torsdag 19 februari 2009

En dator per elev, kan det vara något?


Lunds granne Staffanstorp anonserar en ambitiös satsning. De siktar på att varje elev skall ha tillgång till en egen dator om "några år". Det handlar om runt 3000 elever som skall utrustas. Med vad och hur ligger ett stycke in i framtiden men man räknar med att dra igång nästa år. Detta står att läsa i Sydsvenskan onsdagen 18 februari.




– Vi gör det för att tillgodose alla krav på digital kompetens för alla
åldrar i förskolan och i skolan. Det gäller att se till att alla kommer med på
banan, säger Annica Carlstedt, (M) ordförande i barn- och utbildningsnämnden,
som till vardags arbetar med digitala tjänster vid Sony Ericsson i Lund.


Läs hela artikeln här>>>


Kanske något för politikerna i Lund att fundera på eller låta sig inspireras av. Jag har svårt att se att en sådan investering i framtiden kan bli annat än lönsam. Det är inte SAAB och VOLVO som är Sveriges eller Lunds framtid utan Ideon. det är IT kombinerat med ett stort mått av kreativitet som är nyckeln till framtiden. Kopplingen till Ericsson är ju tydlig och det är väl ingen vågad gissning att det är Ericsson som är ett av de företag som kommer att dra stor nytta av Staffanstorps satsning.



Alla lärare och pedagoger ska få gedigen utbildning i dator- och
informationsteknikens alla möjligheter. I höst börjar arbetet för en nyanställd
IT-pedagog, som ska styra den digitala kompetensutvecklingen.

Vad det betyder i praktiken är ju svårt att veta men att många lärare behöver rejält med information, inspiration och kunskaper för att kunna delta i den digitala världen är helt klart. Det är allt för många som inte har förstått eller lyckats begripa att världens kommunikation har förändrats totalt de senaste tio åren. Det är bara att erkänna ibland är jag en av dem. Man blir ibland förvånad över att elever inte tänker och resonerar som man själv gör. Det är när man upptäcker det som man kan lära sig nytt. Det är för att lära man blev lärare. Eller?

torsdag 12 februari 2009

The Pirate Bay är det ett folkbibliotek?


En mycket intressant fråga diskuterades i radioprogrammet Nya Vågen i P1 onsdagen 11/2-2009.

Är Pirate Bay ett folkbibliotek? Tanken är ju till viss del samma. Istället för att varje människa ensam skall behöva lägga sina pengar på att skaffa sig kunskap och kultur. Så köper vi in det tillsammans och får därigenom del av ett mycket större bibliotek än vi ensamma skulle kunna. Är Pirate Bay samma sak? Ja det kan man argumentera för.

Google har ett projekt där de köper in böcker och skannar in dem. De bygger upp ett bibliotek. Detta bibliotek skall man fritt kunna använda. De har hittils 7 miljoner böcker. Kan vi tänka oss att även Google kommer att hamna i svenska domstolar?

Det har sedan starten funnits en idé om att information på internet skall vara fri. Delandekultur i form av wikis och youtube där man delar med sig av sina egna och andras alster är den drivande miljön i dagens internet. Det är detta som konflikten handlar om. När internet gör det möjligt att till i princip gratis kunna ha tillgång till all världens kultur och information så innebär ju detta att någon upphör att kunna ta betalt.

Skivbolag, filmbolag och snart bokförlag kan inte längre använda samma affärsmodell som de gjort i hundra år. De kan bråka. Stämma folk på miljarder. Få regeringar att stifta lagar. Men det kommer inte att förändra något. Förändringen är redan här och är omöjlig att förhindra. Dessa företag måste istället försöka hitta nya sätt att tjäna pengar eller ge upp och lägga ner. Det är så teknisk förändring fungerar. Ny teknik slår undan basen för gammal.

Låt mig ge ett exempel. Ånglok är ingen storsäljare idag. Inte heller gåspennor eller kassetband. Att lagstifta mot teknisk förändring är inte bara dumt. Det går emot allt vad vi gjort tidigare. Teknisk innovation är det som driver vårt välstånd och har gjort Sverige och västvärlden rikt. Visst kan vi välja att lagstifta bort detta men det kommer att få konsekvenser som kanske inte är överblickbara idag.

Att politikerna inte förstår detta är kanske inte så konstigt. Eftersom förändringen går så snabbt att man knappt hinner skriva ett blogginlägg innan något nytt som förändrar spelplanen händer så gäller det att man har koll på sin ideologiska bas. Det har inte partierna idag. De är företag som vårdar ett varumärke inte idédrivna organisationer. Hur kan man annars förklara att partier som håller ord som frihet och jämlikhet högt i sina partiprogram vill inskränka just detta till fördel för några skivbolagsdirektörer och filmbolagsägare som råkade missa tåget.

Världen förändras och vi kan välja att förändras med den eller så kan vi stå och sura över att det inte är som vi ville att det skulle vara. Vilket är mest produktivt?

Kanske kommer politikerna att vakna nu. Deras egna surfande skall nämligen censureras. Jag läser på Stig-Roland Rasks blogg Unga nätkulturer att.



regeringskansliet funderar på att införa ett system för att blockera
internetsidor. Det berör alla som arbetar inom departementen, cirka 5.000
personer, och en arbetsgrupp har tagit fram ett förslag på hur blockeringen ska
gå till och vilka typer av webbplatser som ska svartlistas. ---
förvaltningschefen ”kommer själv att fatta de avgörande besluten om vilka sidor
som ska stoppas”.


Stig-Roland ställer några viktiga frågor till förvaltningschefen.



Några frågor till förvaltningschefen …
Vet du om att
informationsfrihet – vanligen formulerat som yttrande- och tryckfrihet – är en
av demokratins allra viktigaste beståndsdelar?
Vet du om att dessa värden -
som du med ett tjänstemannabeslut avser att avskaffa - är grundlagsskyddade?
Vet du om att dina förslag i vissa avseenden är mer långtgående i sin
begränsning av dessa rättigheter än vad världens mest totalitära diktaturer
lyckats åstadkomma?
Vet du om att förhandscensur av texter inte är tillåten
enligt vår lagstiftning?


Någon som ser några paralleller till debatten om Pirate Bay? Det är inte alltid enkelt. Vilka värden skall vara viktigast. Frihet? Äganderätt (eller i detta fallet upphovsrätt ingen tar ju något man kopierar)?
Hur som helst så kommer man inte att kunna förändra verkligheten för teknik slår politik. Alltid!

onsdag 28 januari 2009

Bra artikel om unga på nätet och vuxnas förhållningssätt.



I dagens Sydsvenskan under Aktuella frågor kan man läsa ett intressant inlägg i debatten om ungas situation på nätet. Ewa Thorslund som bland annat skrivit boken "säker på nätet" resonerar och ger tips om hur man skall tänka. Det hon trycker på är att man bör vara närvarande och framförallt ta diskusionen med ungdomarna. Vad är egentligen okej och vad är inte okej. Som det är nu är de unga ganska ensamma på nätet. Hon förespråkar inte förbud utan helt enkelt sunt förnuft och att vi vuxna tar debatten med de unga!

Väl skrivet.

Framtiden analyserad!


På den läsvärda bloggen Cecilias omvärld hittar jag ett spännande inlägg kring vart vi är på väg. Vad inom IT påverkar oss i skolans värld. Cecilia refererar till den spännande rapporten Horizon. Mycket känns igen som t.ex. hur mobilerna blivit så tekniskt avancerade att de går att utnyttja som en resurs för skolarbetet.

Molnet med tjänster som kan användas direkt i webbläsaren istället för att köra programmen lokalt i datorn. Fantastiskt smidigt. Eleverna behöver inte ha word hemma utan kan använda sig av gratistjänster på nätet. Google docs>>>

Bildbehandlingsprogram och liknande kan nås via webben. Picnik>>> eller Pixlr>>>

Det som är bra med rapporten är att de har försökt att uppskatta när det får genomslag. Allt finns ju inte fullt användbart redan idag. Dock känns det som om vi i Sverige kanske kommer dit snabbare än de uppskattningar som görs i Horizon report.

Om du vill få en inblick i framtidens skola redan nu gå in och läs!

tisdag 27 januari 2009

Spännande projekt som inspirerar


Birgitta Nordén leder ett mycket spännande projekt som spänner över stora delar av världen. Genom att välja att arbeta som hon gör så kan man involvera ungdomar och lärare på ett sätt som för tidigare generationer hade varit omöjligt. Tänk vad Internet har förändrat vår värld.

Att sedan läsa följande citat gör mig på mycket gott humör. Jag brukar ju tjata om vikten av kreativitet och samarbete för att lyckas i morgondagens samhälle.


– Genom kreativitet och samspel uppmuntras ungdomar och lärare att, med
tillgång till lämpliga verktyg för kunskapsbildning, angripa och utforska
angelägna problem inom det komplexa området hållbar utveckling. ---
Ämne, läroprocess och relationer bildar en helhet och fungerar som en pedagogisk
undervisningskontext i samklang med sin tid. --- Nätbaserad undervisning i den
här globala skalan innebär nämligen inte bara förändringar för eleverna.
Lärarrollen förändras också av det både ämnes- och gränsöverskridande arbetet.
Den renodlade undervisningssituationen ersätts av coachning genom handledning,
konstruktiv kritik och feedback.

Ja jag håller med. Läs för guds skull hela artikeln här>>>

Young masters programme>>>

Internationella miljöinstitutet>>>

söndag 25 januari 2009

Hur sociala medier förändrar lärarrollen?


Hur förändras lärarrollen när socialamedier och internet förändrar umgänget mellan lärare och elev? Se där en fråga att bita i. När jag börjar fundera kring detta så kommer jag fram till att väldigt lite förändras. Läraren är redan idag en person som är ständigt i rampljuset. Gränsen mellan privat och proffs är otroligt suddig. Lärare är inte ett yrke utan ett liv. När jag går och handlar som privatpersonen Anders och möter en elev är jag då privat? Nej det är jag inte. Det har ingen lärare någonsin varit i mötet med en elev. Detta är en kvalité i läraryrket som tyvärr gått Sveriges komuner och landsting förbi. De har en önskan att lärare skall inordnas i samma avtal som övriga anställda inom kommunal verksamhet. Men är det rimligt? Nej självklart inte. Lärare är inte, och jag upprepar, ett yrke utan ett liv. Du är en förebild och en källa till lärande i allt du gör. Alltid.

Här blir det viktigt att ha detta i tankarna när du ger dig ut på nätet. Vad kan du göra och inte göra på Facebook? Fyllebilder och lättklätt går bort men var går egentligen gränsen?

Det är givetvis inte lätt att svara på. Men att det är viktigt med vilken bild du visar av dig själv på nätet är glasklart.

Att välja att kommunicera med sina elever via MSN och/eller andra sociala verktyg känns naturligt. Det är där du kan nå dem. Telefonkatalogernas framtid är nämligen hotad. Att inte ha fast telefoni är idag inte konstigt. Men att sakna MSN är konstigt. Att med bloggar och grupper på Facebook komunicera sitt budskap var Obamas sätt att nå presidentämbetet. Den lärare som då inte väljer att använda samma kanaler kommer att ha svårt att hävda sig. Det är en ny tid som randas. Fast om man skall vara ärlig så är det inte det. Det är tvärtom så att det är en återgång till den tid då läraren var en naturlig mittpunkt och förebild i det lilla bondesamhället. En ständigt närvarande påminnelse om att kunskapen var viktig. Så kan det bli igen. Om vi vill och sköter korten rätt på Facebook.

lördag 24 januari 2009

Så du vill bli astronaut?


Ja det är inga problem! Det är bara att boka rymdcharter vet jag. Virgin var en gång i tiden ett skivbolag. Nu är det mycket mer. Richard Branson är entreprenören bakom. Ja det är han galningen som åkte jorden runt i ballong. Nu har han gett sig in i rymdresebranchen. Vad det är skönt med människor som vägrar göra som alla andra.




Nej skit i Photoshop förresten


Varför betala dyra pengar för fotoredigeringsprogram? Det finns ju webblösningar. Picnik är en som många använder redan. Men jag vill tipsa om en ny. http://pixlr.com/ mer likt Photoshop vilket kanske både är till dess fördel och det som är dess nackdel. Mer avancerat är ju inte alltid det man är ute efter. Men ibland är det precis vad man behöver.

Svenskutvecklad är den dessutom. Mannen bakom heter Ola Sevandersson. Tänk vad vi kan i detta land.

fredag 23 januari 2009

Bra och lärorikt om Photoshop



En jättebra sida med bra instruktionsvideos. Jag har skrivit om denna sida tidigare men det tål att påminnas om.

Kan man lära sig Photoshop så kan man klara även Gimp och andra bildprogram.

torsdag 15 januari 2009

En vecka på Vipan


Första veckan på Vipan är snart till ända. Det har varit en omtumlande och arbetsam vecka. Det välkommnande vi har fått av både skolledning, lärare och elever är storartat. Så mycket omtänksamhet och medmänsklighet. Man kan inte bli annat än rörd.
Allt fungerar. Datorerna är igång. Telefonerna likaså. Kopiatorn går varm och till och med KAFFEMASKINEN är på plats.
Vad kan man säga. Helt otroligt. En förkylning tär dock på orken men en whisky och några timmar i bingen skall väl göra susen.
Att man springer på gamla elever hela tiden gör ju inte besöket på Vipan mindre roligt. Att de vill prata med mig trots allt jag gjort mot dem känns mycket bra. Härliga ungdomar! Det är ni som är lönen för mödan. Att se er utvecklas till fina och trevliga personer gör att jag får en djup tillfredställelse.
IT tankarna känns inte högst prioriterade just nu. Det är det basala som får gå först (Masslow var det väl?) Var skall jag vara, vilka skall jag träffa. Vad fanken skall vi göra.
Fuskade idag i både sjuan och åttan. Utan minsta aning om vad de hållit på med tidigare eller vad de egentligen skulle göra. Men tack vare underbara elever så blir lektionerna hur bra som helst, Hoppas att ni lärde er nåt. Det gjorde jag!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...