fredag 26 december 2008
Yes we can
YES WE CAN!
torsdag 18 december 2008
Julkort 2.0
tisdag 16 december 2008
Wow vad coolt att bli väckt av en jordbävning
Konstaterade snabbt att ingen buss stod i farstun. Inget flygplan som landat på taket. Taket hade inte heller ramlat in.
Alla grannar var plötsligt ute på gatan och undrade "vad faan var det". Som geografilärare så börjar man ju fundera lite. Enligt radion så har skalvet märkts diagonalt över Skåne från Malmö upp till Blekinge. Lite märkligt eftersom Thornquistzonen (eller hur det stavas) går på andra hållet.
måndag 15 december 2008
China räddar världen?
torsdag 11 december 2008
Kreativt och kul. Filmprojekt
tisdag 9 december 2008
Molnet sänker sig över världen
söndag 7 december 2008
IPRED nu laddar vi hem som attan innan april
Detta vill man ju såklart ändra på. Hela idén med vår ekonomi är ju hotad annars. Om man inte kan få betalt för det man gör så kan man ju inte leva på det. Eller? Jag har funderat mycket fram och tillbaka på detta och drar mig till minnes ett citat från Jan Stenbeck. Han förklarade kampen mellan medieaktörerna under sent 1980-tal och hur TV3 skapades så här.
"En kille har en bra idé, pengar slår idén, politik slår pengar, men
-överraskning!- teknik slår politiken."
(Blåsningen, Lahger & Svensson, sid 7, Ordfront 2003)
Givetvis finns det tekniska lösningar på detta problem innan lagen har hunnit träda i kraft. Det är inte ens krångligt att fixa så att man inte riskerar att bli upptäckt. Det betyder att lagen i princip kommer att sila mygg men missa elefanterna. De som kommer att åka dit är de som inte har koll. Det betyder att barnfamiljer kommer att få räkningar när deras 10 till 12 åriga barn tar sina första stapplande steg på nätet. Den stora massan av ungdomar som hunnit lära sig knepen kommer ostört att kunna fortsätta. Man försöker ju även legitimera lagarna (FRA och IPRED) med att man vill komma åt pedofiler och terrorister. Ja tjena de kommer ju säkert att surfa på utan att skydda sig.
Detta om verkligheten. Nu till den moraliska diskusionen. Är det rätt att dela med sig till andra och därmed lura upphovsmännen på deras rättmätiga ekonomiska ersättning. Mitt svar på den frågan är givetvis -Nej! Men samtidigt så måste man kanske inse att skivförsäljning som inkomstkälla för musiker kanske får ses som en parentes. Det var något som var grunden för musikers inkomster under 1900-talet. Musik och musiker har funnits innan skivan och kommer att finnas efter. Man får helt enkelt hitta en annan form för att ta betalt. Att en industris förutsättningar förändras är helt naturligt. Det händer hela tiden. Att försöka lagstifta bort tekninsk förändring kommer i en inte allt för avlägsen framtid att framstå som lika löjeväckande som de musiker som ville förbjuda musik i radion under tidigt 1900-tal. Duktiga musiker kommer alltid att kunna leva på sin musik. Men hur de får betalt kommer säkert att variera.
fredag 5 december 2008
Rapport från en skolbänk. Del två.
torsdag 4 december 2008
Lärarens status höjs med IT?
onsdag 3 december 2008
Lärarutbildningen och de åtta nyckelkompetenserna
Övergripande perspektiv
Fyra övergripande perspektiv ska genomgående prägla och genomsyra all lärarutbildning:
vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt
historiskt perspektiv
internationellt perspektiv
informations- och kommunikationsteknik (IT) som utbildningsresurs.
Motiven för IT som ett
genomgående perspektiv blir uppenbara i en tid av växande digitalisering
av samhället. Skolans elever bör ges möjlighet att utveckla en
nödvändig digital kompetens för att kunna delta som fullvärdiga
medborgare i ett framtida internationellt samhälle. De ska på ett
säkert och kritiskt sätt kunna använda IT både i sin utbildning, i
sitt yrkesliv och under sin fritid. En sådan ambition ställer självfallet
höga krav på lärarnas kompetens. De nationella utvecklingsstrategier
kring digital kompetens som nu tas fram både i Sverige
och runt om i Europa är ett uttryck för den allmänna betydelse ITområdet
bedöms ha.
Digital kompetens – en av EU:s åtta nyckelkompetenser
Man bör ha de färdigheter som behövs för att producera, redovisa och förstå komplex information
och förmågan att skaffa sig tillgång till, söka fram och använda Internetbaserade
tjänster. Man bör också kunna använda informationssamhällets teknik som
stöd för kritiskt tänkande, kreativitet och innovation.
tisdag 2 december 2008
Wii går till attack mot hela internet
bitar. http://www.youtube.com/experiencewii
fredag 28 november 2008
Lärarutredningen ger nytt avstamp för IT i skolan
torsdag 27 november 2008
Rapport från en skolbänk...
Då händer det något med texterna. Helt plötsligt är det viktigt med stavning. "Kan du kolla på det här" betyder ju att jag som elev helt plötsligt ser skrivandet som en process där jag inte bara skriver och lämnar utan ser till att jag under resans gång har kollat av med andra att jag är på rätt spår.
Att få eleverna att hjälpa varandra och lära av varandra är ett mål som jag har med övningen. De verkar inte riktigt ha kommit dit än. Men att de är inne på varandras alster och "kollar" är helt klart. Inspiration och konkurrens kan kanske lyfta arbetet till nya höjder.
Nya smakprov
http://fridareligon.blogspot.com/
http://larssonh.blogg.se/religionsarbete/
Uppmuntra dem gärna och kom med tips om hur de kan göra det ännu bättre!
onsdag 26 november 2008
Nu är vi igång!
tisdag 25 november 2008
Ungar är konservativa.
Kunskapande i ett informationsrikt samhälle
Dagens samhälle erbjuder en
närmast oändlig mängd av information, som kan inhämtas från olika mer eller
mindre vederhäftiga källor via olika kanaler. Medier och mediers budskap spelar
stor roll när människor bildar sina uppfattningar. I de samhällsorienterande
ämnena skall eleverna bli förtrogna med olika sätt att kunskapa samt utveckla
insikter i hur olika medier kan användas och hur de påverkar människan och
samhället. Genom att orientera sig i olika informationsmiljöer och använda olika
informationskällor får eleverna insyn i de möjligheter och problem som
IT-samhället medför. Att söka, granska, välja, strukturera, kritiskt värdera,
integrera och redovisa information på skilda sätt – i tal, skrift, bild, form,
drama, musik och rörelse – är centralt i de samhällsorienterande ämnena. Det
främjar elevernas orientering i tid och rum och deras konstruerande av egna
mönster och bilder av omvärlden, vilka kan användas som redskap för analys och
bedömning av såväl andras tolkningar som egna ståndpunkter.
Visste du att?
- På sex månader läggs det upp lika många timmar film på youtube som de stora TV-bolagen producerade under sina första 60 (!) år.
- En 50" tv kostade över hundratusen för tre år sedan. Nu kan du få en för strax över tiotusen.
- De billigaste bärbara kommer att kosta runt 1000 kr om två till tre år.
- Eleverna i Sverige tycker att de kan mer om datorer än sina lärare.
Det betyder att vi har alla tekniska möjligheter. Men det betyder också att vi måste ändra inställning till teknik och lärande och inse att det blir allt viktigare att vi gör våra elever mediekompetenta.
NU!
måndag 24 november 2008
Vad vi behöver kunna har förändrats
Project New Media Literacies
De presenterar lite om sina tankar i denna filmen.
Stefan Pålsson skriver om det på sin blogg Framtidens lärande. Just medias utveckling är något som vi lärare definitivt måste hålla ögonen på. För att kunna nå de unga så måste vi ju tala deras språk. Då duger det inte att komma med stentavlor och gamla OH-bilder när resten av världen är högupplöst.
Vad är sanning i det 21:a århundradet?
Vi kan inte lita på det vi ser men vi påverkas av det vare sig vi vill eller inte. Källkritik är viktigt. Möjligheterna att retushera verkligheten finns där men är det verkligen alltid bra att göra det. Riskerar vi alla att få en ganska sned verklighetsuppfattning?
Det får mig att tänka på en textrad ur Arja Sajonmas Högt över havet.
Vem är du? Vem är jag? Levande charader.
Framtiden ett ganska kul ställe redan för 40 år sedan.
Det är bra att ungdomarna sitter vid datorn!
Med Internets hjälp lär sig tonåringarna de tekniska färdigheterna och den
läs- och skrivkunnighet som behövs i dagens samhälle. De lär sig även hur man
kommunicerar på internet, hur man skapar en offentlig identitet, hur man skapar
hemsidor och postar länkar. Rapporten går emot många föräldrar och lärares
stereotypa åsikter om att surfa på internet är slöseri med tid. – Allt det som
ungdomar lär sig online betraktades som avancerade kunskaper för tio år sen, men
idag tar ungdomarna dem för givet, säger Dr Mimi Ito, rapportens författare till
BBC.
lördag 22 november 2008
Farliga datorspel?
Behovet av infrastruktur
fredag 21 november 2008
Allt man önskar kan man få
Nu finns den funktionen i nya Picasa 3. Bara att välja bilderna och vips så sätts de ihop till en film. Superenkelt!
Här är resultatet. En ny regisör har sett världens ljus
Från Movies |
Picasa 3 känns som ett mycket kompetent och lättarbetat program. Gratis är det dessutom och det är ju alltid gott. Ladda hem här>>>
torsdag 13 november 2008
Makes you think
Gå runt i gamla Rom
Jag försöker få det att fungera men har ännu inte lyckats. Men jag ger mig inte...
onsdag 12 november 2008
Wii vs. Datorn = Sant
"Pappa hur skickar jag den här filmen till mina kompisar. Jag hittar inte den
funktionen i min kamera."
tisdag 11 november 2008
Billigare och billigare datorer.
Webben förändrar politikens vardag
Min gissning är att det som kommer att bli den avgörande faktor man hittar är att Obama lyckades framstå som denn kandidat som gav hopp och som framstod som framtidsalternativet. En stor del av förklaringen till hur han lyckades med det är närvaron på nätet.
Läs mer>>>
Jag tror inte man kan överskatta betydelsen av detta. Om några år när vi tittar tillbaka så kommer presidentvalet 2008 att framstå som en av dessa brytpunkter där vi människor kollektivt insåg betydelsen av webben.
Ur detta kommer massor av arbetstillfällen och nya inovationer att skapas.
Do not underestimate the power of the force.....
IT som får en SO-lärare att dregla.
Med snygga kartor och fantastisk statistik gör man valet mer begripligt.
Google har givetvis tagit det hela ett steg längre. Tänk dig samma karta som tidigare men med möjlighet att manipulera resultatet.
Se här>>>
Vad händer om Obama förlorar Californien? Ja i detta valet just ingenting. Men vad hade hänt i förra valet om inte Bush hade vunnit i Florida? Jo då hade Amerikas president hetat John Kerry. Kul är bara förnamnet. Nu kan man ägna sig åt kontrafaktisk historieskrivning på webben. Hoppas att de svenska tidningarna tittar och lär inför valet 2010. Att de svenska politiska partierna kommer att ha massor av möten om hur de skall nå väljarna via webben är helt klart. Det kommer att vara roligt att vara SO-lärare år 2010!
måndag 10 november 2008
Kommunikation på kors och tvärs
Läser i dagens Computer Sweden (CS) att unga och äldre kommunicerar på olika sätt på webben. De unga är uppkopplade och använder MSN chatt och web 2.0 verktygen för att hålla kontakten med kompisarna "live". De som är över 35 år använder mail för kommunikation. De yngre kan använda de gamlas verktyg men de äldre kan inte använda de yngres.
Se hela artikeln>>>
På nätet formas attityder och viktiga debatter uppstår. Det som nu kallas för
ett informations- och kunskapssamhälle äger rum på arenor som den äldre
generationen inte är särskilt väl förtrogen med.
Ännu en gång blir det tydligt att vi som är digitala invandrare ständigt riskerar att halka efter.
Det går dessutom så snabbt när det förändras att det inte duger att vänta på den där utbildningsdagen i augusti för att lära sig det nya. Det riskerar att redan vara gammalt.
Det vi behöver bygga upp är en skola som befolkas av lärare som är nyfikna och tar för sig av nätet. Inte lärare som sitter på rumpan och väntar på att bli matade med en föreläsning om hur det är.
Lev nu! Det är mycket roligare än igår......
fredag 7 november 2008
Vi behöver bli bättre på IT i Sveriges skolor
onsdag 5 november 2008
Stolt över världen
Att det sker är ju såklart ett uttryck för att en ny tid randas. Vi har alla ett ansvar för att förvalta detta. Jag tänker dra mitt strå till stacken.
Jag är mycket glad idag.
söndag 26 oktober 2008
Filter för att skydda barnen?
När det gäller de större barnen som medvetet letar efter de mörka sidorna på nätet så tror jag att man måste välja en annan strategi. Elever i klasserna 6-9 kan man inte hjälpa på det viset att man spärrar av delar av internet. Mekaniska filter kan vi kanske använda på skolans datorer men då surfar de med sina mobiler istället. Alltså måste filtret sitta i huvudet på eleverna inte i brandväggen. Det handla helt enkelt om att prata och åter prata om vad som finns och varför det inte är lämpligt. Endast genom att på detta sätt påverka så kan vi nå deras hjärnor. Men det förutsätter ju att lärarna känner till vad som finns på nätet. I projektet ITiS utrustades en stor del av lärarna med datorer. Hur kan vi göra så att lärarna använder dem? I min vardag ser jag hur vi lärare använder datorerna som de skrivmaskiner de alltid har varit. När skall vi ta steget in på ungdomarnas arenor. Youtube, Bilddagboken, porrsidor och bilolyckor. Där finns ungarna men knappast lärarna eller hur. Är det helt lyckat? Nu menar jag inte att sveriges samlade lärarkår skall ut och porrsurfa. Jag menar att man måste diskutera det med eleverna. Är det OK eller är det kränkande när killarna har nakenbilder som skärmsläckare på sina mobiltelefoner? Vad tycker eleverna?
Förstår barnen hur vi tänker?
Eleverna funderar väldigt mycket över vad vi som lärare vill att de skall göra och hur vi vill att det skall göras. Man skulle ju kunna tycka att de kunde få den informationen på papper och att vi sedan skulle kunna använda den energin vi därmed sparar till annat viktigare lärande. Men ....
Det förutsätter att vi lärare är medvetna om alla dessa små subtila saker som vi ser som självklara, men som inte är det för alla elever. Det förutsätter att vi kan se världen inte enbart med våra egna ögon. Detta är en av människans/lärarens svåraste uppdrag.
När jag läste historia så använde man uttrycket "den fjättrade Clio" (Clio är historieskrivandets musa) för att illustrera att varje tid är fjättrad i sin egen kultur och därför har otroligt svårt att se på sin samtid med friska ögon. Likadant förhåller det sig naturligtvis med oss lärare och våra svårigheter att på ett nyktert sätt studera vår egen undervisning. Att reflektera över vad man håller på med är givetvis mycket bättre än att inte göra det. Men....
Kommer det att vara möjligt att fullt ut se sina egna resurser och tillkortakommanden. Nix!
Visst är det kul att vara lärare. Men oj vad svårt.
fredag 24 oktober 2008
Förstår vi hur barnen tänker?
Inlägget i sig känns ganska krystat och går endast ut på politisk retorik. Men frågan i rubriken är spännande. Fast tvärt om såklart. Förstår vi hur barnen tänker? Det är ju det som är vårt uppdrags kärna. Om vi skall kunna hjälpa ungdomarna att lära sig så måste vi förstå hur de tänker. Gör vi inte det så riskerar vi ju att lägga upp vår undervisning på fel sätt.
Per Gudmundson skriver:
En högstadieelev idag har aldrig upplevt annat än en värld med internet. De kan
inte föreställa sig hur livet skulle te sig utan, eller hur kommunikation
fungerade dessförinnan. För dem är nätet är lika självklart som vägar, rinnande
vatten, elektricitet eller pizza. (---) Flera diskussioner utgick ifrån att
nätet fundamentalt förändrat inte bara vad och hur människan gör saker, utan
också vem hon är. Förändringar vi knappt hunnit börja fundera över, än mindre
agera efter.
Mycket spännande forskningsområde helt enkelt. Dock är det ju så att Per Gudmundson har fel när han skriver att vi inte har börjat fundera över det. På bloggen framtidens lärande skriver Stefan Pålsson ständigt om just forskning kring detta. Läs t.ex. "undervisning skall inte ge svaren".
Forskningen funderar över det. Frågan är ju om vi i skolan nu kan ta till oss denna nya kunskap och använda den praktiskt i skolan? Förändringstakten i den svenska skolan är anser jag aldeles för låg. Den är alltför ofta toppstyrd och allt för sällan ett resultat av att lärarna är nyskapande.
tisdag 21 oktober 2008
Communities är kul
Nästan 2 av 3 svenskar mellan 25 och 65 år använder digitala mötesplatser.
De
flesta gör det för att hålla kontakt med befintliga vänner, snarare än
för att
hitta nya. Det visar en ny undersökning från Episerver.
Imponerande rent av. Intressant blir det ju att lägga denna kunskap vid sidan om medierådets undersökning Unga & medier 2008. Där kan man finna följande information.
Vi är själva tunga användare men oroar oss över att ungarna gör97 procent av ungdomar mellan 12 och 16 år använder internet på
fritiden
och att tjejer är något flitigare internetanvändare än killar. Och
till
sist, en
något av en tidlös slutsats i Medierådets rapport:
Föräldrarna
anser att barnen
spenderar för mycket tid på tv,
internet,
datorspel och
tv-spel - vilket de unga
inte själva håller
med om.
som vi gör,
inte som vi säjer
fredag 17 oktober 2008
Hur långt har vi kommit
torsdag 16 oktober 2008
Vikten av att vara uppdaterad
söndag 12 oktober 2008
Möten i verkligheten
Dagens ungdomar umgås ständigt. Via SMS, mail, chatt och web 2.0. Ständigt interagerar de med varandra. Men mycket av detta handlar om att upprätthålla bilden av sig själv i förhållande till andra.
I denna tillvaro tror jag att det verkliga mötet/samtalet har ökat sitt värde. Tonåringarna har massor av funderingar om livet och sig själva i förhållande till allt och alla. Svaren på deras frågor får de inte i ett test på facebook. Vi som vuxna i tonåringars närhet är därför otroligt viktiga. Det är oss de testar och frågar. Vi är deras bollplank i utvecklandet av ett jag.
Som lärare möter jag dagligen denna verklighet. Jag behöver utveckla de verktyg som jag använder i mötet med ungdomarna.
Ett verktyg som jag använder mig av är Repulse. En samtalsmetod. Nu skall jag under två dagar vidareutveckla mina kunskaper kring detta. Nyttigt!
Det är lätt att tro att allt flyttar till webben. Särskillt när tankar kring detta är det som varje arbetsdag handlar om. Balans behövs. Denna veckan lever jag mer IRL. Men nästa är jag tillbaka i molnet.
fredag 10 oktober 2008
Nytt tänk är ett måste!
Tankefelet ligger ju i att fokus ligger på den som överför inte på mottagaren. Det är ju eleven som skall lära. Eller?
Då bör ju fokus ligga på elevens behov. Kunskap kan ju inte överföras. Den måste ju skapas på nytt i varje människas hjärna.
Hur lär vi då bäst? Jo när vi har en känsla av sammanhang. När det jag redan vet kan kopplas till nytt vetande och bilda en ny helhet. Då har vi lärt oss. Detta sker i mötet, diskussionen i krockarna och debatterna. Att läsa i boken (vilket mina elever givetvis gör) får mening först när man diskuterar och prövar det man precis har läst. Då först kan man prata om kunskapsbildning.
Mitt problem är att eleverna inte läser det som de förväntas och därför inte kan delta i disskusionerna. Hur göra ämnet så viktigt att de väljer att engagera sig. Att engagera en tonåring är en konst som heter duga.
onsdag 8 oktober 2008
Liten skoldator till ditt barn?
Tech world har en checklista som kan vara till god hjälp när man skall välja.
Läs här>>>
Viktigast är kanske att välja operativsystem. Linux eller Windows? Är man pigg på att lära sig ett nytt operativsystem så är Linux inga problem. Men om man vill ha det som vanligt så kan man välja en dator med Windows. Många testar Linux men väljer att byta tillbaka till Windows.
Läs här>>>
Ipoden är död
Apple passed its mantle of innovation to the first iPhone a year ago, and that's
where the action's going to be, from now on--multifunction devices with
interesting new interfaces (touch is just the beginning) that act more like tiny
computers than single-purpose devices. iPod? That's just another application
icon on the iPhone deck.
Läs här>>>
Mp3 spelare är helt ute. Nu vill vi ha multifunktionsprylar istället. Iphone har helt enkelt tagit över.
Vad jag undrar är när jag får en rakapparat i mobilen?
tisdag 7 oktober 2008
Ger datorn bättre betyg?
I CS (Computer Sweden) kan man läsa att tillgången till trådlöst nätverk är så viktigt att studenterna hellre offrar ölen än nätverket.
Läs här>>>
Eftersom öl är det sociala smörjmedlet under dessa år av studier (så var det när jag pluggade åtminstone) så kan man väl tolka det som att studenterna verkligen tycker att det är viktigt.
Frågan är ju om man direkt kan överföra detta till en grundskola? Jag tror faktiskt att vi är på väg dit. Föräldrar som har ekonomiska möjligheter att ge sina barn en dator kommer att göra det. Inom några år kommer antalet bärbara med trådlöst nätverk att explodera i skolorna. Frågan är hur redo lärarna är att möta detta. De utvecklas men kanske lite långsamt.
måndag 6 oktober 2008
Mera betyg och bedömning
Mycket bra.
Det är roligt att se att de ord vi nu använder oss av allt mer liknar de som man kan hitta i de framtidsspaningar som jag tidigare skrivit om.
Se här >>>
Morgondagens skola är kanske inte så långt borta......
fredag 3 oktober 2008
Betyg och bedömning
Vid nationella prov så får läraren en mall att hålla sig till. Med exempel på hur svar på olika nivåer skulle kunna tänkas se ut. Något liknande finns inte i dagsläget för SO eller de andra ämnen som inte har nationella prov.
Därför välkomnar jag fler nationella prov.
Variationerna är mindre mellan skolor än inom skolor visar skolverkets undersökningar. Jag hämtar följande citat från skolverkets hemsida.
"Det nuvarande betygssystemet är omöjligt att hantera ur likvärdighetssynpunkt om det inte finns en levande dialog på olika nivåer inom kommunen, och även helst mellan kommuner. En lärare som inte har någon att resonera med när det gäller bedömningen i sitt eller sina ämnen har mycket svårt att anpassa sina bedömningar och tolkningar till den rådande tolkningsnivån. Den som bara litar på sina "inre mallar" och sin tidigare erfarenhet riskerar att komma i otakt med den syn på kunskap och bedömning som råder inom professionen. Samsyn kan endast uppnås genom samverkan."
Det är ingen dålig uppgift vi har fått eller hur. Inte nog med att vi skall sköta vår undervisning vi skall föra dialog på skolnivå. Mellan skolor och på regional nivå. Är det ingen som ser orimligheten i detta?
Visst kan jag köpa idén om att för att förstå kriterierna så måste man verkligen ha arbetat med dem på ett djupare sätt. Därav att vi skall skall göra de lokala målen. Men i den riktiga verkligheten så innebär detta att man måste acceptera variationer. Om man inte inser detta så förstår jag inte vilken planet man bor på.
tisdag 30 september 2008
Böckerna gör barnen feta
Jag kan villigt erkänna att jag vill att mina barn hällre skall läsa böcker än att de spelar dataspel. Detta fast det i mångt och mycket är samma sak. Det handlar om intryck och känslomässigt engagemang. Skrivet eller datoranimerat kan väl gå på ett ut. Eller?
Själv är jag hemkommen från Fronterkonferens. I år inte så inspirerande som det var förra året. Mycket beroende på att jag kan mer denna gången. De trix som visades kunde jag redan. Det är ju i och för sig ett positivt resultat.
Det jag tar med mig hem är många och långa diskusioner med kollegor om hur vi gör på de olika skolorna. Strategi och taktik helt enkelt. Mycket givande. Så tiden var ju långt ifrån bortkastad. Nätverksbyggande är kul och nyttigt.
måndag 29 september 2008
Fronterkonferens
söndag 28 september 2008
Den uppväxande generationen och tekniken
Enligt PC-world så skall DS-Lite fyllas på med kamera och musikspelare.
Kanske är det så att de sneglar på mobiltelefonerna?
Mina killar här hemma älskar sina DS intensivt och det är bara att konstatera att deras engelska vokabulär har vuxit i takt med att de fångar fler och fler Pokemon.
Countdown, hug, royal, fight, Wi-Fi connection och en hel del andra ord som måste slås upp i ordboken med jämna mellanrum.
Det är ju intressant att fundera över om vi i skolan måste börja snegla på spelvärlden för att nå våra elever. Jag vet att det finns minst en skola i Sverige som har som lönekriterium att man skall hålla sig ajour med ungdomskulturen. Spel hör definitivt dit. Jag har själv vid några tillfällen utnyttjat mig av spel som referenser i min undervisning. När vi studerade andra världskriget i en nia så nämnde jag spelet Battlefield 1942. Jag sa -Ni vet ju hur det såg ut i Stalingrad den banan fins ju i Battlefield. Det var underbart att se hur poletterna smattrade till i huvudet på ett stort antal killar i klassen. Helt plötsligt förstod de att spelet inte bara var ett spel. Det var inte frikopplat från den reella verkligheten. Det fanns helt plötsligt en koppling mellan deras verkliget och den tid vi diskuterade. De fick i uppgift att ta med sig bilder ur spelet och sedan jämmförde vi dem med riktiga bilder från Stalingrad. Vi kom fram till att det nog var värre i verkligheten än i spelet. Men spelet fick en helt ny mening. Att vi sedan kom att diskutera kontrafaktisk historieskrivning får man se som en bonus. Vad hade hänt om.......
För att läsa mer om vad som händer kring lärande och spel så läs Stefan Pålssons eminenta inlägg på hans blogg Framtidens lärande. Tankar kring lärande i virtuella miljöer
fredag 26 september 2008
Ny glädje!
Skoltidningen är ett under av kreativitet och glädje över att få skapa. Eleverna kastar sig huvudstupa in i provverktyget utan en tanke på att det kanske är svårt. -Äh jag testar. Som en tjej sa i torsdags eftermiddag. Hon försöker. Kör fast. Försöker igen och lyckas. I andra änden skapas serier och någon annan skapar färgglada bilder. Någon sammanställer en intervju med en sångerska som sjungit med Per Gessle.
Idag pratade jag sökvägar och vad som är okej och inte okej att göra på internet med en sjua. De var mycket intresserade och hade helt klart funderat en del kring vad man kan göra och vad man bör göra på nätet. Diskussionen var bra. Vad får man skriva när man chattar? Är det OK att skriva "jag skall döda dig" till en kompis om man sätter in en skrattande smily efter. Någon tyckte det var okej medan någon annan inte tyckte att det var okej då det kan missuppfattas.
Bara att det diskuteras tror jag är jättebra. Jag glömde fråga om de pratat om detta med någon lärare tidigare men jag misstänker att de inte har det.
Den stora klyftan mellan oss som lär ut och de vi skall lära blir ganska påtaglig då.
Jag menar hur skall de kunna tycka att vi har något att komma med när vi inte ens pratar samma språk som dem. Vi har inte samma kultur. Samma referenser. Visst kan man tänka sig att det är eleven som skall anpassa sig till läraren men alvarligt talat så vet vi ju att det inte är så det fungerar.
Vi lärare kan tro att vi är en mycket speciell grupp med en väldigt speciell utbildning men ärligt talat så är vi bara säljare.
Vi skall sälja in kunskap hos eleverna. De är ju inte alltid så sugna på att handla in vår vara vilket ju ställer höga krav på oss som säljare.
En duktig lärare är en duktig säljare. Någon som brinner och tror på sin vara. Som kan skapa och upprätthålla relationer över tid. Som sätter upp mål och genomför dem.
Dock utan det ekonomiska incitament som finns i privat sektor.