tisdag 9 februari 2010

Facebookberoende?


Efter att under ett tag ha varit avkopplad från Facebook är jag nu på väg in igen. Jobbet kräver det helt enkelt.

Det har varit mycket nyttigt att stå utanför ett tag. Dels blir det tydligt hur mycket av kommunikationen med vänner kollegor och elever som går den vägen. Framförallt gamla elever tappar man bort när man står utanför.

Men samtidigt så har det varit nyttigt att se världen från ett utan Facebookperspektiv. Jag har fått se hur mycket man faktiskt missar. Det är en hel del! Det går inte riktigt att jämföra med att vara utan TV och tidningar men nästan. En stor mängd av "lokala" nyheter har gått mig förbi. Kommunikationsmönstret för såväl unga som gamla har förändrats.

Facebook är helt enkelt ett fantastiskt medium för kommunikation. Jag har saknat det.

Samtidigt så har det varit lite kul att våga vägra Facebook. Lite som att fasta...

3 kommentarer:

Ove Lidström sa...

haha! jag visst det anders. jag visste det. man blir precis som du säger "utanför" :)

Viveka på Humlebacken sa...

Du är välkommen tillbaka!!

Anders Erenius sa...

Till detta är jag nödd och tvungen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...