tisdag 21 juli 2009
Månen i Google Earth.
Det är ju 40 år sedan månlandningen och det är ju inte utan att man blir sugen på en utflykt. Billigast och minst farligt lär det vara att göra det vid datorn. Jag har ju tidigare skrivit om sajten We Choose the Moon där man kunde följa äventyret i realtid fast 40 år efter. Fantastiskt spännande att höra och se det som om det verkligen hände här och nu. Nu kan man se valda delar (de mest spännande?) på sajten.
Vill man ha mer av månen så kan man ladda hem den senaste versionen av Google earth där man numera har tillgång till såväl månen som mars. Resten av universum kan man också titta på men inte med samma kvalité.
Väl på plats på månen tycker jag att du skall hålla inne knapparna Ctrl +Alt+A så att du kan ta dig en flygtur över månen. Annars skulle jag gärna få chansen att köra lite månbil. Undrar om det finns en sådan?
Bra sida om kroppen och träning.
Anatomguiden
Riktigt bra sida för elever (och lärare) som vill veta lite mer om kroppen och träning. Informativ och lättfattlig. Jag gillar!
måndag 20 juli 2009
Google translate ett verktyg för lärande?
Absolut! Ännu är ju inte verktyget perfekt men det gör sitt jobb. Oftast när jag hört lärare prata om google translate så har det varit i samband med att elever har försökt fuska med arbeten. Man skall lämna in något skrivet på engelska och har helt enkelt kopierat något man redan hade eller hittade på nätet till engelska. De åker dit så det visslar om det såklart.
torsdag 16 juli 2009
På riktigt fast på låtsas.
Jag tycker att idén är lysande. 40 år efter Apollo 11 och månlandningen så kör vi det i repris. I realtid!
WE CHOOSE THE MOON
Det känns som det är på riktigt och är ju faktiskt precis som på riktigt men det händer ju inte i verkligheten. Det händer i overkligheten. Men det händer.
Mer sådana saker tack. Om någon har tips på liknande saker så tipsa för det här är våldsamt kul.
Mina killar här hemma undrade flera gånger om det var på riktigt och jag kom att tänka på en radioteaterföreställning av HG Wells Världarnas krig som gick över styr. Orson Wells låg bakom en uppsättning som skulle verka dokumentär. Trots att man före, under och efter programmet informerade om att det bara var på skoj så flydde hundra tusentals amerikaner undan de läskiga marsianerna.
Vi skall nog ut och spana mot himlen ikväll. Man vet ju aldrig......
tisdag 14 juli 2009
Twitter en revolution?
Fredspris till Twitter? Nja kanske inte tycker jag nog. Men visst är det fantastiskt att internet är en sådan betydande kraft i samhället att diktaturerna skakas om av unga och gamla människor endast beväpnade med mobiltelefoner. Rättvisa och ökad jämlikhet mellan länder är på gång. Bara titta på gapminder och se vad som håller på att hända i världen.
I Iran har Twitter varit informationskanalen till omvärlden. I Kina som har en betydligt strängare koll på internet har man nu stängt ner Youtube och Twitter i Xinjiang-provinsen så att inget skall slinka ut om vad som händer.
Ett fritt internet är bättre än ett som kontrolleras av myndigheterna. Sverige och övriga västvärlden får inte gå i fällan och börja övervaka och begränsa internet. Om Hollywood eller skivindustrin får bestämma så riskeras vår frihet. Så jävligt vill vi inte ha det!
onsdag 1 juli 2009
Spännande forskning och koll på läget kring cybernormer
En spännande sida att titta in på om du är intresserad av allt som har med fildelning, integritetsfrågor och ungas rättsmedvetande att göra.
Cybernormer.se
Projektet utgör ett samarbetsprojekt mellan Rättssociologiska enheten på Lunds universitet, Ericsson AB och Skolförvaltningen i Lunds kommun. Utöver de tre sökande parterna är tre representanter för olika nätkulturer involverade i arbetet, bland annat the Pirate bay. Projektet syftar till att undersöka de normbildningsprocesser (sociala och rättsliga) som uppstår i informationsteknologins kölvatten.Förvaltningen i min kommun är inblandad vilket har gjort mig extremt nyfiken. Kanske kan man bidra tänkte jag. Men det verkar ha fastnat någonstans. Eller så är det bara hemligt.
KK-stiftelsen
En källa till mycket information och kunskap är det i alla fall.
Håll med om att det är spännande. Vad händer om vi går från en värld av mitt och ditt till en värld där allt som man kan dela med sig av utan att man själv blir av med något verkligen delas?
Blir vi alla fattigare då eller blir vi kanske rent av rikare?
Är det Marxism eller Liberalism eller kanske rent av bara smart? Jag menar delad glädje är ju dubbel glädje.
Eller är det kapitalismens död? Eller bara en liten parentes i historien likt guldruchen i Klondyke där friheten och laglösheten snart ersätts av regler och sheriffer med rejäla puffror.
Spännande är det.
tisdag 30 juni 2009
Är eleverna bättre på datorer än lärarna?
Ja och nej! Ja de har större vana vid att använda tekniken. Men samtidigt så saknar de den breda kunskapsbas som en vuxen har. Det betyder att de i större utsträckning riskerar att bli lurade på nätet. För håll i dig det finns mycket skit därute. Där har vi vuxna i skolan ett gigantiskt försprång gentemot eleverna. Det är där vi har vår viktigaste roll. Som guider och diskussionspartners i en värld där informationen flödar och det är svårt att veta vem som är avsändare och om det går att lita på det man läser och ser.
"Informationstekniken är en viktig förändring i de villkor som gäller för hur information och kunskap kommuniceras i samhället. Den förutsätter också nya färdigheter av helt konkret slag hos medborgarna. Samtidigt är den diskussion som förts om teknikens konsekvenser alltför enkel och begränsad. Man skulle till och med kunna påstå att den är andefattig. Att människor skall lära sig ordbehandling och andra färdigheter är självklart, och många unga lär sig också en hel del av dessa färdigheter utan att förskolan eller skolan behöver göra särskilt stora insatser. Verkligt intressanta frågor som också måste beaktas är vad tekniken kommer att betyda för våra kunskaper och vårt kunskapsbegrepp och hur den ska ingå i skolans vardag. Här finns inga självklara svar".
Roger Säljö professor Göteborgs Universitet
Varför är så många lärare så rädda för att släppa in datorn i skolarbetet fullt ut?
Det beror ju på att lärarna tror att det går att fortsätta som vanligt. De har inte fattat att revolutionen redan har ägt rum. Late adopters heter det på ren svenska. Man diskuterar om man kan bevisa vetenskapligt att man lär sig bättre med datorn. Förmodligen ställdes samma fråga när man bytte från stenhuggning till gåspenna. Det är bara ny teknik för helvete. Som man måste lära sig använda för ungarnas skull. Skolan finns ju för dem inte för lärarna.
söndag 28 juni 2009
Unga lever på nätet men blir allt mer lokala
Kairos Future kommer lagom till sommarvärmen med en ny undersökning. Jakten på den försvunna ungdomsrebellen. Undersökningen visar att de unga idag drömmer om att få ett jobb och familj. Mer revolutionerande än så är inte drömmarna.
Ärligt talat kanske inte så konstigt i ett Sverige med rekordhög ungdomsarbetslöshet? Man slås tycker jag av hur kloka de är. Man vet ju av forskning att det är dessa faktorer som leder till lycka.
Dagens unga lever sina liv inför öppen ridå, om inte på egen blogg, så på Facebook,
Lunarstorm, Bilddagboken eller Twitter. Att helt öppet dela med sig av sitt privatliv till
vem som helst – det är fullt normalt, helt och hållet accepterat.
I detta samhälle, där så mycket är relativt accepterat, där många tabun rivits
ned och mormor lyssnar på hårdrock – hur kan man som ung revoltera? Kanske
genom att fort växa upp och bli ordentlig?
Ja man gör ju inte revolution i pappas jeans eller hur. Nymoralism? Är det det vi har att vänta. Nej jag tror inte det. Men kanske en mer tolerant värld får man hoppas. Internet har möjligheten att göra samhället öppnare och möjligheterna till en vidare världsbild för alla. Skolan har en nyckelroll i att visa på dessa möjligheter och lära eleverna att det finns en värld utanför den lilla communityn. Annars riskerar vi en generation som på nätet rör sig i lika snäva kretsar som man gjorde i det gamla bondesamhället. Möjligheten finns men eleverna är lika konservativa som vi människor alltid har varit. Dags att bredda världen!
torsdag 18 juni 2009
Ännu en termin är över.
onsdag 27 maj 2009
En av fyra lärare har egen dator.
Det kan inte beskrivas som annat än en skam att vi i svensk skola 2009 har det på det sättet. Det är helt enkelt orimligt. För mig framstår det dessutom som obegripligt. Hur kan man sköta sitt lärarjobb utan tillgång till dator.
Statistiken kommer från Skolverket och lyfts fram av Computer Sweden (läs artikeln här).
Om man skall vara lite nogräknad så kan man ju ta statistiken med en liten nypa salt då det frågas efter "egen" dator. Eftersom vi inte har egna kontor så får vi ofta dela på datorn eller datorerna i arbetsrummet. En mera rättvisande fråga skulle väl kunna vara har du tillgång till dator när du behöver det. Men samtidigt så är det ju så att vad vi som lärare behöver idag är inte en stationär dator där vi sköter kontorssysslor utan en bärbar som vi använder i undervisningen. Vi ägnar hela dagarna åt att göra presentationer och hålla säljmöten. Det vi säljer är förvisso inte maskindelar eller affärssystem utan kunskaper om den värld som finns där utanför skolans väggar.
En dator kopplad till projektor och internet ger fantastiska möjligheter att få in verkligheten i klassrummet.
Skillnaderna mellan olika skolor är dessutom mycket stor. Vissa har en dator till varje lärare medan andra har någon enstaka dator. Så kan det inte vara! Vi skall ha en likvärdig skola i Sverige det är omöjligt när det ser ut som det gör. Grundskolan skall ge eleverna en stabil grund att stå på. Detta liknar mest en skola som gått på grund.
Björklund vägrar att kommentera. Läs här>>> SUCK!
Det var ungefär det dummaste jag hört från det hållet. Fegt och kan inte vara annat än en blunder. Det handlar om våra ungdomars framtid och den innehåller datorer, internet och det Björklund är ditt ansvarsområde. Att skylla på att det skulle vara ministerstyre håller inte. Att uttala sig om datorernas vara eller icke vara i skolan borde vara precis lika okontroversiellt som att svara på frågan om huruvida barnen skall ha tillgång till papper och penna. Eller vågar han inte ha en åsikt om det heller?" Han kan inte gå in och styra över de anställdas utrustning, det är
inte han som är arbetsgivare."
Det är hög tid att tänka om.
Som tur är för Sverige är inte alla blinda, döva och kvar i 1970-talet. Rektorsakademin lanserade idag 27/5-2009 ett koncept med både hårdvara och ett utbildningspaket gentemot skolorna.
Tänk om... det kom från regeringen istället gärna med en pengapåse och en vision om att detta är att investera i framtiden.
Tänk om...
Plattform med vem i fokus?
Hmmmm.
Web 2.0 har redan hänt men hur många lärare har märkt det? Om vi fortfarande hamnar i envägskommunikation så är vi fortfarande omoderna.
Det behövs en kraftfull satsning på att webbifiera den svenska skolan. Vi behöver ändra hur Sveriges lärare tänker. Tvinga och locka dem bort från penna och papper till den fantastiska nya värld som finns i morgondagens skola.
Tänk om...
tisdag 26 maj 2009
Teknik är skit! Att byta platform....
måndag 18 maj 2009
Utvärdering av projekt i Ning.
fredag 15 maj 2009
Vilken häftig tid vi lever i!
Det slog mig idag att det är en otroligt häftig tid vi lever i. Förändringstakten är gigantisk och vi befinner oss mitt inne i den. Möjligheterna till att lära känna världen är fantastiska.
Jag har precis genomfört ett projekt med två klasser där vi studerat kring ämnet mat, miljö, fattiga och rika. Vi har gjort det till stor del i plattformen Ning. Jag har matat eleverna med en del små uppgifter men det stora arbetet har varit att de har skapat bloggar där de resonerat kring olika ämnen som de själva har valt att fördjupa sig. De har framfört åsikter. Fått feedback och förtydligat sig. De har diskuterat sett filmer lagt länkar till statistik och analyserat. De har helt enkelt studerat världen analyserat och dragit slutsatser. Därefter har de bildat sig en uppfattning och framfört sina åsikter och fått dem bemötta.
Så har jag alltid drömt om att SO skall vara och nu med hjälp av webben har jag nått det målet. Eller om man skall vara ärlig eleverna har nått det målet.
Om någon inte fattat hur intressant det är med statistik och hur det påverkar vår världsbild så spana in den här filmen.
9d och 9e jag är omåttligt stolt över er!
torsdag 7 maj 2009
Möjlighetisera vilket härligt ord!
Så skall vi göra NU och ALLTID.
Nu kör vi så det ryker.
tisdag 28 april 2009
Nyfikenhet är nyckeln till kunskap
Nyfikenhet är
viktigare än allt annat!
måndag 27 april 2009
Frustration en kraft att räkna med.
fredag 24 april 2009
När tekniken jävlas.
fredag 17 april 2009
Pirate Bay och det stora skiftet i svensk lagstiftning
Att de som står för domen inte inser vad de gör är helt klart.
Att tekniken inte kommer att försvinna eller att utvecklingen plötsligt skulle avstanna verkar väldigt osanolikt. Om några år kommer denna dom att framstå som ett löjeväckande försök till att vända och förneka en utveckling som inte går att stoppa.
Jag har skrivit det tidigare
Teknik slår politik (varje gång)
Framtiden ett ganska kul ställe....
Men visst ser det coolt ut.
torsdag 16 april 2009
Penna och papper del 2
lördag 11 april 2009
Penna och papper måste de ju ha eller hur?
Skolans roll tas upp och betonas.
Rapporten betonar betydelsen av att hela befolkningen ges möjlighet att följa
med i den snabba utvecklingen. Annars finns det risk för ett nytt klassamhälle
med stora klyftor, ett perspektiv som lyfts fram i scenarioanalysen.
Detta är en fråga av största vikt. Redan idag är du som medborgare tvungen att kunna använda datorn till allt mer vad gäller såväl inhämtande av information som till kommunikation. Den som står utanför det flöde som går via internet riskerar att hamna långt efter. Kraften i förändringstakten verkar inte avta utan snarast öka.
Var står då den svenska skolan i allt detta? Tja, de stora satsningarna är sedan länge över. Nu skall IT rymmas i de ordinarie budgetarna. Dessa har knappast ökat i någon dramatisk takt. Troligtvis snarare minskat. Detta trots att uppdraget faktiskt har förändrats på ett dramatiskt sätt. Samhället har förändrats dramatiskt på väldigt kort tid. Internet revolutionen kan väl sägas ha startat i slutet av 1990-talet. Nu dryga tio år senare är det en naturlig del av livet för de allra flesta av oss. Men tio år är en mycket kort tid inom skolans värld. Märk väl LPO 94 är fortfarande inte genomförd och den är ändå en läroplan beslutad av Sveriges riksdag.
Men frågan som måste ställas av varje lärare är. Vad behöver mina elever kunna när de lämnar mitt klassrum för gott? Om svaret är att de behöver kunna behärska IKT så är det bara att börja ge dem det.
Varje Rektor bör ställa sig frågan. Vad behöver mina lärare för verktyg för att kunna lära eleverna de det behöver?
Varje politiker behöver ställa sig frågan vilka resurser behöver skolan för att möta morgondagens samhälleliga behov.
IKT behöver få kosta i Sveriges skolor. Varje elev behöver morgondagens och dagens penna och papper IDAG! En dator till varje elev NU!
söndag 29 mars 2009
Kreativitet. Informellt lärande.
Sätt en digitalkamera i händerna på en 11-åring och saker händer.
Kolla här bara. Helt plötsligt är det halsbrytande kameraåkningar och humor på hög nivå (okej kanske inte). Bra jobbat Oscar!!! Pappa är stolt!
lördag 28 mars 2009
Jag vill bidra till att förändra skolan.
tisdag 24 mars 2009
Ning rapport om ur det går.
måndag 9 mars 2009
Vart vi vill och hur vi tar oss dit
Om man vill lära någon något så måste man först veta var de befinner sig. Inte bara rent geografiskt utan tankemässigt.
Alltså om du vill förändra skolan till att bli mer IKT orienterad så måste du först ta dig in i lärarnas hjärnor och förändra hur de tänker.
Hur gör man då detta?
Svaret är faktiskt ganska givet..... Reklam!
Varför har du en flaska YES på diskbänken? Jag har mött många som hävdar att det är därför att Yes är det bästa diskmedlet (som om de bedrivit forskning i ämnet). När man tittar på vilket diskmedel som gör mest reklam för sig så visar det sig att det samanfaller med det diskmedel som säljer mest. Nämligen Yes.
Alltså drar jag slutsatsen att reklam fungerar.
Hur reklamen skall se ut för att nå alla lärare i kommunen kan säkert vara intressant att diskutera. Man kan nog tänka sig att man sätter ihop ett paket av olika saker. Brochyr tillsammans med lönelappen är säkert ett sätt. Men att använda sig av IT känns ju ganska naturligt. I lärplattformen kan man lägga intressant läsning, föreläsningar och länkar. Men att få lyssna till någon "live" är fortfarande strået vassare. Bodil Jönsson har mycket kloka saker att säga. Eller varför inte någon från KK-stiftelsen eller varför inte Ericsson? Eller varför inte hela klabbet.
En kraftfull satsning på att få lärarna att fundera över vart vi är på väg kan inte vara fel. Vi jobbar med framtiden i skolan. Det kan låta klychigt men är ju faktiskt sant. Vi måste ju fundera över vad som krävs i framtiden inte vad som fungerade igår.
Kombinera nytt tänk med ny teknik (en till en) och Lund kan fortsätta att glänsa i toppen av sveriges kommuner när det gäller utbildning.
lördag 28 februari 2009
Så här är det egentligen med dagens unga!
Se den och fundera ett tag över hur vi som är vuxna alltid genom historien har försökt att utmåla ungdomen som förtappad och degenererad. Redan de gamla grekerna... När skall vi lära oss att nytt inte nödvändigtvis betyder fel?
Cecilia bjuder även på en annan film som i sitt upplägg är genialisk reklam. Dessutom med ett mycket viktigt budskap. Det finns hopp!
När vi utmålar unga idag som hopplösa och icke engagerade är det knappast sant. Men vi skapar vår värld med de ord vi använder och om vi säger det ofta så blir det en sanning för oss. Så snälla öppna ögonen och titta på vilket engagemang och vilken kraft för förändring dagens unga besitter. Det finns hopp!
Skapa ditt aldeles egna sociala nätverk.
Ett mycket enkelt och kraftfullt verktyg. Med enkla medel så kan man skapa sitt aldeles egna lilla nätverk. Snyggt är det och känns proffsigt. Perfekt verktyg för samarbete och projekt.
Du bjuder in de som du vill ha med genom att skriva in deras mailadresser och sedan är det bara att köra.
Gratis är det dessutom.
Du har ju möjlighet att integrera (länka till) andra resurser på webben så varför inte kombinera med Google docs och kalender så har man plötsligt nästan skapat en lärplattform.
Helt klart ett alternativ för mindre skolor (friskolor). Möjligheterna är närmast oändliga.
Detta skall testas med eleverna!
torsdag 19 februari 2009
En dator per elev, kan det vara något?
– Vi gör det för att tillgodose alla krav på digital kompetens för alla
åldrar i förskolan och i skolan. Det gäller att se till att alla kommer med på
banan, säger Annica Carlstedt, (M) ordförande i barn- och utbildningsnämnden,
som till vardags arbetar med digitala tjänster vid Sony Ericsson i Lund.
Alla lärare och pedagoger ska få gedigen utbildning i dator- och
informationsteknikens alla möjligheter. I höst börjar arbetet för en nyanställd
IT-pedagog, som ska styra den digitala kompetensutvecklingen.
torsdag 12 februari 2009
The Pirate Bay är det ett folkbibliotek?
regeringskansliet funderar på att införa ett system för att blockera
internetsidor. Det berör alla som arbetar inom departementen, cirka 5.000
personer, och en arbetsgrupp har tagit fram ett förslag på hur blockeringen ska
gå till och vilka typer av webbplatser som ska svartlistas. ---
förvaltningschefen ”kommer själv att fatta de avgörande besluten om vilka sidor
som ska stoppas”.
Några frågor till förvaltningschefen …
Vet du om att
informationsfrihet – vanligen formulerat som yttrande- och tryckfrihet – är en
av demokratins allra viktigaste beståndsdelar?
Vet du om att dessa värden -
som du med ett tjänstemannabeslut avser att avskaffa - är grundlagsskyddade?
Vet du om att dina förslag i vissa avseenden är mer långtgående i sin
begränsning av dessa rättigheter än vad världens mest totalitära diktaturer
lyckats åstadkomma?
Vet du om att förhandscensur av texter inte är tillåten
enligt vår lagstiftning?
onsdag 28 januari 2009
Bra artikel om unga på nätet och vuxnas förhållningssätt.
Framtiden analyserad!
tisdag 27 januari 2009
Spännande projekt som inspirerar
Att sedan läsa följande citat gör mig på mycket gott humör. Jag brukar ju tjata om vikten av kreativitet och samarbete för att lyckas i morgondagens samhälle.
– Genom kreativitet och samspel uppmuntras ungdomar och lärare att, med
tillgång till lämpliga verktyg för kunskapsbildning, angripa och utforska
angelägna problem inom det komplexa området hållbar utveckling. ---
Ämne, läroprocess och relationer bildar en helhet och fungerar som en pedagogisk
undervisningskontext i samklang med sin tid. --- Nätbaserad undervisning i den
här globala skalan innebär nämligen inte bara förändringar för eleverna.
Lärarrollen förändras också av det både ämnes- och gränsöverskridande arbetet.
Den renodlade undervisningssituationen ersätts av coachning genom handledning,
konstruktiv kritik och feedback.
Ja jag håller med. Läs för guds skull hela artikeln här>>>
Young masters programme>>>
Internationella miljöinstitutet>>>
söndag 25 januari 2009
Hur sociala medier förändrar lärarrollen?
lördag 24 januari 2009
Så du vill bli astronaut?
Nej skit i Photoshop förresten
fredag 23 januari 2009
Bra och lärorikt om Photoshop
torsdag 15 januari 2009
En vecka på Vipan
Allt fungerar. Datorerna är igång. Telefonerna likaså. Kopiatorn går varm och till och med KAFFEMASKINEN är på plats.
Vad kan man säga. Helt otroligt. En förkylning tär dock på orken men en whisky och några timmar i bingen skall väl göra susen.
Att man springer på gamla elever hela tiden gör ju inte besöket på Vipan mindre roligt. Att de vill prata med mig trots allt jag gjort mot dem känns mycket bra. Härliga ungdomar! Det är ni som är lönen för mödan. Att se er utvecklas till fina och trevliga personer gör att jag får en djup tillfredställelse.
IT tankarna känns inte högst prioriterade just nu. Det är det basala som får gå först (Masslow var det väl?) Var skall jag vara, vilka skall jag träffa. Vad fanken skall vi göra.
Fuskade idag i både sjuan och åttan. Utan minsta aning om vad de hållit på med tidigare eller vad de egentligen skulle göra. Men tack vare underbara elever så blir lektionerna hur bra som helst, Hoppas att ni lärde er nåt. Det gjorde jag!
tisdag 13 januari 2009
Tomheten
måndag 12 januari 2009
Första dagen på Vipan!
Första skoldagen på Vipan har gått bra!
Dagen började med att vi välkomnades av Vipans skolchef Håkan Flycht. Sedan samlades vi klassvis med handledarna för att gå igenom schema och karta för att lära känna denna för oss nya skola.
För att kunna vara här på Vipan har vi varit tvungna att göra en del ändringar i elever och lärares schema. Vi måste anpassa lektionerna efter när salar finns lediga och dessutom försöka få möjlighet att använda salar som passar för lektionerna som ska hållas. Vipans schemaläggare, Horatio, har arbetat hårt med att försöka få in våra lektioner mellan Vipans egna. Han har lyckats bra, men några mindre ändringar har idag gjorts för att få det att flyta bättre och för att elevernas lektioner ska passa busstiderna bättre. Därför kommer eleverna få nya scheman imorgon, tisdag.
söndag 11 januari 2009
Information om Måndagen 12 januari. Tider och liknande
08.00 Bussar avgår från Killebäck!Ca 08.20 Bussar anländer till Vipan.
- Vi tar emot eleverna och visar vägen.
Därefter Samling samtliga i H3
Ca 08.30 Vipan hälsar oss välkomna!
Utdelning av scheman till lärare (egna och klassens)
Handledarna går iväg med sina klasser till utdelade salar.
Därefter
Ca 09.30 Samling med handledare i salar enligt nedan
Genomgång av checklista och svar på frågor så långt vi kan
10.00- Undervisning enligt schema Skollunch - enligt schema - i elevmatsalen hus B
13.30 Hemfärd: 7a, 7b, 7c, 7d, 7e, 7f, 8a, 8b
14.35 Hemfärd: 8c, 8d, 8e, 9a, 9b, 9c, 9d, 9e
(Ingen total rättvisa, i sht inte för åk 8. Enklast så här. Förhoppningsvis jämnar orättvisan ut sig vid ngt senare tillfälle…)
Undervisning slutar fem min. före avgång, även om det är "mitt i lektion" enligt schema.
Klicka på bilden för att kunna läsa!
lördag 10 januari 2009
Viktig Information till Killebäcks elever 7-9
torsdag 8 januari 2009
Vad glad man blir!
Jag citerar och håller med.
Tillsammans kan vi vad som helst - ensam kan ingen inget!
Utan nätverk stannar det!
Utan den möjligheten hade arbetet med att sprida information tagit mycket mera tid och gått mycket långsammare.
Tack också till alla er som stöttar oss och hejar på oss på bloggar och i gruppen "Nu bygger vi upp Killebäckskolan igen" på Facebook.
Till sist ett viktigt meddelande till mina elever. Om någon av er har en Levande historia år 9 hemma såvill jag hemskt gärna låna den ett tag framöver.
Tänk så enkla behov man har en bok och nätverk sedan är det bara att köra.
Omstart!
Nu är skolan igång igen! Första skoldagen är avklarad. Det var väldigt skönt att bara vara tillsammans och se att det trots allt var som vanligt. Fast såklart ovanligt. Dagen präglades av en positiv anda och när rektor Anders Thorssell sa att skolan skall byggas upp igen så brast elever och lärare ut i en spontan applåd. Det känns skönt att veta att vi kommer att få tillbaka vår skola. Fast då såklart snyggare och bättre.
När eleverna gått hem så tar vi tag i de praktiska sakerna. Vad har vi? Vad har vi inte?
Det kommer ju att bli lite improviserat de närmsta veckorna. Men fixar det eftersom vi är en positiv skola och är starka tillsammans.
Med lite spel och prat kan man komma långt.
onsdag 7 januari 2009
Jaha nu var man IT-expert också
Kul! Hade jag ingen aning om att jag var. Men jag skall genast trycka upp visitkort. Man kan ju få intrycket att det var jag som låg bakom allt men så var det ju inte. Camilla och Ellinor låg bakom chatten. Det enda jag gjorde var att säga att det var en bra idé när de föreslog det. Men det var lilla jag som fick all cred. Men visst har det varit mycket arbete med att få ut informationen.
tisdag 6 januari 2009
Senaste informationen
Torsdagen den 8 januari klockan 08.00 samlas alla elever i Killebäckskolans idrottshall för information. Då ges vidare information om skolaktiviteterna för torsdagen samt fredagen.
Verksamhet kommer att bedrivas mellan 08.00 – 13.45, skolmat kommer att serveras. Skolskjuts går hem klockan 13.45.
Från och med måndagen 12 januari kommer skolår 7-9 få undervisning på Gymnasieskolan Vipan i Lund. Skolskjuts kommer att anordnas. Skolår 6 kommer att få undervisning på förskolan Almbacken samt på Uggleskolan. Mer information ges under torsdagen och fredagen denna vecka.
/Skolledningen Killebäckskolan
2009-01-06
Killebäckskolan har brunnit. Nu börjar vi bygga nytt!
Information kring branden på Killebäckskolan i Södra Sandby
En
brand utbröt i Killebäckskolan vid 22.00-tiden på kvällen måndagen den 5
januari.
Branden startade på baksidan av skolan och spred sig sedan i
byggnaden.
Branden, som blev omfattande, bekämpades under natten till
tisdagen av Räddningstjänst Syd.
I nuläget ser det ut som om en
dryg tredjedel av skolbyggnaden är förstörd. I övriga delar av byggnaden är det
rök- och vattenskador. Idrottshallen har dock klarat sig helt från brandskador.
Det kommer att behövas ersättningslokaler för skolverksamheten för alla
klasser under en längre period.
Det brandhärjade området är nu avspärrat.
Polisen skall göra en teknisk undersökning av platsen och kommer att utreda
händelsen.
Killebäckskolans krisledning samlades på tisdagsmorgonen
den 6 januari för att tillsammans med funktioner från kommunen titta på vad som
behöver göras med anledning av branden, så att skolverksamheten störs så lite
som möjligt av det inträffade.
Bland annat undersöks nu
ersättningslokaler under våren för skolverksamheten.
Byahuset
öppnas under tisdagen och onsdagen upp för elever, föräldrar och personal.
Byahuset kommer att fungera som samlingspunkt där man kan få ta del av senaste
informationen kring arbetet med praktiska frågor efter branden. I Byahuset kan
man vid behov också få stöd av personal.
Öppettiderna i Byahuset är
enligt följande:
Tisdagen den 6 januari: 13.00-22.00
Onsdagen den 7
januari: 10.00-12.00 samt 14.00-16.00
Information om arbetet kring
praktiska frågor kring branden på Killebäckskolan finns på
Killebäckskolans
hemsida: www.lund.se/killebackskolan
Lunds
kommuns hemsida: http://www.lund.se/
Informationen
kommer att uppdateras löpande.
Information kommer också att läggas ut på
Fronter.
Onsdagen den 7 januari samlas all skolpersonal vid
Killebäckskolan klockan 08.30 i SSIFs gård i Södra Sandby.
Alla
handledare kontaktar själva vårdnadshavarna till sina elever, för att informera
om vad som hänt och för att informera om den gemensamma samlingen i
Idrottshallen på torsdagen den 8 januari.
Under torsdagen den 8
januari samlas alla elever på Killebäckskolan för information klockan 08.00 i
Idrottshallen på skolområdet. Då ges vidare information om skolaktiviteterna för
fredagen.
Det kommer att serveras skolmat både under torsdagen och under
fredagen.
Senast fredag kommer det information om skolverksamheten under de
kommande veckorna.
/Skolledningen för KillebäckskolanVill du läsa mer?