onsdag 5 november 2008

Stolt över världen

Det är med en känsla av att världen är god som jag lämnar hemmet idag. Att Barrack Obama kan bli president i världens mäktigaste land gör att jag ser ljust på framtiden. Mina egna barn kan växa upp och förhoppningsvis hoppas på att de skall bli bedömda för sina gärningar och inte efter färgen på sitt skinn (ja det är ett citat av Martin Luther King).
Att det sker är ju såklart ett uttryck för att en ny tid randas. Vi har alla ett ansvar för att förvalta detta. Jag tänker dra mitt strå till stacken.
Jag är mycket glad idag.


Dessutom ett fantastiskt ögonblick i användandet av internet i undervisningen. Dels visa talen (både Obama och McCain håller fantastiska tal) funkar i SO men även engelska.




Ett utmärkt exempel av hur man kan introducera statistik på ett aldeles lysande sätt är att kolla in New York Times President Map där man kan jämföra förändringar i alla presidentval från 1992 fram till idag. Fantastiskt!

På samma sajt hittar du resultaten från väljarundersökningar så långt bak som till 1980.

Begripligt och tydligt men med massvis med möjligheter till att problematisera och visa att det inte är så enkelt som man kan förledas att tro.


Om något så har det amerikanska presidentvalet 08 visat på kraften hos de nya medierna. Obamas vinst har väldigt mycket att göra med att han har kunnat engagera den yngre delen av väljarkåren. Sociala medier och SMS har varit avgörande verktyg för att nå de unga väljarna. Det är de unga som har gett honom segern. Han får ca 66% av rösterna i åldrarna 18-29 år. Man kan helt enkelt inte överskatta vad internet har betytt för Obamas seger.

När kommer vi i skolan att börja använda oss av dessa verktyg?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...