Hemma igen efter en mycket inspirerande dag i Sigtuna med TänkOm. En härlig samling av människor som brinner för lärande och kreativitet. Det som gör mig otroligt glad är att mycket av det man tänkt och gjort nu plötsligt kan landa i teorier. Blooms taxionomi känns som ett klockrent exempel. Var vill vi att den svenska skolan skall befinna sig. I botten eller toppen?
Skall svenska elever verkligen ägna sin skoltid åt att lära in mätbara kunskaper? Eller vill vi att de skall analysera, värdera och skapa.
De mätbara kunskaperna är såklart förutsättningar för att förstå o.s.v. MEN allt för ofta sitter vi kvar där nere och kommer aldrig upp till analys och skapande.
Datorn kan vara den förändrande kraften i svensk skola. Om vi låter eleverna skapa så kommer de att inse värdet av förstå och fakta. Det skapas helt enkelt ett behov och ett intresse när man är kreativ.
Jag lär mig själv på det viset och det gör säkert du med.
Jag har en vag känsla av att även våra elever lär sig på samma sätt. Kreativitet ger kvalité!
För övrigt måste jag bara jubla över den nya skolvärlden. Det står lika mycket om IT och skola i detta första nummer som det samanlagt har gjort under de senaste tio åren. BRAVO och välkommen till verkligheten.
This is what I said...
8 år sedan
4 kommentarer:
Håller med. Visst behövs det en grund för att förstå samband, analysera och diskutera men ofta har jag elever som fastnar i G-delen för att "ämnet är så förbenat tråkigt" men inser på slutet att vg/mvg-nivåer är riktigt kul eftersom de då får vara kreativa och ha egna åsikter.
Det är roligare att plugga ämnen på högre nivåer helt enkelt.
Skall vi testa en grej du och jag Dan? Kanske skulle vi starta uppifrån istället och kasta oss in i analyser och kreativitet för att sedan gräva oss ner i faktan.
Bara på försök och sedan jämföra vad vi kommer fram till.
Eller vi förresten. Våra elever är ju de som skall göra jobbet. De skulle säkert tycka att det var kul som omväxling.
Vad tror du?
Det tror jag definitivt kan vara en väg. Har faktiskt funderat på den ibland. Jag har alla nior i SO tillsammans med en lärare som vill förändra mycket utifrån detta synsätt.
Här gäller det att ställa rätt fråga. Ett år gjorde vi tre-fyra frågeställningar om efterkrigstiden. Problematiserande och svaret fick max skrivas på 300-400 ord. Vi "struntade" i G-nivån och utgick från att det inte går att diskutera vissa saker utan att ha tagit sig igenom de grunder de själva behövde.
G-nivån syntes i deras svar ändå. Riktigt kul nu när jag tänker på det. Går definitivt att utveckla.
Nu ska jag hänvisa till din blogg i VLT där debatten om datorer i skolan pågår för att visa att det handlar om något mer än datorer.
Vad kul!
Precis som du skriver så ser man om G-nivån finns där ändå. Man kan ju inte analysera och ta ställning utan att det lyser igenom om man har koll på faktan eller inte. Jag har helt lämnat proven därhän för att istället jobba med läxförhör. Tre öppna frågor varje fredag där eleverna får använda boken för att ge sig i kast med att svara. Jag tycker att det är mycket lättare att sätta betyg nu. Det blir kristallklart vilken nivå deras tänkande befinner sig på.
Ja det är mer att rätta men samtidigt tycker jag att det är värt det.
Skicka en kommentar