lördag 28 mars 2009

Jag vill bidra till att förändra skolan.


Jag har en övertygelse! Allt för mycket av det vi gör i skolan saknar betydelse för eleverna. Vi lägger massor av kraft på att lära dem saker (eller snarare tvinga dem att lära sig saker) som de aldrig kommer att ha nytta av i sitt framtida yrkesverksamma liv. Hade igår en vild (nåja) diskussion om vikten av en välutvecklad och snygg handstil. När kommer man att skriva för hand? det var något som vi födda innan internet höll på med.

OK jag kan tänka mig att man fortfarande kan ha nytta av att skriva för hand i framtiden. Men det som stör mig är förhållandet mellan hur mycket tid man i skolorna lägger på att lära eleverna att skriva för hand och tiden man lägger på att lära dem att skriva på tangentbord/dator.

Det är ju bara att inse att vi lär ut gårdagens teknik.


Det funkar inte!


Det som är de kompetenser som eleverna verkligen kommer att ha nytta av. Samarbete, kreativitet och ifrågasättande. Det jobbar vi väldigt lite med.

Att dessutom ledande politiker vill styra skolan mot en ännu mer konservativ inriktning är bara sorgligt.

Det allra mest konstiga i det hela är att det vi pysslar med i skolan ofta är väldigt tråkigt medan det vi BORDE pyssla med är ofantligt roligt. Det borde ju inte vara så svårt att ändra på. Eller???

5 kommentarer:

Hannes Bengtsson sa...

Håller med du. Det är häftigt att se barn leka med bostäver på en dator. De känner till vad några heter och hur de låter. Sen kan de kombinera dessa till ord, med eller utan verklighetsrelation och smaka på hur de låter. Även om de inte motoriskt har svårt att skriva dem för hand. Måste man kunna skriva bokstäver för hand för att kunna lära sig skriva & läsa?

Öpedagogen sa...

Heja dej!!! Äntligen någon som förstår.... och jag håller med!!!! Jag länkar till dig ;D

L sa...

Håller med dig fullständigt. Det som gör mig rädd är hur många lärare som krossar barn och ungdomars drömmar, fantasier och tankar med sin fyrkantighet. Hur ska vi nå ut?
Länkar till dig...
www.pedagogikframtid.blogspot.com

Henrik Widaeus sa...

Det där med pennan är lite lurigt bara tror jag. Har grunnat lite på varför det ofta är matematiken som är sämst på att göra IKT i klassrummet. I Falkenbergs 1-1 satsning visar forskningen just detta, och jag har sett flera exempel på detta lite här och där.
Handstilen bryr ja gmig mindre om, men möjligheten att visualisera ett problem i logiska övningar (typ matematik, men även annat) bygger på möjligheten att rita med en penna (en mus funkar inte så bra) - därför tror jag att de här nya datorerna från Intel (Classmate) med tabletfunktion verkar lovande. Classroom Presenter 3 (googla) är ett annat exempel på hur viktigt detta är för problemlösning...

mvh Henrik Widaeus e-mentor Södertälje

femfemman sa...

Yes, yes - huvudet på spiken! Visst måste man ha en läslig handstil, det håller jag med matteläran om - men det viktigaste i skolan är samarbete, krativitet och kritiskt tänkande - och att hitta helheter, så att man förstå den värld vi lever i... så gott det går. jag lägger dig i min kolla blogglista!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...