På sex månader läggs det upp lika många timmar film på youtube som de stora TV-bolagen producerade under sina första 60 (!) år.
En 50" tv kostade över hundratusen för tre år sedan. Nu kan du få en för strax över tiotusen.
De billigaste bärbara kommer att kosta runt 1000 kr om två till tre år.
Eleverna i Sverige tycker att de kan mer om datorer än sina lärare.
Det betyder att vi har alla tekniska möjligheter. Men det betyder också att vi måste ändra inställning till teknik och lärande och inse att det blir allt viktigare att vi gör våra elever mediekompetenta.
De presenterar lite om sina tankar i denna filmen.
Stefan Pålsson skriver om det på sin blogg Framtidens lärande. Just medias utveckling är något som vi lärare definitivt måste hålla ögonen på. För att kunna nå de unga så måste vi ju tala deras språk. Då duger det inte att komma med stentavlor och gamla OH-bilder när resten av världen är högupplöst.
Sanning är ju ett kul begrepp att fundera kring. Kombinera det med den tid vi lever i och det blir mer spännande än någonsin. Var inne på bloggen IT-mamman och hittade en klockren film om skönhet. Klicka här det öppnas i ett nytt fönster. Vi kan inte lita på det vi ser men vi påverkas av det vare sig vi vill eller inte. Källkritik är viktigt. Möjligheterna att retushera verkligheten finns där men är det verkligen alltid bra att göra det. Riskerar vi alla att få en ganska sned verklighetsuppfattning? Det får mig att tänka på en textrad ur Arja Sajonmas Högt över havet.
Det som var science fiction för 40 år sedan är vår vardag idag. Visst är det kul att tänka på. Vi lever i framtiden! Jag hittade en kul artikel där man kollade upp de saker science fiction-författaren James R. Berry förutspådde skulle komma. 1968 trodde han blandannat att datorn skulle finnas i varje hem att e-handel skulle vara vardag att vi skulle ha e-post och att robotar skulle göra mycket av det tunga arbetet.
Detta fick han ju rätt i vilket är mycket imponerande. Roligare är de saker som inte riktigt visade sig stämma. Självstyrande bilar som färdas i 400 km i timmen känns ganska avlägset. Klimatkontrollerade städer med gigantiska kupoler är ju något man längtar efter när november känns ända in i benmärgen. Raketfärder mellan kontinenterna väntar vi med spänning på. Men framförallt väntar vi på fyra timmars arbetsdag. Det skulle väl vara ett stort steg framåt. Eller?
Ja så är det då konstaterat att det inte är skadligt att sitta framför skärmen. Hittade en liten spännande rapport om en forskare som studerat ungas användande av internet.
Med Internets hjälp lär sig tonåringarna de tekniska färdigheterna och den läs- och skrivkunnighet som behövs i dagens samhälle. De lär sig även hur man kommunicerar på internet, hur man skapar en offentlig identitet, hur man skapar hemsidor och postar länkar. Rapporten går emot många föräldrar och lärares stereotypa åsikter om att surfa på internet är slöseri med tid. – Allt det som ungdomar lär sig online betraktades som avancerade kunskaper för tio år sen, men idag tar ungdomarna dem för givet, säger Dr Mimi Ito, rapportens författare till BBC.
Det ÄR viktigt att vara internetkompetent idag och kommer inte att bli mindre viktigt imorgon. Sååååå. Surf´s up dudes.....
Alltid lika intressant och roande att läsa Stig-Roland Rask! Se bloggen Unga nätkulturer>>>
Aldeles lysande komenterar han debatten kring farliga datorspel som gör att ungdomarna enligt kvällstidningarna "kollapsar".
Han pekar på att det kanske inte är så att problemet är själva dataspelen utan bristen på vatten, mat och sömn.
Onekligen mycket träffsäkert. Det går säkert att hitta någon som drejat ihjäl sig efter att maratondrejat dygnet runt under en vecka. Ingen skulle komma på idén att förbjuda leran i det läget. Halva Skåne skulle ju dessutom bli olagligt i ett nafs. Att man inte inser att ungdomars kulturyttringar i alla tider har ansetts som förtappade och destruktiva skär i mitt historikerhjärta. Fatta att det alltid kommer att vara så.
Är det inte Beatles så är det den där förbannade Jazzen eller så är det ett dataspel. Nej låt bli att göra bort dig och se din plats i historien. Förstå att det du inte förstår inte nödvändigtvis måste vara fel. Om du är förälder inse att ditt barn självklart behöver gränser för såväl drejning som fotboll och dataspel. (jazz kan väl vara okej)
Idag tänker jag på det här med en fungerande infrastuktur. För att man skall ha någon direkt nytta av bärbara datorer så krävs det att man har ett fungerande trådlöst nätverk. Just nu testas trådlösa nätverk på några av skolorna i Lund med omnejd. NU testar man. Det känns ju som om man ligger lite efter. Eller hur?
Just när det gäller trådlösa nätverk så finns det många frågetecken som måste rätas ut innan vi har en fungerande struktur. Till att börja med så måste vi bestämma hur vi hanterar elever med en egen dator. Alltså inte låst till kommunens plattform. Hur vet man vem det är som sitter på vilken dator? Med tanke på eventuella kommande lagar om nedladdning och den betalningsskyldighet som den som äger accesspunkten verkar få är detta en högintressant fråga. Jag kan tänka mig att Lunds kommuns hela budget snabbt kan komma att hamna i fickorna på ett gäng flottiga skivbolagsdirektörer. Eleverna är ju inte dummare än att de ser fördelen med att ladda ner på skolans bekostnad snarare än mamma och pappas. En del lärare kommer säkert också att ta chansen.
Ett alternativ är förstås att skolan utrustar eleverna med vars en egen dator som man då kan låsa till vissa programvaror. Detta blir ju då förenat med en ganska stor kostnad. Men kanske kan man hitta lösningar som är ekonomiskt gångbara.
Flexibilitet och kreativitet är ett par tydliga ledord som vi som är lärare i dagens skola bör hamra in i dagens elever. Det är nämligen det som kommer att krävas i morgondagens samhälle. Frågan är om vi kan vara goda förebilder när det gäller detta? Jag tycker nog att det verkligen återstår att se. Begränsande lagar och brist på infrastruktur tyder på motsatsen.
För någon vecka sedan skrev jag om sonen och hans nya digitalkamera. Han blev lite besviken över att det inte med automatik gick att exportera de stillbilder han tagit i en följd på sina legogubbar som en film. Nu finns den funktionen i nya Picasa 3. Bara att välja bilderna och vips så sätts de ihop till en film. Superenkelt! Här är resultatet. En ny regisör har sett världens ljus
Den fick mig att fundera lite. Precis så splittrat som det beskrivs i filmen är det ju oftast inte. Mitt intryck är att wikipedia oftast är bra som källa. Men självklart bara som en i mängden. Det går inte att använda okritiskt.
Det fick mig att fundera över vilken värld vi lever i idag. En värld där man aldrig kan förhålla sig okritiskt till något. Förmodligen skulle man väl kunna säja att man aldrig har kunnat det. Men i långa tider i historien har man haft eviga sanningar att hålla sig till. Jorden var platt och det kunde man inte ifrågasätta (inte utan att riskera att bli bränd på bål i alla fall). Idag kan man lätt få känslan av att allt är förhandlingsbart. Så är det förhoppningsvis inte men som fjortonåring kan det lätt te sig så.
Det gör ju oss lärare så mycket mer viktiga. Kanske viktigare än någon gång tidigare i historien. Våra elever måste ges verktygen att klara sig i en värld som är mycket mer otrygg än den vi växte upp i. Inte fysiskt sett (det har aldrig varit så fredligt på jorden som nu tro det eller ej) men mentalt så är otryggheten stor. Det vi vet idag kan omkullkastas imorgon.
Hur gör vi detta?
Genom att träna eleverna i ett sätt att tänka. Att ständigt ifrågasätta och se bakom orden. Vem säjer vad och varför. Att kunna se världen utifrån fler perspektiv än sitt eget. Det tror jag är nyckeln till att finna tryggheten i en värld där allt ständigt skapas om på nytt.
Google Earth erbjuder nu oss att vandra runt i gamla Rom. I 3D Jag tycker att det är ashäftigt. Tänk dig att börja lektionen med en inflygning från yttrerymden rakt ner i det gamla Rom. Om några år så står det säkert en Kejsare och talar till oss på Latin också.
Vi lever i spännande tider....
Jag försöker få det att fungera men har ännu inte lyckats. Men jag ger mig inte...
Allt som skrivs på den här bloggen är mina privata tankar och åsikter och skall alltså ses som sådana.
Jag arbetar som IKT-strateg på skolområde LTÖ (Linnero, Tuna, Östra Torn) i Lunds kommun
Är även konsult för Tänk Om. Har tidigare jobbat som SO-lärare och IKT-pedagog på Killebäckskolan i Södra Sandby. IKT-pedagog på Digiteket, Staffanstorp . Samt som kommunikatör med inriktning IKT på Barn- och skolförvaltning Lunds stad. Är aktiv som bloggare inom området IT och skola. Har mångårig erfarenhet av att använda bloggar och andra webbaserade verktyg i skolvardagen. Brinner för det fördjupade lärandet som är möjligt med 1-1.