torsdag 18 juni 2009

Ännu en termin är över.


Dags att reflektera över vart vi kommit och vart vi är på väg.

Det som är roligt är att det allt mer märks att nyfikenheten ökar över vad man kan göra med elever och datorer i kombination. Det märks tydligt.

Vi är helt klart mogna att ta nästa steg nämligen det till 1-1. Bara en lite hake återstår. PENGAR! Just den biten verkar mindre trolig att kunna lösa de närmaste åren. Men frågan är hur länge en svensk skola kan låta bli? Hoppet står som vanligt till öronmärkta pengar från statens stora kassakista eller kan vi kanske hoppas på EU. I ett större perspektiv är det nog så att det är mycket att vinna för Europa om vi satsar på detta med IT. Risken är annars stor att det är vi som tillverkar bilar och tandborstar åt kineser och indier om 25 år och inte tvärt om som nu.

Web 2.0 stod jag och pratade om i augusti förra året. Nu är det en realitet i många av mina kollegors verklighet. Youtube och Facebook och wikipedia och, och, och....

Kul!

Sommarens hemuppgift blir att snickra ihop en liten länklista till skolans hemsida med presentationer av olika verktyg som man kan ha nytta av i undervisningen.

På det personliga planet har det stora projektet varit att genomföra ett projekt på Ning med två klasser. Utvärdering av detta har jag tidigare gjort här på bloggen. Jag lärde mig mycket och säkert mina elever också (hoppas jag verkligen).


Byte av lärplattform är vi mitt uppe i. Den nya kommer säkert att fungera tillfredställande även om jag nog kommer att använda andra verktyg i min egen undervisning då det känns ganska begränsat och styrt. Den nya mailen Windows Live kommer att vara ett stort steg i rätt riktning. Vi har tidigare suttit på en extremt begränsad mail (Fronters egen). Nu går vi in i en ny era! Mail plus lagring (25Gb) och ett embryo till socialt nätverk. Dessutom Office Live och allt annat du normalt har i Live. Ja det känns mycket bra.

Det stora frågetecknet är egentligen vad som kommer att hända med elevdokumentationen. Eftersom inget är klart i dagsläget så får jag hålla tand för tunga. Men orolig är jag. Tänk om vi sitter där i höst med papper och penna igen. Det skulle onekligen kännas "fett B-igt".


Våren har egentligen präglats av bristen på datorer. Skolan brann upp. Datorerna var borta. Saknaden var gigantisk. När de inte fanns insåg många hur mycket de behövs.


Snart är skolan den sista arbetsplatsen som inte genomsyras av den massiva förändring som datorer i kombination med internet har inneburit. Det är dags att ändra på det.

Eleverna är redo.

Föräldrarna är redo.

IT-avdelningen är fläckvis redo.

Lärarna börjar bli redo.

Politiker! ÄR NI REDO?

1 kommentar:

Lena Gällhagen sa...

Hej Anders!

Ser att ni i Lund anväder e-post LIVE@EDU. och att du tror att det är ett steg i rätt rikgning. Jag är intresserade av att höra med och era erfarenheter kring just LIVE då vi själva i Nacka står inför att ev. byta till just LIVE för våra elever. Vilka fördelar ser ni med LIVE, och vilka nackdelar finns det? Vad tycker elverna själva? Vad tycker lärarna? Har även lärarna live-konton? Jag har massor av frågor som du ser.
/Lena

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...