måndag 22 september 2008

När ingenting fungerar

När systemet ligger nere...... vad gör man då?
IUP-verktyget i vår LMS (lärplattform) har försvunnit. Det är utlovat att det skall dyka upp igen, fast på ny plats. Här tvingar jag in mina kollegor i ett nytt system och det första som händer är .... POFF! Så är det borta.
All min trovärdighet känns som bortblåst. Dessutom utan att jag har gjort något fel. Någon annan gör något och vips så påverkar det mig och det arbete jag har gjort. Det känns inte riktigt rättvist.
Kanske är det en målande bild av vår värld i stort. Det fladdrar till i en tyllgardin och vips så dör människor i en annan del av världen (okej jag kanske överdriver liknelsen liiiite).
Det värsta är att inte veta vad som händer. Någon jobbar på problemets lösning men det är inte jag. Mitt jobb blir att lugna oroliga kollegor. Men jag är tyvärr inte lugn själv.
När systemet ligger nere så ligger verksamheten nere. IT har som det heter i näringslivet blivit "affärskritiskt". Det är ju förstås kul. Det är nu det blir tydligt hur viktigt IT är. När det ligger nere så saknas det något oerhört.
Teknik är skit.........när det inte fungerar.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...