tisdag 21 juli 2009

Månen i Google Earth.



Det är ju 40 år sedan månlandningen och det är ju inte utan att man blir sugen på en utflykt. Billigast och minst farligt lär det vara att göra det vid datorn. Jag har ju tidigare skrivit om sajten We Choose the Moon där man kunde följa äventyret i realtid fast 40 år efter. Fantastiskt spännande att höra och se det som om det verkligen hände här och nu. Nu kan man se valda delar (de mest spännande?) på sajten.

Vill man ha mer av månen så kan man ladda hem den senaste versionen av Google earth där man numera har tillgång till såväl månen som mars. Resten av universum kan man också titta på men inte med samma kvalité.

Väl på plats på månen tycker jag att du skall hålla inne knapparna Ctrl +Alt+A så att du kan ta dig en flygtur över månen. Annars skulle jag gärna få chansen att köra lite månbil. Undrar om det finns en sådan?

Bra sida om kroppen och träning.



Anatomguiden

Riktigt bra sida för elever (och lärare) som vill veta lite mer om kroppen och träning. Informativ och lättfattlig. Jag gillar!

måndag 20 juli 2009

Google translate ett verktyg för lärande?


Absolut! Ännu är ju inte verktyget perfekt men det gör sitt jobb. Oftast när jag hört lärare prata om google translate så har det varit i samband med att elever har försökt fuska med arbeten. Man skall lämna in något skrivet på engelska och har helt enkelt kopierat något man redan hade eller hittade på nätet till engelska. De åker dit så det visslar om det såklart.
Vad väldigt få verkar känna till är att man kan få hela hemsidor översatta. Detta gör ju att man har tillgång till många fler bra sidor att använda även på högstadiet eller tidigare. Det är väldigt enkelt. Bara att kopiera länken klistra in den i translate och vips kan du få sidan översatt.
Visst har man som lärare varit med om att elever inte tycker att de hittar tillräckligt bra saker på svenska och man har gått med på att byta ämne. Nu har man alltid detta verktyget i bakfickan. Det gör livet lite mer spännande. Själv följer jag intresserat den koreanska topplistan.
Etta ligger låten Feg Up (gyujong Ensam) Man undrar ju vad det betyder..... Men prova vet jag det är kul att se det man inte förstår så att man förstår (nästan).
Translate kommer att vara en integrerad del av google Wave så användningen kommer att bli ännu lättare.


torsdag 16 juli 2009

På riktigt fast på låtsas.


Jag tycker att idén är lysande. 40 år efter Apollo 11 och månlandningen så kör vi det i repris. I realtid!

WE CHOOSE THE MOON

Det känns som det är på riktigt och är ju faktiskt precis som på riktigt men det händer ju inte i verkligheten. Det händer i overkligheten. Men det händer.

Mer sådana saker tack. Om någon har tips på liknande saker så tipsa för det här är våldsamt kul.

Mina killar här hemma undrade flera gånger om det var på riktigt och jag kom att tänka på en radioteaterföreställning av HG Wells Världarnas krig som gick över styr. Orson Wells låg bakom en uppsättning som skulle verka dokumentär. Trots att man före, under och efter programmet informerade om att det bara var på skoj så flydde hundra tusentals amerikaner undan de läskiga marsianerna.
Vi skall nog ut och spana mot himlen ikväll. Man vet ju aldrig......

tisdag 14 juli 2009

Twitter en revolution?



Fredspris till Twitter? Nja kanske inte tycker jag nog. Men visst är det fantastiskt att internet är en sådan betydande kraft i samhället att diktaturerna skakas om av unga och gamla människor endast beväpnade med mobiltelefoner. Rättvisa och ökad jämlikhet mellan länder är på gång. Bara titta på gapminder och se vad som håller på att hända i världen.
Det är samtidigt jävligare att vara fattig idag än det var för bara 20 år sedan. Idag vet den fattige att han är fattig och att det finns massor av människor som lever ett mycket rikare liv. Känslan av orättvisa måste vara mycket stark.

I Iran har Twitter varit informationskanalen till omvärlden. I Kina som har en betydligt strängare koll på internet har man nu stängt ner Youtube och Twitter i Xinjiang-provinsen så att inget skall slinka ut om vad som händer.

Ett fritt internet är bättre än ett som kontrolleras av myndigheterna. Sverige och övriga västvärlden får inte gå i fällan och börja övervaka och begränsa internet. Om Hollywood eller skivindustrin får bestämma så riskeras vår frihet. Så jävligt vill vi inte ha det!

Twitter är ett ypperligt verktyg för att sprida länkar och tankar. Så börja "kvittra" vet jag. Ni hittar mig på twitter med namnet aner76.


onsdag 1 juli 2009

Spännande forskning och koll på läget kring cybernormer


En spännande sida att titta in på om du är intresserad av allt som har med fildelning, integritetsfrågor och ungas rättsmedvetande att göra.

Cybernormer.se

Projektet utgör ett samarbetsprojekt mellan Rättssociologiska enheten på Lunds universitet, Ericsson AB och Skolförvaltningen i Lunds kommun. Utöver de tre sökande parterna är tre representanter för olika nätkulturer involverade i arbetet, bland annat the Pirate bay. Projektet syftar till att undersöka de normbildningsprocesser (sociala och rättsliga) som uppstår i informationsteknologins kölvatten.
KK-stiftelsen
Förvaltningen i min kommun är inblandad vilket har gjort mig extremt nyfiken. Kanske kan man bidra tänkte jag. Men det verkar ha fastnat någonstans. Eller så är det bara hemligt.
En källa till mycket information och kunskap är det i alla fall.
Håll med om att det är spännande. Vad händer om vi går från en värld av mitt och ditt till en värld där allt som man kan dela med sig av utan att man själv blir av med något verkligen delas?
Blir vi alla fattigare då eller blir vi kanske rent av rikare?
Är det Marxism eller Liberalism eller kanske rent av bara smart? Jag menar delad glädje är ju dubbel glädje.
Eller är det kapitalismens död? Eller bara en liten parentes i historien likt guldruchen i Klondyke där friheten och laglösheten snart ersätts av regler och sheriffer med rejäla puffror.
Spännande är det.

tisdag 30 juni 2009

Är eleverna bättre på datorer än lärarna?


Ja och nej! Ja de har större vana vid att använda tekniken. Men samtidigt så saknar de den breda kunskapsbas som en vuxen har. Det betyder att de i större utsträckning riskerar att bli lurade på nätet. För håll i dig det finns mycket skit därute. Där har vi vuxna i skolan ett gigantiskt försprång gentemot eleverna. Det är där vi har vår viktigaste roll. Som guider och diskussionspartners i en värld där informationen flödar och det är svårt att veta vem som är avsändare och om det går att lita på det man läser och ser.


"Informationstekniken är en viktig förändring i de villkor som gäller för hur information och kunskap kommuniceras i samhället. Den förutsätter också nya färdigheter av helt konkret slag hos medborgarna. Samtidigt är den diskussion som förts om teknikens konsekvenser alltför enkel och begränsad. Man skulle till och med kunna påstå att den är andefattig. Att människor skall lära sig ordbehandling och andra färdigheter är självklart, och många unga lär sig också en hel del av dessa färdigheter utan att förskolan eller skolan behöver göra särskilt stora insatser. Verkligt intressanta frågor som också måste beaktas är vad tekniken kommer att betyda för våra kunskaper och vårt kunskapsbegrepp och hur den ska ingå i skolans vardag. Här finns inga självklara svar".

Roger Säljö professor Göteborgs Universitet




Varför är så många lärare så rädda för att släppa in datorn i skolarbetet fullt ut?
Det beror ju på att lärarna tror att det går att fortsätta som vanligt. De har inte fattat att revolutionen redan har ägt rum. Late adopters heter det på ren svenska. Man diskuterar om man kan bevisa vetenskapligt att man lär sig bättre med datorn. Förmodligen ställdes samma fråga när man bytte från stenhuggning till gåspenna. Det är bara ny teknik för helvete. Som man måste lära sig använda för ungarnas skull. Skolan finns ju för dem inte för lärarna.

söndag 28 juni 2009

Unga lever på nätet men blir allt mer lokala


Kairos Future kommer lagom till sommarvärmen med en ny undersökning. Jakten på den försvunna ungdomsrebellen. Undersökningen visar att de unga idag drömmer om att få ett jobb och familj. Mer revolutionerande än så är inte drömmarna.

Ärligt talat kanske inte så konstigt i ett Sverige med rekordhög ungdomsarbetslöshet? Man slås tycker jag av hur kloka de är. Man vet ju av forskning att det är dessa faktorer som leder till lycka.

Dagens unga lever sina liv inför öppen ridå, om inte på egen blogg, så på Facebook,
Lunarstorm, Bilddagboken eller Twitter. Att helt öppet dela med sig av sitt privatliv till
vem som helst – det är fullt normalt, helt och hållet accepterat.
I detta samhälle, där så mycket är relativt accepterat, där många tabun rivits
ned och mormor lyssnar på hårdrock – hur kan man som ung revoltera? Kanske
genom att fort växa upp och bli ordentlig?

Ja man gör ju inte revolution i pappas jeans eller hur. Nymoralism? Är det det vi har att vänta. Nej jag tror inte det. Men kanske en mer tolerant värld får man hoppas. Internet har möjligheten att göra samhället öppnare och möjligheterna till en vidare världsbild för alla. Skolan har en nyckelroll i att visa på dessa möjligheter och lära eleverna att det finns en värld utanför den lilla communityn. Annars riskerar vi en generation som på nätet rör sig i lika snäva kretsar som man gjorde i det gamla bondesamhället. Möjligheten finns men eleverna är lika konservativa som vi människor alltid har varit. Dags att bredda världen!

torsdag 18 juni 2009

Ännu en termin är över.


Dags att reflektera över vart vi kommit och vart vi är på väg.

Det som är roligt är att det allt mer märks att nyfikenheten ökar över vad man kan göra med elever och datorer i kombination. Det märks tydligt.

Vi är helt klart mogna att ta nästa steg nämligen det till 1-1. Bara en lite hake återstår. PENGAR! Just den biten verkar mindre trolig att kunna lösa de närmaste åren. Men frågan är hur länge en svensk skola kan låta bli? Hoppet står som vanligt till öronmärkta pengar från statens stora kassakista eller kan vi kanske hoppas på EU. I ett större perspektiv är det nog så att det är mycket att vinna för Europa om vi satsar på detta med IT. Risken är annars stor att det är vi som tillverkar bilar och tandborstar åt kineser och indier om 25 år och inte tvärt om som nu.

Web 2.0 stod jag och pratade om i augusti förra året. Nu är det en realitet i många av mina kollegors verklighet. Youtube och Facebook och wikipedia och, och, och....

Kul!

Sommarens hemuppgift blir att snickra ihop en liten länklista till skolans hemsida med presentationer av olika verktyg som man kan ha nytta av i undervisningen.

På det personliga planet har det stora projektet varit att genomföra ett projekt på Ning med två klasser. Utvärdering av detta har jag tidigare gjort här på bloggen. Jag lärde mig mycket och säkert mina elever också (hoppas jag verkligen).


Byte av lärplattform är vi mitt uppe i. Den nya kommer säkert att fungera tillfredställande även om jag nog kommer att använda andra verktyg i min egen undervisning då det känns ganska begränsat och styrt. Den nya mailen Windows Live kommer att vara ett stort steg i rätt riktning. Vi har tidigare suttit på en extremt begränsad mail (Fronters egen). Nu går vi in i en ny era! Mail plus lagring (25Gb) och ett embryo till socialt nätverk. Dessutom Office Live och allt annat du normalt har i Live. Ja det känns mycket bra.

Det stora frågetecknet är egentligen vad som kommer att hända med elevdokumentationen. Eftersom inget är klart i dagsläget så får jag hålla tand för tunga. Men orolig är jag. Tänk om vi sitter där i höst med papper och penna igen. Det skulle onekligen kännas "fett B-igt".


Våren har egentligen präglats av bristen på datorer. Skolan brann upp. Datorerna var borta. Saknaden var gigantisk. När de inte fanns insåg många hur mycket de behövs.


Snart är skolan den sista arbetsplatsen som inte genomsyras av den massiva förändring som datorer i kombination med internet har inneburit. Det är dags att ändra på det.

Eleverna är redo.

Föräldrarna är redo.

IT-avdelningen är fläckvis redo.

Lärarna börjar bli redo.

Politiker! ÄR NI REDO?

onsdag 27 maj 2009

En av fyra lärare har egen dator.




Det kan inte beskrivas som annat än en skam att vi i svensk skola 2009 har det på det sättet. Det är helt enkelt orimligt. För mig framstår det dessutom som obegripligt. Hur kan man sköta sitt lärarjobb utan tillgång till dator.
Statistiken kommer från Skolverket och lyfts fram av Computer Sweden (läs artikeln här).
Om man skall vara lite nogräknad så kan man ju ta statistiken med en liten nypa salt då det frågas efter "egen" dator. Eftersom vi inte har egna kontor så får vi ofta dela på datorn eller datorerna i arbetsrummet. En mera rättvisande fråga skulle väl kunna vara har du tillgång till dator när du behöver det. Men samtidigt så är det ju så att vad vi som lärare behöver idag är inte en stationär dator där vi sköter kontorssysslor utan en bärbar som vi använder i undervisningen. Vi ägnar hela dagarna åt att göra presentationer och hålla säljmöten. Det vi säljer är förvisso inte maskindelar eller affärssystem utan kunskaper om den värld som finns där utanför skolans väggar.
En dator kopplad till projektor och internet ger fantastiska möjligheter att få in verkligheten i klassrummet.
Skillnaderna mellan olika skolor är dessutom mycket stor. Vissa har en dator till varje lärare medan andra har någon enstaka dator. Så kan det inte vara! Vi skall ha en likvärdig skola i Sverige det är omöjligt när det ser ut som det gör. Grundskolan skall ge eleverna en stabil grund att stå på. Detta liknar mest en skola som gått på grund.
Björklund vägrar att kommentera. Läs här>>> SUCK!


" Han kan inte gå in och styra över de anställdas utrustning, det är
inte han som är arbetsgivare."

Det var ungefär det dummaste jag hört från det hållet. Fegt och kan inte vara annat än en blunder. Det handlar om våra ungdomars framtid och den innehåller datorer, internet och det Björklund är ditt ansvarsområde. Att skylla på att det skulle vara ministerstyre håller inte. Att uttala sig om datorernas vara eller icke vara i skolan borde vara precis lika okontroversiellt som att svara på frågan om huruvida barnen skall ha tillgång till papper och penna. Eller vågar han inte ha en åsikt om det heller?
Det är hög tid att tänka om.
Som tur är för Sverige är inte alla blinda, döva och kvar i 1970-talet. Rektorsakademin lanserade idag 27/5-2009 ett koncept med både hårdvara och ett utbildningspaket gentemot skolorna.
Tänk om... det kom från regeringen istället gärna med en pengapåse och en vision om att detta är att investera i framtiden.
Tänk om...

Plattform med vem i fokus?



Sitter och funderar på vem vi skall sikta in oss på med lärplattformen. Är målet att lärarna skall fatta och använda den, eller är målet att eleverna skall fatta och använda den? Det får ju konsekvenser för hur man väljer. Fokus ligger nu på att få lärarna att använda den men jag undrar om det hjälper. Om eleverna tar emot den med en gäspning så når vi ändå inte målet. Nu är för all del inte alla elever särskillt avancerade nätanvändare men om plattformen inte uppfattas som sexig och fräck så lär de inte använda den.
Hmmmm.
Web 2.0 har redan hänt men hur många lärare har märkt det? Om vi fortfarande hamnar i envägskommunikation så är vi fortfarande omoderna.
Det behövs en kraftfull satsning på att webbifiera den svenska skolan. Vi behöver ändra hur Sveriges lärare tänker. Tvinga och locka dem bort från penna och papper till den fantastiska nya värld som finns i morgondagens skola.

Tänk om...



tisdag 26 maj 2009

Teknik är skit! Att byta platform....



Att byta plattform är kul men ganska jobbigt. Att lära nytt är inte helt enkelt. Bara att byta begrepp kan vara ett helsike. Vi har tidigare haft "rum" nu skall vi ha "kurser". Det är inte helt enkelt ens att prata då begreppsförvirringen snabbt blir total. Om jag vill flytta rummet till en kurs så måste det kanske landa i mina filer först. Var finns då mina filer. Kanske i rummet. kanske på datorn eller kanske på en server.

Hur gör vi med mailen? Var tar de vägen. Finns dom? Man hamnar snabbt i filosofiska frågor. Jag har kommit fram till att jag gör som man gör när man flyttar. Man kastar så mycket som bara är möjligt och börjar på ny kula.

Det är ju roligare att bygga nytt än att förvalta gammalt.

måndag 18 maj 2009

Utvärdering av projekt i Ning.


Så var det dags att sammanfatta och utvärdera hur det har gått att arbeta i Ning. Två klasser med väldigt olika syn på saken. I ena klassen kunde man se att det de såg som det största problemet var min brist på styrning av vad de skulle göra. Detta var från min sida ett medvetet val. Jag ville att de skulle använda sin egen kreativitet utan att jag styrde genom att visa hur det skulle vara. Jag tror mig också ana en viss frustration över att man inte nått upp till den nivå man hade velat. Detta beroende på att man prioriterat annat som nationella prov och andra prov före det här arbetet.


I den andra klassen upplevdes detta som den stora fördelen med det här arbetssättet. "Du gav oss friheten att göra som vi ville" sas det bland annat.


Jag väljer såklart att främst lyssna på den mer positiva klassen (jag är ju mänsklig och tycker att det känns mest produktivt). De uppskattade mycket att få ha jobbat med att göra något tillsammans. De uppskattade mycket (de flesta bara något undantag) att de fick läsa varandras och att de fick kommentarer och tips av varandra.


Jag är imponerad av vad de har kunnat prestera. Mycket imponerad.

fredag 15 maj 2009

Vilken häftig tid vi lever i!


Det slog mig idag att det är en otroligt häftig tid vi lever i. Förändringstakten är gigantisk och vi befinner oss mitt inne i den. Möjligheterna till att lära känna världen är fantastiska.
Jag har precis genomfört ett projekt med två klasser där vi studerat kring ämnet mat, miljö, fattiga och rika. Vi har gjort det till stor del i plattformen Ning. Jag har matat eleverna med en del små uppgifter men det stora arbetet har varit att de har skapat bloggar där de resonerat kring olika ämnen som de själva har valt att fördjupa sig. De har framfört åsikter. Fått feedback och förtydligat sig. De har diskuterat sett filmer lagt länkar till statistik och analyserat. De har helt enkelt studerat världen analyserat och dragit slutsatser. Därefter har de bildat sig en uppfattning och framfört sina åsikter och fått dem bemötta.
Så har jag alltid drömt om att SO skall vara och nu med hjälp av webben har jag nått det målet. Eller om man skall vara ärlig eleverna har nått det målet.
Om någon inte fattat hur intressant det är med statistik och hur det påverkar vår världsbild så spana in den här filmen.




9d och 9e jag är omåttligt stolt över er!


torsdag 7 maj 2009

Möjlighetisera vilket härligt ord!

Möjlighetisera mera och problematisera mindre. Vilken härlig uppmaning. Jag hittade filmen på Jonas Hällebrands blogg och man kan ju inte annat än bli glad.
Så skall vi göra NU och ALLTID.
Nu kör vi så det ryker.

tisdag 28 april 2009

Nyfikenhet är nyckeln till kunskap


Efter att ha fått uppmuntran av bland annat fem femman när jag kände att jag jobbade i motvind så funderade jag lite över vad som är nyckeln till kunskap egentligen. Utan några högre filosofiska ambitioner eller så så har jag kommit fram till följande.



Nyfikenhet är
viktigare än allt annat!


Om vi i skolan kan få eleverna att bli nyfikna människor så kommer de att bli fantastiska arbetskamrater, vänner och föräldrar.

tänk att det kan vara så enkelt och så svårt.


Jag gick själv grundskoleåren i en Waldorfskola (Rudolf Steinerskolan) utanför Lund. Att jag har fått ägna massor av tid med kreativt och skapande arbete är nog ett "understatement". Tyckte jag om det? Nej. Jag var såklart som ungar är mest. Tyckte att skolan var ganska tråkig och tog tid från det som var viktigt i mitt liv. Typ tjejer, musik, fest och kompisar. Men visst har de nio åren i mitt liv satt spår. Självklart har det påverkat hur jag tänker och vilka värderingar jag har. De blev inte nödvändigtvis de som min lärare kanske hade hoppats (mina barn går i en vanlig skola) men jag blev en självständig, tänkande människa och det vet jag var målet. Så om du läser det här Christina Wränghede så var stolt! Bra jobbat. Tack!


Kreativitet är så viktigt i dagens och morgondagens samhälle att det rentav är livsviktigt. Nyfikenheten är kompis med kreativiteten! Kom ihåg det!

måndag 27 april 2009

Frustration en kraft att räkna med.


Idag är jag frustrerad. Jag kämpar på trots allt men tankarna maler i huvudet ändå. Jag försöker vara kreativ och inspirerande. Jag försöker skapa goda inlärningssituationer för mina elever. Jag försöker utmana dem till att ta steget in i den digitala världen.

Men jag upplever att de inte förstår att de förväntas vara aktiva i sitt eget lärande. De är frustrerade på mig. De säger att jag ger dem för mycket frihet. De tycker inte om att jag inte ger dem tydliga direktiv typ "läs sid 451-462 och svara på frågorna. Sedan får ni ett prov på det."

"Om du hade gjort så så kanske vi hade tagit det mer på allvar." som en elev sa. Underförstått att eftersom jag inte har prov utan har valt ett arbetssätt som är mer processinriktat så är det mindre viktigt.

MEN HALLÅ! Är det bara jag som tycker att det verkar helt galet.

Wordfiler helst utskrivet på papper och inlämnat till läraren för bedömning = seriöst. Process där man hela tiden blir bedömd och sedd av såväl lärare som klasskompisar = oseriöst.


Nej jag ställer inte upp på den världsbilden.

Svårt? Ja det är klart att det är svårare att tvingas vara kreativ istället för att mekaniskt lära in 200 fakta som man sedan kan spy upp vid ett givet tillfälle. Men lär dig för livet istället för för läraren och du vinner själv på det.


Är det elevernas fel att de tänker såhär eller har de genom sin skoltid ständigt matats med synen att det enbart är prov och färdiga inlämningar som räknas. Jag hoppas att det är det senare för då kommer vi att kunna ändra på det. Ut med blyertspennor och gammalt tragglande och in med kreativt, ifrågasättande, diskuterande, skapande och relevant lärande.


Idag är jag frustrerad och lite ledsen. Men imorgon tar jag nya tag!


Det är ju roligt för faaan. Varför skall det vara fel?

fredag 24 april 2009

När tekniken jävlas.



Denna veckan har jag varit ute i kylan. Jag har inte haft de rättigheter jag behöver ha för att kunna sköta mitt jobb. Det är säkert nyttigt att ibland få smaka på hur det är att stå utanför.

Men gud vad frustrerande........

Veckan har itill stora delar spenderats med telefonen i näven för att jaga rätt på den som satt inne med makten att lägga in mig på den lista man måste stå med på för att ha rättigheter.

Det tog tid men det gick.

Nu är jag inne i värmen igen. Men..... Att vi är så otroligt beroende av tekniken skrämmer faktiskt. Utan datorer så är jag ganska hjälplös. Utan nätverk tappar jag kollen. Jag tror att jag anar hur det är att vara ung och bli berövad sin mobiltelefon.

fredag 17 april 2009

Pirate Bay och det stora skiftet i svensk lagstiftning


Så kom domen då. Föga förvånande så blev de dömda. Man har ju förstått att det har varit ditåt det blåst. Det är sorgligt att man sätter dit The Pirate Bay för något som man lika gärna kunde sätta dit Google eller för den delen internetleverantörerna för. Resultatet av domen är väl om man skall löpa linan ut att internet är olagligt.
plötsligt framstår det svenska rättsväsendet som lika bisarrt som det amerikanska. På medeltiden kunde man dömma en bikupa för att getingarna hade stuckit någon men knappast smeden för att han gjort ett svärd som någon använt för att ta livet av någon annan med.
Det är det man har gjort nu. Ni (Pirate Bay) har åstadkommit en teknik som man kan utnyttja för att begå brott med. Jaha? Men Microsoft då? Eller Telia? Eller USA:s regering som grundade ARPANET. Nu kan man ju hävda uppsåt. Men kan man verkligen det? Är Pirate Bay verkligen bara ute efter att begå brott mot upphovsrätten. Nej det är de inte. De hävdar själva att det inte är så. Tydligen har rätten ansett det som bevisat att de uppsåtligen har skapat Pirate Bay med det som mål. Spelar det roll? Kanske gör det det i juridisk mening. Jag är inte jurist och kan inte bedömma det. Vad jag vet är att det knappast spelar någon roll eftersom det är tekniska förändringar som förändrat förutsättningarna för distrubution av digitalt matrial som har förändrats och lagstiftningen har inte följt med utan skyddar en distrubutionsform som idag är förlegad.
Skivbolagen och filmbolagen är fel ute.
In med USA:s president i det svenska rättssystemet så att farsen kan bli fullkomnad.

Att de som står för domen inte inser vad de gör är helt klart.

Att tekniken inte kommer att försvinna eller att utvecklingen plötsligt skulle avstanna verkar väldigt osanolikt. Om några år kommer denna dom att framstå som ett löjeväckande försök till att vända och förneka en utveckling som inte går att stoppa.

Jag har skrivit det tidigare




Teknik slår politik (varje gång)

Framtiden ett ganska kul ställe....

För ett bra tag sedan hittade jag en film på En IKT-pedagogs fundringar som jag aldrig hade tid att titta på. Nu tog jag mig den tiden. KUL. Om det blir så vet man ju aldrig. Troligtvis inte. Som vanligt så överskattas en del saker medan andra underskattas. Verkligheten överträffar oftast fantasin eftersom vi idag sitter fast i vår egen tids begränsningar.
Men visst ser det coolt ut.


<a href="http://video.msn.com/?mkt=en-GB&playlist=videoByUuids:uuids:a517b260-bb6b-48b9-87ac-8e2743a28ec5&showPlaylist=true&from=shared" target="_new" title="Future Vision Montage">Video: Future Vision Montage</a>

torsdag 16 april 2009

Penna och papper del 2



Vad kul det är när det visar sig att det man bryr sitt lilla huvud med plötsligt visar sig vara aktuellt i den stora medievärlden.

Sveriges Radio P1 hade ett intressant reportage nu på morgonen. Emmaskolan i Göteborg använder datorn för att lära barnen att läsa och skriva.

Det konstiga är att detta kan förvåna någon i dagens samhälle.




Detta måste ju så klart diskuteras varför P1 bjuder in två profesorer som kommer fram till den fantastiska slutsatsen att det inte finns EN metod som passar alla. En självklarhet som varje lärare som stångats med verkligheten mer än en vecka bör ha insett. Men som journalister och därmed säkert flertalet föräldrar inte förstår. Att sedan köra med 25 olika lektioner i en faller ju såklart på sin egen orimlighet. Men i den bästa av pedagogiska världar så...


Men lyssna på dem föralldel.




Jag menar inte fanken tycker någon att det är konstigt att man lär sig att köra bil genom att...... köra bil!

Tänk istället hur kul det skulle vara om bilskolorna av tradition och gammal beprövad erfarenhet lärde ut att köra med häst och vagn! Jag vet faktiskt inte om man skall skratta eller gråta. Men såär det ofta i skolans värld. Vi förväntas inte vara i samklang med vår tid utan förväntas vara någon form av stenåldersinrättning.

Jag gråter nog mer än jag skrattar.




lördag 11 april 2009

Penna och papper måste de ju ha eller hur?


Bloggen Framtidens lärande tar upp en intressant norsk rapport. Fokus ligger på hur IT förändrar samhället.
Skolans roll tas upp och betonas.


Rapporten betonar betydelsen av att hela befolkningen ges möjlighet att följa
med i den snabba utvecklingen. Annars finns det risk för ett nytt klassamhälle
med stora klyftor, ett perspektiv som lyfts fram i scenarioanalysen.


Detta är en fråga av största vikt. Redan idag är du som medborgare tvungen att kunna använda datorn till allt mer vad gäller såväl inhämtande av information som till kommunikation. Den som står utanför det flöde som går via internet riskerar att hamna långt efter. Kraften i förändringstakten verkar inte avta utan snarast öka.
Var står då den svenska skolan i allt detta? Tja, de stora satsningarna är sedan länge över. Nu skall IT rymmas i de ordinarie budgetarna. Dessa har knappast ökat i någon dramatisk takt. Troligtvis snarare minskat. Detta trots att uppdraget faktiskt har förändrats på ett dramatiskt sätt. Samhället har förändrats dramatiskt på väldigt kort tid. Internet revolutionen kan väl sägas ha startat i slutet av 1990-talet. Nu dryga tio år senare är det en naturlig del av livet för de allra flesta av oss. Men tio år är en mycket kort tid inom skolans värld. Märk väl LPO 94 är fortfarande inte genomförd och den är ändå en läroplan beslutad av Sveriges riksdag.

Men frågan som måste ställas av varje lärare är. Vad behöver mina elever kunna när de lämnar mitt klassrum för gott? Om svaret är att de behöver kunna behärska IKT så är det bara att börja ge dem det.
Varje Rektor bör ställa sig frågan. Vad behöver mina lärare för verktyg för att kunna lära eleverna de det behöver?
Varje politiker behöver ställa sig frågan vilka resurser behöver skolan för att möta morgondagens samhälleliga behov.

IKT behöver få kosta i Sveriges skolor. Varje elev behöver morgondagens och dagens penna och papper IDAG! En dator till varje elev NU!

söndag 29 mars 2009

Kreativitet. Informellt lärande.

Det är väl fantastiskt vad de kan lära sig de små liven. Inte bara i skolan utan överallt hela tiden. Att kreativiteten svämmar över är helt klart.

Sätt en digitalkamera i händerna på en 11-åring och saker händer.

Kolla här bara. Helt plötsligt är det halsbrytande kameraåkningar och humor på hög nivå (okej kanske inte). Bra jobbat Oscar!!! Pappa är stolt!

lördag 28 mars 2009

Jag vill bidra till att förändra skolan.


Jag har en övertygelse! Allt för mycket av det vi gör i skolan saknar betydelse för eleverna. Vi lägger massor av kraft på att lära dem saker (eller snarare tvinga dem att lära sig saker) som de aldrig kommer att ha nytta av i sitt framtida yrkesverksamma liv. Hade igår en vild (nåja) diskussion om vikten av en välutvecklad och snygg handstil. När kommer man att skriva för hand? det var något som vi födda innan internet höll på med.

OK jag kan tänka mig att man fortfarande kan ha nytta av att skriva för hand i framtiden. Men det som stör mig är förhållandet mellan hur mycket tid man i skolorna lägger på att lära eleverna att skriva för hand och tiden man lägger på att lära dem att skriva på tangentbord/dator.

Det är ju bara att inse att vi lär ut gårdagens teknik.


Det funkar inte!


Det som är de kompetenser som eleverna verkligen kommer att ha nytta av. Samarbete, kreativitet och ifrågasättande. Det jobbar vi väldigt lite med.

Att dessutom ledande politiker vill styra skolan mot en ännu mer konservativ inriktning är bara sorgligt.

Det allra mest konstiga i det hela är att det vi pysslar med i skolan ofta är väldigt tråkigt medan det vi BORDE pyssla med är ofantligt roligt. Det borde ju inte vara så svårt att ändra på. Eller???

tisdag 24 mars 2009

Ning rapport om ur det går.


Provar just nu att använda den sociala nätverksplattformen Ning som bas för ett undersökande arbetssätt kring mat, miljö, rika och fattiga.

Första intrycket är att det verkar fungera väl. Jag har fått igång eleverna till att diskutera i ett par forum. Men de är överlag ganska försiktiga. De är så väl inövade på att producera word dokument med upprepningar av fakta som redan kopierats i det oändliga. Jag vill få igång deras mer kreativa sidor men de är avvaktande om ännu inte skeptiska. Nu vet jag sedan tidigare att den här klassen är skeptisk till hur jag sätter betyg. Jag har inte poäng på proven (som jag kallar läxförhör). Då jag därigenom gör totalt annorlunda än alla andra så måste jag ju göra fel. Jag å min sida hävdar att jag har stöd för "mitt" sätt i LPO 94. Jag hävdar med emfas att alla andra gör fel (inte minst för att det är kul att retas). De tror just nu att vi har samhäll fast vi har lika mycket geografi. Men det vi har läst i boken har varit i den röda boken. Alltså samhäll.

De är helt enkelt grymt konservativa i sitt förhållningssätt. Inte så konstigt när jag utmanar allt de under nio år har fått lära sig är rätt sätt.

Fördelarna med Ning är många. Man kan styra ganska mycket själv så man får det som man vill ha det. Det är gratis. Det är möjligt att lägga till gadgets från tredje part. Det är gratis. Det är kul. DET ÄR GRATIS.

När vi kommit lite längre i vårt arbete så återkommer jag med rapport.

PS. det ärganska jobbigt att bygga upp en skola från grunden. Bara att få en telefon inkopplad kan ta en halv dags arbete. Att dessutom ha undervisning gör att man aldrig hinner göra riktigt färdigt. Behoven och önskemålen är oändliga och förståelsen inte alltid särskillt stor. Men en gör så gott en kan. DS.

måndag 9 mars 2009

Vart vi vill och hur vi tar oss dit




Om man vill lära någon något så måste man först veta var de befinner sig. Inte bara rent geografiskt utan tankemässigt.


Alltså om du vill förändra skolan till att bli mer IKT orienterad så måste du först ta dig in i lärarnas hjärnor och förändra hur de tänker.


Hur gör man då detta?


Svaret är faktiskt ganska givet..... Reklam!


Varför har du en flaska YES på diskbänken? Jag har mött många som hävdar att det är därför att Yes är det bästa diskmedlet (som om de bedrivit forskning i ämnet). När man tittar på vilket diskmedel som gör mest reklam för sig så visar det sig att det samanfaller med det diskmedel som säljer mest. Nämligen Yes.


Alltså drar jag slutsatsen att reklam fungerar.


Hur reklamen skall se ut för att nå alla lärare i kommunen kan säkert vara intressant att diskutera. Man kan nog tänka sig att man sätter ihop ett paket av olika saker. Brochyr tillsammans med lönelappen är säkert ett sätt. Men att använda sig av IT känns ju ganska naturligt. I lärplattformen kan man lägga intressant läsning, föreläsningar och länkar. Men att få lyssna till någon "live" är fortfarande strået vassare. Bodil Jönsson har mycket kloka saker att säga. Eller varför inte någon från KK-stiftelsen eller varför inte Ericsson? Eller varför inte hela klabbet.


En kraftfull satsning på att få lärarna att fundera över vart vi är på väg kan inte vara fel. Vi jobbar med framtiden i skolan. Det kan låta klychigt men är ju faktiskt sant. Vi måste ju fundera över vad som krävs i framtiden inte vad som fungerade igår.


Kombinera nytt tänk med ny teknik (en till en) och Lund kan fortsätta att glänsa i toppen av sveriges kommuner när det gäller utbildning.

lördag 28 februari 2009

Så här är det egentligen med dagens unga!

Hittade denna lilla film på bloggen Cecilias omvärld.



Se den och fundera ett tag över hur vi som är vuxna alltid genom historien har försökt att utmåla ungdomen som förtappad och degenererad. Redan de gamla grekerna... När skall vi lära oss att nytt inte nödvändigtvis betyder fel?

Cecilia bjuder även på en annan film som i sitt upplägg är genialisk reklam. Dessutom med ett mycket viktigt budskap. Det finns hopp!



När vi utmålar unga idag som hopplösa och icke engagerade är det knappast sant. Men vi skapar vår värld med de ord vi använder och om vi säger det ofta så blir det en sanning för oss. Så snälla öppna ögonen och titta på vilket engagemang och vilken kraft för förändring dagens unga besitter. Det finns hopp!

Skapa ditt aldeles egna sociala nätverk.



Ett mycket enkelt och kraftfullt verktyg. Med enkla medel så kan man skapa sitt aldeles egna lilla nätverk. Snyggt är det och känns proffsigt. Perfekt verktyg för samarbete och projekt.

Du bjuder in de som du vill ha med genom att skriva in deras mailadresser och sedan är det bara att köra.

Gratis är det dessutom.

Ning>>>

Du har ju möjlighet att integrera (länka till) andra resurser på webben så varför inte kombinera med Google docs och kalender så har man plötsligt nästan skapat en lärplattform.

Helt klart ett alternativ för mindre skolor (friskolor). Möjligheterna är närmast oändliga.

Detta skall testas med eleverna!

torsdag 19 februari 2009

En dator per elev, kan det vara något?


Lunds granne Staffanstorp anonserar en ambitiös satsning. De siktar på att varje elev skall ha tillgång till en egen dator om "några år". Det handlar om runt 3000 elever som skall utrustas. Med vad och hur ligger ett stycke in i framtiden men man räknar med att dra igång nästa år. Detta står att läsa i Sydsvenskan onsdagen 18 februari.




– Vi gör det för att tillgodose alla krav på digital kompetens för alla
åldrar i förskolan och i skolan. Det gäller att se till att alla kommer med på
banan, säger Annica Carlstedt, (M) ordförande i barn- och utbildningsnämnden,
som till vardags arbetar med digitala tjänster vid Sony Ericsson i Lund.


Läs hela artikeln här>>>


Kanske något för politikerna i Lund att fundera på eller låta sig inspireras av. Jag har svårt att se att en sådan investering i framtiden kan bli annat än lönsam. Det är inte SAAB och VOLVO som är Sveriges eller Lunds framtid utan Ideon. det är IT kombinerat med ett stort mått av kreativitet som är nyckeln till framtiden. Kopplingen till Ericsson är ju tydlig och det är väl ingen vågad gissning att det är Ericsson som är ett av de företag som kommer att dra stor nytta av Staffanstorps satsning.



Alla lärare och pedagoger ska få gedigen utbildning i dator- och
informationsteknikens alla möjligheter. I höst börjar arbetet för en nyanställd
IT-pedagog, som ska styra den digitala kompetensutvecklingen.

Vad det betyder i praktiken är ju svårt att veta men att många lärare behöver rejält med information, inspiration och kunskaper för att kunna delta i den digitala världen är helt klart. Det är allt för många som inte har förstått eller lyckats begripa att världens kommunikation har förändrats totalt de senaste tio åren. Det är bara att erkänna ibland är jag en av dem. Man blir ibland förvånad över att elever inte tänker och resonerar som man själv gör. Det är när man upptäcker det som man kan lära sig nytt. Det är för att lära man blev lärare. Eller?

torsdag 12 februari 2009

The Pirate Bay är det ett folkbibliotek?


En mycket intressant fråga diskuterades i radioprogrammet Nya Vågen i P1 onsdagen 11/2-2009.

Är Pirate Bay ett folkbibliotek? Tanken är ju till viss del samma. Istället för att varje människa ensam skall behöva lägga sina pengar på att skaffa sig kunskap och kultur. Så köper vi in det tillsammans och får därigenom del av ett mycket större bibliotek än vi ensamma skulle kunna. Är Pirate Bay samma sak? Ja det kan man argumentera för.

Google har ett projekt där de köper in böcker och skannar in dem. De bygger upp ett bibliotek. Detta bibliotek skall man fritt kunna använda. De har hittils 7 miljoner böcker. Kan vi tänka oss att även Google kommer att hamna i svenska domstolar?

Det har sedan starten funnits en idé om att information på internet skall vara fri. Delandekultur i form av wikis och youtube där man delar med sig av sina egna och andras alster är den drivande miljön i dagens internet. Det är detta som konflikten handlar om. När internet gör det möjligt att till i princip gratis kunna ha tillgång till all världens kultur och information så innebär ju detta att någon upphör att kunna ta betalt.

Skivbolag, filmbolag och snart bokförlag kan inte längre använda samma affärsmodell som de gjort i hundra år. De kan bråka. Stämma folk på miljarder. Få regeringar att stifta lagar. Men det kommer inte att förändra något. Förändringen är redan här och är omöjlig att förhindra. Dessa företag måste istället försöka hitta nya sätt att tjäna pengar eller ge upp och lägga ner. Det är så teknisk förändring fungerar. Ny teknik slår undan basen för gammal.

Låt mig ge ett exempel. Ånglok är ingen storsäljare idag. Inte heller gåspennor eller kassetband. Att lagstifta mot teknisk förändring är inte bara dumt. Det går emot allt vad vi gjort tidigare. Teknisk innovation är det som driver vårt välstånd och har gjort Sverige och västvärlden rikt. Visst kan vi välja att lagstifta bort detta men det kommer att få konsekvenser som kanske inte är överblickbara idag.

Att politikerna inte förstår detta är kanske inte så konstigt. Eftersom förändringen går så snabbt att man knappt hinner skriva ett blogginlägg innan något nytt som förändrar spelplanen händer så gäller det att man har koll på sin ideologiska bas. Det har inte partierna idag. De är företag som vårdar ett varumärke inte idédrivna organisationer. Hur kan man annars förklara att partier som håller ord som frihet och jämlikhet högt i sina partiprogram vill inskränka just detta till fördel för några skivbolagsdirektörer och filmbolagsägare som råkade missa tåget.

Världen förändras och vi kan välja att förändras med den eller så kan vi stå och sura över att det inte är som vi ville att det skulle vara. Vilket är mest produktivt?

Kanske kommer politikerna att vakna nu. Deras egna surfande skall nämligen censureras. Jag läser på Stig-Roland Rasks blogg Unga nätkulturer att.



regeringskansliet funderar på att införa ett system för att blockera
internetsidor. Det berör alla som arbetar inom departementen, cirka 5.000
personer, och en arbetsgrupp har tagit fram ett förslag på hur blockeringen ska
gå till och vilka typer av webbplatser som ska svartlistas. ---
förvaltningschefen ”kommer själv att fatta de avgörande besluten om vilka sidor
som ska stoppas”.


Stig-Roland ställer några viktiga frågor till förvaltningschefen.



Några frågor till förvaltningschefen …
Vet du om att
informationsfrihet – vanligen formulerat som yttrande- och tryckfrihet – är en
av demokratins allra viktigaste beståndsdelar?
Vet du om att dessa värden -
som du med ett tjänstemannabeslut avser att avskaffa - är grundlagsskyddade?
Vet du om att dina förslag i vissa avseenden är mer långtgående i sin
begränsning av dessa rättigheter än vad världens mest totalitära diktaturer
lyckats åstadkomma?
Vet du om att förhandscensur av texter inte är tillåten
enligt vår lagstiftning?


Någon som ser några paralleller till debatten om Pirate Bay? Det är inte alltid enkelt. Vilka värden skall vara viktigast. Frihet? Äganderätt (eller i detta fallet upphovsrätt ingen tar ju något man kopierar)?
Hur som helst så kommer man inte att kunna förändra verkligheten för teknik slår politik. Alltid!

onsdag 28 januari 2009

Bra artikel om unga på nätet och vuxnas förhållningssätt.



I dagens Sydsvenskan under Aktuella frågor kan man läsa ett intressant inlägg i debatten om ungas situation på nätet. Ewa Thorslund som bland annat skrivit boken "säker på nätet" resonerar och ger tips om hur man skall tänka. Det hon trycker på är att man bör vara närvarande och framförallt ta diskusionen med ungdomarna. Vad är egentligen okej och vad är inte okej. Som det är nu är de unga ganska ensamma på nätet. Hon förespråkar inte förbud utan helt enkelt sunt förnuft och att vi vuxna tar debatten med de unga!

Väl skrivet.

Framtiden analyserad!


På den läsvärda bloggen Cecilias omvärld hittar jag ett spännande inlägg kring vart vi är på väg. Vad inom IT påverkar oss i skolans värld. Cecilia refererar till den spännande rapporten Horizon. Mycket känns igen som t.ex. hur mobilerna blivit så tekniskt avancerade att de går att utnyttja som en resurs för skolarbetet.

Molnet med tjänster som kan användas direkt i webbläsaren istället för att köra programmen lokalt i datorn. Fantastiskt smidigt. Eleverna behöver inte ha word hemma utan kan använda sig av gratistjänster på nätet. Google docs>>>

Bildbehandlingsprogram och liknande kan nås via webben. Picnik>>> eller Pixlr>>>

Det som är bra med rapporten är att de har försökt att uppskatta när det får genomslag. Allt finns ju inte fullt användbart redan idag. Dock känns det som om vi i Sverige kanske kommer dit snabbare än de uppskattningar som görs i Horizon report.

Om du vill få en inblick i framtidens skola redan nu gå in och läs!

tisdag 27 januari 2009

Spännande projekt som inspirerar


Birgitta Nordén leder ett mycket spännande projekt som spänner över stora delar av världen. Genom att välja att arbeta som hon gör så kan man involvera ungdomar och lärare på ett sätt som för tidigare generationer hade varit omöjligt. Tänk vad Internet har förändrat vår värld.

Att sedan läsa följande citat gör mig på mycket gott humör. Jag brukar ju tjata om vikten av kreativitet och samarbete för att lyckas i morgondagens samhälle.


– Genom kreativitet och samspel uppmuntras ungdomar och lärare att, med
tillgång till lämpliga verktyg för kunskapsbildning, angripa och utforska
angelägna problem inom det komplexa området hållbar utveckling. ---
Ämne, läroprocess och relationer bildar en helhet och fungerar som en pedagogisk
undervisningskontext i samklang med sin tid. --- Nätbaserad undervisning i den
här globala skalan innebär nämligen inte bara förändringar för eleverna.
Lärarrollen förändras också av det både ämnes- och gränsöverskridande arbetet.
Den renodlade undervisningssituationen ersätts av coachning genom handledning,
konstruktiv kritik och feedback.

Ja jag håller med. Läs för guds skull hela artikeln här>>>

Young masters programme>>>

Internationella miljöinstitutet>>>

söndag 25 januari 2009

Hur sociala medier förändrar lärarrollen?


Hur förändras lärarrollen när socialamedier och internet förändrar umgänget mellan lärare och elev? Se där en fråga att bita i. När jag börjar fundera kring detta så kommer jag fram till att väldigt lite förändras. Läraren är redan idag en person som är ständigt i rampljuset. Gränsen mellan privat och proffs är otroligt suddig. Lärare är inte ett yrke utan ett liv. När jag går och handlar som privatpersonen Anders och möter en elev är jag då privat? Nej det är jag inte. Det har ingen lärare någonsin varit i mötet med en elev. Detta är en kvalité i läraryrket som tyvärr gått Sveriges komuner och landsting förbi. De har en önskan att lärare skall inordnas i samma avtal som övriga anställda inom kommunal verksamhet. Men är det rimligt? Nej självklart inte. Lärare är inte, och jag upprepar, ett yrke utan ett liv. Du är en förebild och en källa till lärande i allt du gör. Alltid.

Här blir det viktigt att ha detta i tankarna när du ger dig ut på nätet. Vad kan du göra och inte göra på Facebook? Fyllebilder och lättklätt går bort men var går egentligen gränsen?

Det är givetvis inte lätt att svara på. Men att det är viktigt med vilken bild du visar av dig själv på nätet är glasklart.

Att välja att kommunicera med sina elever via MSN och/eller andra sociala verktyg känns naturligt. Det är där du kan nå dem. Telefonkatalogernas framtid är nämligen hotad. Att inte ha fast telefoni är idag inte konstigt. Men att sakna MSN är konstigt. Att med bloggar och grupper på Facebook komunicera sitt budskap var Obamas sätt att nå presidentämbetet. Den lärare som då inte väljer att använda samma kanaler kommer att ha svårt att hävda sig. Det är en ny tid som randas. Fast om man skall vara ärlig så är det inte det. Det är tvärtom så att det är en återgång till den tid då läraren var en naturlig mittpunkt och förebild i det lilla bondesamhället. En ständigt närvarande påminnelse om att kunskapen var viktig. Så kan det bli igen. Om vi vill och sköter korten rätt på Facebook.

lördag 24 januari 2009

Så du vill bli astronaut?


Ja det är inga problem! Det är bara att boka rymdcharter vet jag. Virgin var en gång i tiden ett skivbolag. Nu är det mycket mer. Richard Branson är entreprenören bakom. Ja det är han galningen som åkte jorden runt i ballong. Nu har han gett sig in i rymdresebranchen. Vad det är skönt med människor som vägrar göra som alla andra.




Nej skit i Photoshop förresten


Varför betala dyra pengar för fotoredigeringsprogram? Det finns ju webblösningar. Picnik är en som många använder redan. Men jag vill tipsa om en ny. http://pixlr.com/ mer likt Photoshop vilket kanske både är till dess fördel och det som är dess nackdel. Mer avancerat är ju inte alltid det man är ute efter. Men ibland är det precis vad man behöver.

Svenskutvecklad är den dessutom. Mannen bakom heter Ola Sevandersson. Tänk vad vi kan i detta land.

fredag 23 januari 2009

Bra och lärorikt om Photoshop



En jättebra sida med bra instruktionsvideos. Jag har skrivit om denna sida tidigare men det tål att påminnas om.

Kan man lära sig Photoshop så kan man klara även Gimp och andra bildprogram.

torsdag 15 januari 2009

En vecka på Vipan


Första veckan på Vipan är snart till ända. Det har varit en omtumlande och arbetsam vecka. Det välkommnande vi har fått av både skolledning, lärare och elever är storartat. Så mycket omtänksamhet och medmänsklighet. Man kan inte bli annat än rörd.
Allt fungerar. Datorerna är igång. Telefonerna likaså. Kopiatorn går varm och till och med KAFFEMASKINEN är på plats.
Vad kan man säga. Helt otroligt. En förkylning tär dock på orken men en whisky och några timmar i bingen skall väl göra susen.
Att man springer på gamla elever hela tiden gör ju inte besöket på Vipan mindre roligt. Att de vill prata med mig trots allt jag gjort mot dem känns mycket bra. Härliga ungdomar! Det är ni som är lönen för mödan. Att se er utvecklas till fina och trevliga personer gör att jag får en djup tillfredställelse.
IT tankarna känns inte högst prioriterade just nu. Det är det basala som får gå först (Masslow var det väl?) Var skall jag vara, vilka skall jag träffa. Vad fanken skall vi göra.
Fuskade idag i både sjuan och åttan. Utan minsta aning om vad de hållit på med tidigare eller vad de egentligen skulle göra. Men tack vare underbara elever så blir lektionerna hur bra som helst, Hoppas att ni lärde er nåt. Det gjorde jag!

tisdag 13 januari 2009

Tomheten

Nu börjar tomheten komma smygande. Som IT-ansvarig på Killebäckskolan så har man inte mycket att göra när man befinner sig en mil ifrån Södra Sandby. Vad skall jag göra nu då? Förra veckan var det full fart nu segar det sig fram. Det känns lite tomt. Jag saknar min skola. Jag saknar att ständigt ha med elever att göra. På två dagar har jag bara bytt ett lösenord. Det är nytt rekord. Det brukar jag ha hunnit göra innan åtta på morgonen. Jag räknar med att jag snart har hittat nya uppgifter men det får inte dröja för länge då kommer jag att slöa till.

måndag 12 januari 2009

Första dagen på Vipan!






Första dagen på Vipan.

Första skoldagen på Vipan har gått bra!
Dagen började med att vi välkomnades av Vipans skolchef Håkan Flycht. Sedan samlades vi klassvis med handledarna för att gå igenom schema och karta för att lära känna denna för oss nya skola.
För att kunna vara här på Vipan har vi varit tvungna att göra en del ändringar i elever och lärares schema. Vi måste anpassa lektionerna efter när salar finns lediga och dessutom försöka få möjlighet att använda salar som passar för lektionerna som ska hållas. Vipans schemaläggare, Horatio, har arbetat hårt med att försöka få in våra lektioner mellan Vipans egna. Han har lyckats bra, men några mindre ändringar har idag gjorts för att få det att flyta bättre och för att elevernas lektioner ska passa busstiderna bättre. Därför kommer eleverna få nya scheman imorgon, tisdag.

söndag 11 januari 2009

Information om Måndagen 12 januari. Tider och liknande

Tider
08.00 Bussar avgår från Killebäck!Ca 08.20 Bussar anländer till Vipan.
- Vi tar emot eleverna och visar vägen.

Därefter Samling samtliga i H3
Ca 08.30 Vipan hälsar oss välkomna!
Utdelning av scheman till lärare (egna och klassens)
Handledarna går iväg med sina klasser till utdelade salar.

Därefter
Ca 09.30 Samling med handledare i salar enligt nedan
Genomgång av checklista och svar på frågor så långt vi kan

10.00- Undervisning enligt schema Skollunch - enligt schema - i elevmatsalen hus B

13.30 Hemfärd: 7a, 7b, 7c, 7d, 7e, 7f, 8a, 8b

14.35 Hemfärd: 8c, 8d, 8e, 9a, 9b, 9c, 9d, 9e
(Ingen total rättvisa, i sht inte för åk 8. Enklast så här. Förhoppningsvis jämnar orättvisan ut sig vid ngt senare tillfälle…)

Undervisning slutar fem min. före avgång, även om det är "mitt i lektion" enligt schema.

Klicka på bilden för att kunna läsa!

lördag 10 januari 2009

Viktig Information till Killebäcks elever 7-9

Försök att sprida denna information till så många elever som möjligt. Under helgen kommer vi inte åt att publicera detta på hemsidan så vi får använda oss av andra kanaler. Läggdärförgärna ut detta på din blogg eller liknande!/MVH Anders EInformation till elever i årskurs 7-9 Killebäckskolan angående måndagen den 12/1Måndagen den 12/1 kommer åk 7-9 att börja på Vipans gymnasieskola. Eleverna kommer attbussas från Killebäck klockan 08.00. På bussen kommer några lärare från skolan också finnasförsta dagen. När bussen kommer till Vipan kommer lärare att möta eleverna och lotsa demtill hus H, idrottshallen. I sal H3 kommer sedan eleverna få träffa rektorerna från bådeKillebäck och Vipan. Information kommer att ges kring det praktiska för de första dagarna.Efter informationsmötet kommer klasserna tilldelas ett klassrum att gå till, där de får träffasina handledare cirka en timme. Efter handledartiden kommer lektionerna att börja.Efter skoldagens slut kommer eleverna bussas tillbaka till Killebäck. Eleverna kommer påmorgonens möte få reda på vilken buss de får åka med hem. Bussarna avgår vid olika tideroch man har bara plats på den buss man tilldelas och kan inte själva välja att tex vänta kvaroch ta en annan buss hem. Detta pga platsbrist. Vill någon elev stanna i Lund efter skoldagensslut är det tillåtet, men då får man själv ordna hemtransport. Missar man bussen på morgoneneller på eftermiddagen kommer skolan inte att kunna ordna med annan transport, utan dåmåste man ta sig hem tex med regionsbuss.Lektionerna kommer att komma igång under måndagen och det är bra om elever som harböcker hemma tar med dem och berättar för sina lärare att de har böcker.Elevskåp kommer att finnas från tisdag. Hänglås till dessa har köpts in och kommer attdistribueras under tisdagen.Vipans personal har arbetat hårt för att välkomna oss och har lagt ner mycket tid på attorganisera allt så att vi ska komma till rätta så fort som möjligt. Vi är väldigt tacksamma fördetta och kommer att göra allt för att ni ska få en bra start på terminen trots dess chockartadestart.

torsdag 8 januari 2009

Vad glad man blir!

Att bli välkomnad till Vipan även på nätet gör ju att man känner sig väldigt väl mottagen. Jag häpnar över den medmänsklighet och värme som visas oss. Man till och med hälsar oss välkomna på sin hemsida. Det känns som man har fått nya vänner fast vi inte ännu har träffats. Jag ser fram emot att få komma till Vipan!
Jag citerar och håller med.

Tillsammans kan vi vad som helst - ensam kan ingen inget!


Utan nätverk stannar det!

Tack vare nätet så kunde vi sprida informationen till elever och lärare på ett snabbt och smidigt sätt. Jag ringde runt till föräldrar och elever under gårdagen. Till min glädje var alla uppdaterade om vad som gällde. Skönt!
Utan den möjligheten hade arbetet med att sprida information tagit mycket mera tid och gått mycket långsammare.
Tack också till alla er som stöttar oss och hejar på oss på bloggar och i gruppen "Nu bygger vi upp Killebäckskolan igen" på Facebook.
Till sist ett viktigt meddelande till mina elever. Om någon av er har en Levande historia år 9 hemma såvill jag hemskt gärna låna den ett tag framöver.
Tänk så enkla behov man har en bok och nätverk sedan är det bara att köra.

Omstart!





Nu är skolan igång igen! Första skoldagen är avklarad. Det var väldigt skönt att bara vara tillsammans och se att det trots allt var som vanligt. Fast såklart ovanligt. Dagen präglades av en positiv anda och när rektor Anders Thorssell sa att skolan skall byggas upp igen så brast elever och lärare ut i en spontan applåd. Det känns skönt att veta att vi kommer att få tillbaka vår skola. Fast då såklart snyggare och bättre.


När eleverna gått hem så tar vi tag i de praktiska sakerna. Vad har vi? Vad har vi inte?


Det kommer ju att bli lite improviserat de närmsta veckorna. Men fixar det eftersom vi är en positiv skola och är starka tillsammans.






Med lite spel och prat kan man komma långt.

onsdag 7 januari 2009

Jaha nu var man IT-expert också

Mitt i tragiken har man fått befodran. Numera kan jag enligt Skånska dagbladet kalla mig IT-expert. Läs här>>>

Kul! Hade jag ingen aning om att jag var. Men jag skall genast trycka upp visitkort. Man kan ju få intrycket att det var jag som låg bakom allt men så var det ju inte. Camilla och Ellinor låg bakom chatten. Det enda jag gjorde var att säga att det var en bra idé när de föreslog det. Men det var lilla jag som fick all cred. Men visst har det varit mycket arbete med att få ut informationen.

tisdag 6 januari 2009

Senaste informationen

Information om skolverksamhet för Killebäckskolans elever

Torsdagen den 8 januari klockan 08.00 samlas alla elever i Killebäckskolans idrottshall för information. Då ges vidare information om skolaktiviteterna för torsdagen samt fredagen.
Verksamhet kommer att bedrivas mellan 08.00 – 13.45, skolmat kommer att serveras. Skolskjuts går hem klockan 13.45.

Från och med måndagen 12 januari kommer skolår 7-9 få undervisning på Gymnasieskolan Vipan i Lund. Skolskjuts kommer att anordnas. Skolår 6 kommer att få undervisning på förskolan Almbacken samt på Uggleskolan. Mer information ges under torsdagen och fredagen denna vecka.

/Skolledningen Killebäckskolan
2009-01-06

Killebäckskolan har brunnit. Nu börjar vi bygga nytt!

Skolan brann och vi tar nya tag. Skolan börjar som det var tänkt redan på torsdag. Vi får dock börja i idrottssalen. Vill ni prata med någon vuxen så är ni välkomna att komma ner till fritidsgården på byahuset eller chatta med oss genom att adda killebackskolan@hotmail.com eller gå in på Facebook och gå med i gruppen "Nu bygger vi upp Killebäckskolan igen!"

Information kring branden på Killebäckskolan i Södra Sandby

En
brand utbröt i Killebäckskolan vid 22.00-tiden på kvällen måndagen den 5
januari.
Branden startade på baksidan av skolan och spred sig sedan i
byggnaden.
Branden, som blev omfattande, bekämpades under natten till
tisdagen av Räddningstjänst Syd.

I nuläget ser det ut som om en
dryg tredjedel av skolbyggnaden är förstörd. I övriga delar av byggnaden är det
rök- och vattenskador. Idrottshallen har dock klarat sig helt från brandskador.
Det kommer att behövas ersättningslokaler för skolverksamheten för alla
klasser under en längre period.
Det brandhärjade området är nu avspärrat.
Polisen skall göra en teknisk undersökning av platsen och kommer att utreda
händelsen.

Killebäckskolans krisledning samlades på tisdagsmorgonen
den 6 januari för att tillsammans med funktioner från kommunen titta på vad som
behöver göras med anledning av branden, så att skolverksamheten störs så lite
som möjligt av det inträffade.

Bland annat undersöks nu
ersättningslokaler under våren för skolverksamheten.

Byahuset
öppnas under tisdagen och onsdagen upp för elever, föräldrar och personal.
Byahuset kommer att fungera som samlingspunkt där man kan få ta del av senaste
informationen kring arbetet med praktiska frågor efter branden. I Byahuset kan
man vid behov också få stöd av personal.

Öppettiderna i Byahuset är
enligt följande:
Tisdagen den 6 januari: 13.00-22.00
Onsdagen den 7
januari: 10.00-12.00 samt 14.00-16.00

Information om arbetet kring
praktiska frågor kring branden på Killebäckskolan finns på
Killebäckskolans
hemsida: www.lund.se/killebackskolan
Lunds
kommuns hemsida: http://www.lund.se/
Informationen
kommer att uppdateras löpande.
Information kommer också att läggas ut på
Fronter.

Onsdagen den 7 januari samlas all skolpersonal vid
Killebäckskolan klockan 08.30 i SSIFs gård i Södra Sandby.

Alla
handledare kontaktar själva vårdnadshavarna till sina elever, för att informera
om vad som hänt och för att informera om den gemensamma samlingen i
Idrottshallen på torsdagen den 8 januari.

Under torsdagen den 8
januari samlas alla elever på Killebäckskolan för information klockan 08.00 i
Idrottshallen på skolområdet. Då ges vidare information om skolaktiviteterna för
fredagen.
Det kommer att serveras skolmat både under torsdagen och under
fredagen.
Senast fredag kommer det information om skolverksamheten under de
kommande veckorna.

/Skolledningen för Killebäckskolan

Vill du läsa mer?

Sydsvenskan>>>

Sydsvenskan>>>

Sydsvenskan>>>

söndag 4 januari 2009

Tekniska inovationer för 2009

Kan bara inte undanhålla denna fantastiska pryl. Ett stort steg för mänskligheten. Äntligen...

Den vibrerande toasitsen. Är det inte precis vad vi har väntat på? Nu kan med gott samvete sitta kvar. Ett par bra böcker och kanske en kopp kaffe. Jag flyttar in direkt.
“It’s to make you feel good while you are there.” Hävdar uppfinnaren Johnny Henry från Laurel, Mississippi.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...