måndag 10 november 2008

Kommunikation på kors och tvärs



Läser i dagens Computer Sweden (CS) att unga och äldre kommunicerar på olika sätt på webben. De unga är uppkopplade och använder MSN chatt och web 2.0 verktygen för att hålla kontakten med kompisarna "live". De som är över 35 år använder mail för kommunikation. De yngre kan använda de gamlas verktyg men de äldre kan inte använda de yngres.
Se hela artikeln>>>

På nätet formas attityder och viktiga debatter uppstår. Det som nu kallas för
ett informations- och kunskapssamhälle äger rum på arenor som den äldre
generationen inte är särskilt väl förtrogen med.

Ännu en gång blir det tydligt att vi som är digitala invandrare ständigt riskerar att halka efter.


Det går dessutom så snabbt när det förändras att det inte duger att vänta på den där utbildningsdagen i augusti för att lära sig det nya. Det riskerar att redan vara gammalt.


Det vi behöver bygga upp är en skola som befolkas av lärare som är nyfikna och tar för sig av nätet. Inte lärare som sitter på rumpan och väntar på att bli matade med en föreläsning om hur det är.


Lev nu! Det är mycket roligare än igår......

fredag 7 november 2008

Vi behöver bli bättre på IT i Sveriges skolor


Det är intressant att notera att när vi nu går in i nästa lågkonjunktur så är det den gamla industrin som drabbas hårdast.

I Computer Sweden (CS) 7/11-08 kan man läsa att "IT står emot varselvågen". Det är bara 0,8 procent av varslen som härrör från IT-branchen.

I sig är väl detta ingen jätteöverraskning. IT är fortfarande hett och nytt. Men märk väl branchens tidning (CS) har funnits sedan 1983.

Frågan är för vilken verklighet vi förbereder våra elever? Är det för arbete i den gamla industrin eller i den nya? Eller den vi ännu inte vet om?

I andra länder satsas det friskt på att förändra utbildningsväsendet mot ett mer IT-anpassat skolsystem. I Storbritannien finns satsningen e-skills UK som man kan läsa mer om på bloggen framtidens lärande.

Frågan som Stefan Pålsson ställer där är när vi får se liknande satsningar i Sverige? Jag sällar mig till frågeställaren. När?

Kanske är det dags nu. Det är i lågkonjunktur som förändringstrycket är som störst. Möjligheterna är också som störst.

Det är dags NU!

onsdag 5 november 2008

Stolt över världen

Det är med en känsla av att världen är god som jag lämnar hemmet idag. Att Barrack Obama kan bli president i världens mäktigaste land gör att jag ser ljust på framtiden. Mina egna barn kan växa upp och förhoppningsvis hoppas på att de skall bli bedömda för sina gärningar och inte efter färgen på sitt skinn (ja det är ett citat av Martin Luther King).
Att det sker är ju såklart ett uttryck för att en ny tid randas. Vi har alla ett ansvar för att förvalta detta. Jag tänker dra mitt strå till stacken.
Jag är mycket glad idag.


Dessutom ett fantastiskt ögonblick i användandet av internet i undervisningen. Dels visa talen (både Obama och McCain håller fantastiska tal) funkar i SO men även engelska.




Ett utmärkt exempel av hur man kan introducera statistik på ett aldeles lysande sätt är att kolla in New York Times President Map där man kan jämföra förändringar i alla presidentval från 1992 fram till idag. Fantastiskt!

På samma sajt hittar du resultaten från väljarundersökningar så långt bak som till 1980.

Begripligt och tydligt men med massvis med möjligheter till att problematisera och visa att det inte är så enkelt som man kan förledas att tro.


Om något så har det amerikanska presidentvalet 08 visat på kraften hos de nya medierna. Obamas vinst har väldigt mycket att göra med att han har kunnat engagera den yngre delen av väljarkåren. Sociala medier och SMS har varit avgörande verktyg för att nå de unga väljarna. Det är de unga som har gett honom segern. Han får ca 66% av rösterna i åldrarna 18-29 år. Man kan helt enkelt inte överskatta vad internet har betytt för Obamas seger.

När kommer vi i skolan att börja använda oss av dessa verktyg?

söndag 26 oktober 2008

Filter för att skydda barnen?

Hur gör man som förälder för att skydda sina barn från allt hemskt som finns på internet? När det gäller de små barnen så kan det vara en idé att rent mekaniskt styra så att de inte hamnar på sidor som kanske inte är helt lämpliga. De kan ju inte alltid förstå var de hamnar. Där kan PC för alla tipsa om hur man gör. Se här>>>
När det gäller de större barnen som medvetet letar efter de mörka sidorna på nätet så tror jag att man måste välja en annan strategi. Elever i klasserna 6-9 kan man inte hjälpa på det viset att man spärrar av delar av internet. Mekaniska filter kan vi kanske använda på skolans datorer men då surfar de med sina mobiler istället. Alltså måste filtret sitta i huvudet på eleverna inte i brandväggen. Det handla helt enkelt om att prata och åter prata om vad som finns och varför det inte är lämpligt. Endast genom att på detta sätt påverka så kan vi nå deras hjärnor. Men det förutsätter ju att lärarna känner till vad som finns på nätet. I projektet ITiS utrustades en stor del av lärarna med datorer. Hur kan vi göra så att lärarna använder dem? I min vardag ser jag hur vi lärare använder datorerna som de skrivmaskiner de alltid har varit. När skall vi ta steget in på ungdomarnas arenor. Youtube, Bilddagboken, porrsidor och bilolyckor. Där finns ungarna men knappast lärarna eller hur. Är det helt lyckat? Nu menar jag inte att sveriges samlade lärarkår skall ut och porrsurfa. Jag menar att man måste diskutera det med eleverna. Är det OK eller är det kränkande när killarna har nakenbilder som skärmsläckare på sina mobiltelefoner? Vad tycker eleverna?

Förstår barnen hur vi tänker?


Det finns ju ett uttryck som heter "den dolda läroplanen". Alltså det som vi som lärare förväntar oss att eleverna skall prestera men som vi inte sätter på pränt eller ens uttalar.
Eleverna funderar väldigt mycket över vad vi som lärare vill att de skall göra och hur vi vill att det skall göras. Man skulle ju kunna tycka att de kunde få den informationen på papper och att vi sedan skulle kunna använda den energin vi därmed sparar till annat viktigare lärande. Men ....
Det förutsätter att vi lärare är medvetna om alla dessa små subtila saker som vi ser som självklara, men som inte är det för alla elever. Det förutsätter att vi kan se världen inte enbart med våra egna ögon. Detta är en av människans/lärarens svåraste uppdrag.
När jag läste historia så använde man uttrycket "den fjättrade Clio" (Clio är historieskrivandets musa) för att illustrera att varje tid är fjättrad i sin egen kultur och därför har otroligt svårt att se på sin samtid med friska ögon. Likadant förhåller det sig naturligtvis med oss lärare och våra svårigheter att på ett nyktert sätt studera vår egen undervisning. Att reflektera över vad man håller på med är givetvis mycket bättre än att inte göra det. Men....
Kommer det att vara möjligt att fullt ut se sina egna resurser och tillkortakommanden. Nix!
Visst är det kul att vara lärare. Men oj vad svårt.

fredag 24 oktober 2008

Förstår vi hur barnen tänker?


I Svenska dagbladet 22/10 skriver Per Gudmundson under rubriken "Förstår barnen hur du tänker?". Läs här>>>
Inlägget i sig känns ganska krystat och går endast ut på politisk retorik. Men frågan i rubriken är spännande. Fast tvärt om såklart. Förstår vi hur barnen tänker? Det är ju det som är vårt uppdrags kärna. Om vi skall kunna hjälpa ungdomarna att lära sig så måste vi förstå hur de tänker. Gör vi inte det så riskerar vi ju att lägga upp vår undervisning på fel sätt.
Per Gudmundson skriver:
En högstadieelev idag har aldrig upplevt annat än en värld med internet. De kan
inte föreställa sig hur livet skulle te sig utan, eller hur kommunikation
fungerade dessförinnan. För dem är nätet är lika självklart som vägar, rinnande
vatten, elektricitet eller pizza. (---) Flera diskussioner utgick ifrån att
nätet fundamentalt förändrat inte bara vad och hur människan gör saker, utan
också vem hon är. Förändringar vi knappt hunnit börja fundera över, än mindre
agera efter.

Mycket spännande forskningsområde helt enkelt. Dock är det ju så att Per Gudmundson har fel när han skriver att vi inte har börjat fundera över det. På bloggen framtidens lärande skriver Stefan Pålsson ständigt om just forskning kring detta. Läs t.ex. "undervisning skall inte ge svaren".
Forskningen funderar över det. Frågan är ju om vi i skolan nu kan ta till oss denna nya kunskap och använda den praktiskt i skolan? Förändringstakten i den svenska skolan är anser jag aldeles för låg. Den är alltför ofta toppstyrd och allt för sällan ett resultat av att lärarna är nyskapande.

tisdag 21 oktober 2008

Communities är kul


Oj att vi är så många visste jag inte. Läser i Internetworld en ny undersökning som visar att.





Nästan 2 av 3 svenskar mellan 25 och 65 år använder digitala mötesplatser.
De
flesta gör det för att hålla kontakt med befintliga vänner, snarare än
för att
hitta nya. Det visar en ny undersökning från Episerver.


Läs
hela artikeln här>>>



Imponerande rent av. Intressant blir det ju att lägga denna kunskap vid sidan om medierådets undersökning Unga & medier 2008. Där kan man finna följande information.

97 procent av ungdomar mellan 12 och 16 år använder internet på
fritiden
och att tjejer är något flitigare internetanvändare än killar. Och
till
sist, en
något av en tidlös slutsats i Medierådets rapport:
Föräldrarna
anser att barnen
spenderar för mycket tid på tv,
internet,
datorspel och
tv-spel - vilket de unga
inte själva håller
med om.

Läs mer här>>>

Vi är själva tunga användare men oroar oss över att ungarna gör
som vi gör,
inte som vi säjer

fredag 17 oktober 2008

Hur långt har vi kommit

Ibland undrar man hur långt vi har kommit. Är mobiltelefonen verkligen ett viktigt genombrott? Hade jag varit lyckligare sittande under ett träd, plockandes loppor från min honas rygg. Jag bloggar alltså finns jag. Nej nu går jag tillbaka till trädet. Trevlig helg på er.

Posted by Picasa

torsdag 16 oktober 2008

Vikten av att vara uppdaterad


I mötet med eleverna är det viktigt att se var de är för att kunna lägga undervisningen på rätt nivå. Den digitala klyftan gör att lärare allt för ofta saknar kännedom om eller ens har orden för de ungas verklighet.

Det som vi inte har ord för finns inte för oss. Då blir ju samtalet omöjligt. En bra lärare är av naturen en nyfiken person. Problemet är att allt för många lärare inte möter de saker som deras elever möter i sin vardag.

Min fundering är. Hur kan man göra så att lärare möter samma information som eleverna möter i högre grad?

Jag lovar att meddela när jag kommer på det.

söndag 12 oktober 2008

Möten i verkligheten


Nu blir det under några dagar fokus på att möta ungdomar i den riktiga verkligheten. Ju mer möjligheter vi har att mötas på nätet desto viktigare blir det verkliga mötet.
Dagens ungdomar umgås ständigt. Via SMS, mail, chatt och web 2.0. Ständigt interagerar de med varandra. Men mycket av detta handlar om att upprätthålla bilden av sig själv i förhållande till andra.
I denna tillvaro tror jag att det verkliga mötet/samtalet har ökat sitt värde. Tonåringarna har massor av funderingar om livet och sig själva i förhållande till allt och alla. Svaren på deras frågor får de inte i ett test på facebook. Vi som vuxna i tonåringars närhet är därför otroligt viktiga. Det är oss de testar och frågar. Vi är deras bollplank i utvecklandet av ett jag.
Som lärare möter jag dagligen denna verklighet. Jag behöver utveckla de verktyg som jag använder i mötet med ungdomarna.
Ett verktyg som jag använder mig av är Repulse. En samtalsmetod. Nu skall jag under två dagar vidareutveckla mina kunskaper kring detta. Nyttigt!
Det är lätt att tro att allt flyttar till webben. Särskillt när tankar kring detta är det som varje arbetsdag handlar om. Balans behövs. Denna veckan lever jag mer IRL. Men nästa är jag tillbaka i molnet.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...