tisdag 28 april 2009

Nyfikenhet är nyckeln till kunskap


Efter att ha fått uppmuntran av bland annat fem femman när jag kände att jag jobbade i motvind så funderade jag lite över vad som är nyckeln till kunskap egentligen. Utan några högre filosofiska ambitioner eller så så har jag kommit fram till följande.



Nyfikenhet är
viktigare än allt annat!


Om vi i skolan kan få eleverna att bli nyfikna människor så kommer de att bli fantastiska arbetskamrater, vänner och föräldrar.

tänk att det kan vara så enkelt och så svårt.


Jag gick själv grundskoleåren i en Waldorfskola (Rudolf Steinerskolan) utanför Lund. Att jag har fått ägna massor av tid med kreativt och skapande arbete är nog ett "understatement". Tyckte jag om det? Nej. Jag var såklart som ungar är mest. Tyckte att skolan var ganska tråkig och tog tid från det som var viktigt i mitt liv. Typ tjejer, musik, fest och kompisar. Men visst har de nio åren i mitt liv satt spår. Självklart har det påverkat hur jag tänker och vilka värderingar jag har. De blev inte nödvändigtvis de som min lärare kanske hade hoppats (mina barn går i en vanlig skola) men jag blev en självständig, tänkande människa och det vet jag var målet. Så om du läser det här Christina Wränghede så var stolt! Bra jobbat. Tack!


Kreativitet är så viktigt i dagens och morgondagens samhälle att det rentav är livsviktigt. Nyfikenheten är kompis med kreativiteten! Kom ihåg det!

3 kommentarer:

femfemman sa...

Oj, vad glad jag blir när du nämner mej... Jag brukar besöka din blogg - har den bland favoriter - för jag tycker att du är så klok.
Nyfikenhet och en vilja att lära är ju starka drivkrafter, för eleven som vill förstå samband och helheter. Det funkar bra i "mellanstadieåldern" eftersom jag inte behöver ha några prov. Man är intresserad av olika saker och utvecklar kunnandet inom sina intreseområden. Intressen och kompisars intressen föder nya intressen.
Kreativitet är en annan viktig drivkraft. Jag lyssnade på en föreläsning av Fredrik Härén för något år sedan. Han betonade vikten av att få fram kreativa krafter i vårt land, om vi ska ha en chans att hänga med Asien i den tekniska utvecklingen. Jag har tagit med det i min undervisningstanke, och det är underbart att se 10-12åringars innovationsvilja och kreativitet. Det handlar om att träna, träna och åter träna och att dessutom träna på att tro på sig själv.
Den gamla läroplanen från 1995 gör mig bara trött - det är bra med alla mål i svenska, engelska och matte - men sen är det IT, helhetssyn och kreativitet som måste gälla.
JAg ser fram emot den nya läroplanen - hoppas bara inte han majoren lyckas göra den helt otidsenlig!

Fredrik Svensson sa...

Håller med !!! TÄNK OM !

:-)

Öpedagogen sa...

Tänk nyfiket och kreativt =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...