knappast sant. Men vi skapar vår värld med de ord vi använder och om vi säger det ofta så blir det en sanning för oss. Så snälla öppna ögonen och titta på vilket engagemang och vilken kraft för förändring dagens unga besitter. Det finns hopp!

Skapa ditt aldeles egna sociala nätverk.



Ett mycket enkelt och kraftfullt verktyg. Med enkla medel så kan man skapa sitt aldeles egna lilla nätverk. Snyggt är det och känns proffsigt. Perfekt verktyg för samarbete och projekt.

Du bjuder in de som du vill ha med genom att skriva in deras mailadresser och sedan är det bara att köra.

Gratis är det dessutom.

Ning>>>

Du har ju möjlighet att integrera (länka till) andra resurser på webben så varför inte kombinera med Google docs och kalender så har man plötsligt nästan skapat en lärplattform.

Helt klart ett alternativ för mindre skolor (friskolor). Möjligheterna är närmast oändliga.

Detta skall testas med eleverna!

torsdag 19 februari 2009

En dator per elev, kan det vara något?


Lunds granne Staffanstorp anonserar en ambitiös satsning. De siktar på att varje elev skall ha tillgång till en egen dator om "några år". Det handlar om runt 3000 elever som skall utrustas. Med vad och hur ligger ett stycke in i framtiden men man räknar med att dra igång nästa år. Detta står att läsa i Sydsvenskan onsdagen 18 februari.




– Vi gör det för att tillgodose alla krav på digital kompetens för alla
åldrar i förskolan och i skolan. Det gäller att se till att alla kommer med på
banan, säger Annica Carlstedt, (M) ordförande i barn- och utbildningsnämnden,
som till vardags arbetar med digitala tjänster vid Sony Ericsson i Lund.


Läs hela artikeln här>>>


Kanske något för politikerna i Lund att fundera på eller låta sig inspireras av. Jag har svårt att se att en sådan investering i framtiden kan bli annat än lönsam. Det är inte SAAB och VOLVO som är Sveriges eller Lunds framtid utan Ideon. det är IT kombinerat med ett stort mått av kreativitet som är nyckeln till framtiden. Kopplingen till Ericsson är ju tydlig och det är väl ingen vågad gissning att det är Ericsson som är ett av de företag som kommer att dra stor nytta av Staffanstorps satsning.



Alla lärare och pedagoger ska få gedigen utbildning i dator- och
informationsteknikens alla möjligheter. I höst börjar arbetet för en nyanställd
IT-pedagog, som ska styra den digitala kompetensutvecklingen.

Vad det betyder i praktiken är ju svårt att veta men att många lärare behöver rejält med information, inspiration och kunskaper för att kunna delta i den digitala världen är helt klart. Det är allt för många som inte har förstått eller lyckats begripa att världens kommunikation har förändrats totalt de senaste tio åren. Det är bara att erkänna ibland är jag en av dem. Man blir ibland förvånad över att elever inte tänker och resonerar som man själv gör. Det är när man upptäcker det som man kan lära sig nytt. Det är för att lära man blev lärare. Eller?

torsdag 12 februari 2009

The Pirate Bay är det ett folkbibliotek?


En mycket intressant fråga diskuterades i radioprogrammet Nya Vågen i P1 onsdagen 11/2-2009.

Är Pirate Bay ett folkbibliotek? Tanken är ju till viss del samma. Istället för att varje människa ensam skall behöva lägga sina pengar på att skaffa sig kunskap och kultur. Så köper vi in det tillsammans och får därigenom del av ett mycket större bibliotek än vi ensamma skulle kunna. Är Pirate Bay samma sak? Ja det kan man argumentera för.

Google har ett projekt där de köper in böcker och skannar in dem. De bygger upp ett bibliotek. Detta bibliotek skall man fritt kunna använda. De har hittils 7 miljoner böcker. Kan vi tänka oss att även Google kommer att hamna i svenska domstolar?

Det har sedan starten funnits en idé om att information på internet skall vara fri. Delandekultur i form av wikis och youtube där man delar med sig av sina egna och andras alster är den drivande miljön i dagens internet. Det är detta som konflikten handlar om. När internet gör det möjligt att till i princip gratis kunna ha tillgång till all världens kultur och information så innebär ju detta att någon upphör att kunna ta betalt.

Skivbolag, filmbolag och snart bokförlag kan inte längre använda samma affärsmodell som de gjort i hundra år. De kan bråka. Stämma folk på miljarder. Få regeringar att stifta lagar. Men det kommer inte att förändra något. Förändringen är redan här och är omöjlig att förhindra. Dessa företag måste istället försöka hitta nya sätt att tjäna pengar eller ge upp och lägga ner. Det är så teknisk förändring fungerar. Ny teknik slår undan basen för gammal.

Låt mig ge ett exempel. Ånglok är ingen storsäljare idag. Inte heller gåspennor eller kassetband. Att lagstifta mot teknisk förändring är inte bara dumt. Det går emot allt vad vi gjort tidigare. Teknisk innovation är det som driver vårt välstånd och har gjort Sverige och västvärlden rikt. Visst kan vi välja att lagstifta bort detta men det kommer att få konsekvenser som kanske inte är överblickbara idag.

Att politikerna inte förstår detta är kanske inte så konstigt. Eftersom förändringen går så snabbt att man knappt hinner skriva ett blogginlägg innan något nytt som förändrar spelplanen händer så gäller det att man har koll på sin ideologiska bas. Det har inte partierna idag. De är företag som vårdar ett varumärke inte idédrivna organisationer. Hur kan man annars förklara att partier som håller ord som frihet och jämlikhet högt i sina partiprogram vill inskränka just detta till fördel för några skivbolagsdirektörer och filmbolagsägare som råkade missa tåget.

Världen förändras och vi kan välja att förändras med den eller så kan vi stå och sura över att det inte är som vi ville att det skulle vara. Vilket är mest produktivt?

Kanske kommer politikerna att vakna nu. Deras egna surfande skall nämligen censureras. Jag läser på Stig-Roland Rasks blogg Unga nätkulturer att.



regeringskansliet funderar på att införa ett system för att blockera
internetsidor. Det berör alla som arbetar inom departementen, cirka 5.000
personer, och en arbetsgrupp har tagit fram ett förslag på hur blockeringen ska
gå till och vilka typer av webbplatser som ska svartlistas. ---
förvaltningschefen ”kommer själv att fatta de avgörande besluten om vilka sidor
som ska stoppas”.


Stig-Roland ställer några viktiga frågor till förvaltningschefen.



Några frågor till förvaltningschefen …
Vet du om att
informationsfrihet – vanligen formulerat som yttrande- och tryckfrihet – är en
av demokratins allra viktigaste beståndsdelar?
Vet du om att dessa värden -
som du med ett tjänstemannabeslut avser att avskaffa - är grundlagsskyddade?
Vet du om att dina förslag i vissa avseenden är mer långtgående i sin
begränsning av dessa rättigheter än vad världens mest totalitära diktaturer
lyckats åstadkomma?
Vet du om att förhandscensur av texter inte är tillåten
enligt vår lagstiftning?


Någon som ser några paralleller till debatten om Pirate Bay? Det är inte alltid enkelt. Vilka värden skall vara viktigast. Frihet? Äganderätt (eller i detta fallet upphovsrätt ingen tar ju något man kopierar)?
Hur som helst så kommer man inte att kunna förändra verkligheten för teknik slår politik. Alltid!

onsdag 28 januari 2009

Bra artikel om unga på nätet och vuxnas förhållningssätt.



I dagens Sydsvenskan under Aktuella frågor kan man läsa ett intressant inlägg i debatten om ungas situation på nätet. Ewa Thorslund som bland annat skrivit boken "säker på nätet" resonerar och ger tips om hur man skall tänka. Det hon trycker på är att man bör vara närvarande och framförallt ta diskusionen med ungdomarna. Vad är egentligen okej och vad är inte okej. Som det är nu är de unga ganska ensamma på nätet. Hon förespråkar inte förbud utan helt enkelt sunt förnuft och att vi vuxna tar debatten med de unga!

Väl skrivet.

Framtiden analyserad!


På den läsvärda bloggen Cecilias omvärld hittar jag ett spännande inlägg kring vart vi är på väg. Vad inom IT påverkar oss i skolans värld. Cecilia refererar till den spännande rapporten Horizon. Mycket känns igen som t.ex. hur mobilerna blivit så tekniskt avancerade att de går att utnyttja som en resurs för skolarbetet.

Molnet med tjänster som kan användas direkt i webbläsaren istället för att köra programmen lokalt i datorn. Fantastiskt smidigt. Eleverna behöver inte ha word hemma utan kan använda sig av gratistjänster på nätet. Google docs>>>

Bildbehandlingsprogram och liknande kan nås via webben. Picnik>>> eller Pixlr>>>

Det som är bra med rapporten är att de har försökt att uppskatta när det får genomslag. Allt finns ju inte fullt användbart redan idag. Dock känns det som om vi i Sverige kanske kommer dit snabbare än de uppskattningar som görs i Horizon report.

Om du vill få en inblick i framtidens skola redan nu gå in och läs!

tisdag 27 januari 2009

Spännande projekt som inspirerar


Birgitta Nordén leder ett mycket spännande projekt som spänner över stora delar av världen. Genom att välja att arbeta som hon gör så kan man involvera ungdomar och lärare på ett sätt som för tidigare generationer hade varit omöjligt. Tänk vad Internet har förändrat vår värld.

Att sedan läsa följande citat gör mig på mycket gott humör. Jag brukar ju tjata om vikten av kreativitet och samarbete för att lyckas i morgondagens samhälle.


– Genom kreativitet och samspel uppmuntras ungdomar och lärare att, med
tillgång till lämpliga verktyg för kunskapsbildning, angripa och utforska
angelägna problem inom det komplexa området hållbar utveckling. ---
Ämne, läroprocess och relationer bildar en helhet och fungerar som en pedagogisk
undervisningskontext i samklang med sin tid. --- Nätbaserad undervisning i den
här globala skalan innebär nämligen inte bara förändringar för eleverna.
Lärarrollen förändras också av det både ämnes- och gränsöverskridande arbetet.
Den renodlade undervisningssituationen ersätts av coachning genom handledning,
konstruktiv kritik och feedback.

Ja jag håller med. Läs för guds skull hela artikeln här>>>

Young masters programme>>>

Internationella miljöinstitutet>>>

söndag 25 januari 2009

Hur sociala medier förändrar lärarrollen?


Hur förändras lärarrollen när socialamedier och internet förändrar umgänget mellan lärare och elev? Se där en fråga att bita i. När jag börjar fundera kring detta så kommer jag fram till att väldigt lite förändras. Läraren är redan idag en person som är ständigt i rampljuset. Gränsen mellan privat och proffs är otroligt suddig. Lärare är inte ett yrke utan ett liv. När jag går och handlar som privatpersonen Anders och möter en elev är jag då privat? Nej det är jag inte. Det har ingen lärare någonsin varit i mötet med en elev. Detta är en kvalité i läraryrket som tyvärr gått Sveriges komuner och landsting förbi. De har en önskan att lärare skall inordnas i samma avtal som övriga anställda inom kommunal verksamhet. Men är det rimligt? Nej självklart inte. Lärare är inte, och jag upprepar, ett yrke utan ett liv. Du är en förebild och en källa till lärande i allt du gör. Alltid.

Här blir det viktigt att ha detta i tankarna när du ger dig ut på nätet. Vad kan du göra och inte göra på Facebook? Fyllebilder och lättklätt går bort men var går egentligen gränsen?

Det är givetvis inte lätt att svara på. Men att det är viktigt med vilken bild du visar av dig själv på nätet är glasklart.

Att välja att kommunicera med sina elever via MSN och/eller andra sociala verktyg känns naturligt. Det är där du kan nå dem. Telefonkatalogernas framtid är nämligen hotad. Att inte ha fast telefoni är idag inte konstigt. Men att sakna MSN är konstigt. Att med bloggar och grupper på Facebook komunicera sitt budskap var Obamas sätt att nå presidentämbetet. Den lärare som då inte väljer att använda samma kanaler kommer att ha svårt att hävda sig. Det är en ny tid som randas. Fast om man skall vara ärlig så är det inte det. Det är tvärtom så att det är en återgång till den tid då läraren var en naturlig mittpunkt och förebild i det lilla bondesamhället. En ständigt närvarande påminnelse om att kunskapen var viktig. Så kan det bli igen. Om vi vill och sköter korten rätt på Facebook.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...