torsdag 11 februari 2010

Är det eleverna det är fel på?


Ibland undrar jag vad vi i skolan tror egentligen. Om eleverna är stökiga så kan det ju finnas massor av förklaringar såklart. Men titta på vilken arbetsmiljö de har. Hur inspirerad hade man själv blivit? Hur kul hade man tyckt att det var om man var 14 år idag?

Hemma har de Playstation3, wii och Xbox. I skolan spelkort och ett schackbräde på sin höjd.

Och vi undrar varför de tycker att det är tråkigt och varför det blir stökigt.

Men hallå!

Jag hade om jag var 14 ballat ur fullständigt. Snacka om att bli förflyttad bakåt i tiden. "Jäkla stenåldersskola" skulle jag ha sagt och genast tagit upp mobilen och spelat på den samtidigt som jag brölade på tjejerna och tuffade mig med killkompisarna.

Kanske vi skulle TänkaOm

16 kommentarer:

charlotta wasteson sa...

Men kan det inte också vara bra om vi kan visa på något annat, något fint, något som de inte skulle ha kommit i kontakt med annars. En riktigt bra bok till exempel? En riktigt fin cykelutflykt för att titta på hällristningar och kyrkor?

Anders Erenius sa...

Jovisst!
Men det får de ju. Det de saknar i skolan är den digitala verklighet som de har tillgång till i den riktiga verkligheten utanför skolan. Det är därför stor risk att vi enbart framstår som efter och tråkiga.

charlotta wasteson sa...

Men kommer eleverna att bli motiverade bara för att vi tar in sociala medier i vår undervisning?

charlotta wasteson sa...

Jag är inte rädd för tekniken eller för att använda mig av sociala medier. Tyvärr gör det inte automatiskt att mina elever blir motiverade. Det behövs så mycket mer än teknik ...

Anders Erenius sa...

Min tanke startade i elevernas tråkiga raster.
Men nej självklart räcker det inte att byta till datorn och göra samma sak där. Jag tror precis som du att vi måste bjuda på mer stimmulerande undervisning. En del av detta är att utmana elevernas kreativitet. Där är datorn ett mycket bra verktyg.

charlotta wasteson sa...

Mina barn är lite yngre (9 och 11 år) och i deras fall hoppas jag att de ska komma ut och röra på sig på rasterna. Mina elever är äldre (16-19 år) och de skulle naturligtvis också må bra av att komma ut (det skulle jag också, och jag går i alla fall till och från skolan, det du! ;-), men det blir nog svårt att få dem till ... Så, spontant tyckte jag att det är synd om barnen fastnar vid datorerna på rasterna, men sen sansade jag mig ... Gymnasieelver är i alla fall svåra att köra ut, låg- och mellanstadiet visst, men hur är det med högstadiet? Och visst är det häftigt vad mycket man kan göra med datorer och det är smart att ta tillvara möjligheten att barnen visar varandra verktygen och lär av varandra. Om vi på lektionstid inspirerar dem och utmanar dem genom att visa på en massa positiva saker som man kan använda datorerna till, så är det nog också mindre risk att de intresserar sig för och vill visa varandra tråkiga/"dåliga" (våld, porr, mobbning ...) saker som de också kan användas till.
Hmmm... Jag blev nog lite provocerad av att ännu en gång få läsa en pedagog skriva något i genren att vi får skylla oss själva och allt är vårt eget fel.

Anders Erenius sa...

Kul att jag fick dig provocerad. Annars hade vi ju inte börjat den här disskussionen och den är ju jättebra och nyttig. Jag tror inte att det är antingen datorer eller fotboll. Det är både och. Forskningen har ju visat att det inte är datorerna som gör barn feta. De som är feta gör ingenting. Datorspelande ungdomar motionerar lika mycket eller mer än andra. Det trista är att vi har en grupp unga som är utanför på alla plan. Inklusive står utanför den digitala världen.
Jag tycker nog faktiskt inte att det är vi pedagoger som är skyldiga till att det ser ut som det gör i skolan. Inte enbart vi iaf. Skolan behöver få ekonomiska möjligheter att följa med i en verklighet som är inne i en snabb teknisk utveckling. Om vi skall byta från blyertspennor till datorer så blir det dyrare. Då måste det kanske få bli dyrare.
Vi skall ju förbereda eleverna för ett liv och arbetsliv i en värld som är digital då kanske vi skulle träna dem på det. Inte låta skolan vara ett reservat kvar på 1900-talet.

charlotta wasteson sa...

:D
Vilken forskning syftar du på? Jag får ändå erkänna att jag har det intrycket att de barn som är kraftiga generellt är mer stillasittande än de som inte är det, OCH att dessa barn sitter fler timmar vid datorn och tv:n ... men vad som är hönan eller ägget? Det är också jobbigare att röra på sig när man är kraftig och har dålig kondition ... Sedan finns det naturligtvis en hel del barn som är duktiga och lyckas på alla områden, som både rör på sig och är duktiga på it och i skolarbetet.
Jo, datorer kostar, men jag håller med om att de behövs i skolarbetet, men som sagt: det är mycket annat som behövs också! Jag är i ärlighetens namn mycket mer bekymrad över att det är så stökigt i skolan och att de lär sig så lite - många elever har jättesvårt med enkel läsning, skrivning och räkning, även högt upp i åldrarna (faktiskt) - än att de inte lär sig att använda datorer. (Jag tycker dock, vilket kanske låter lite motsägelsefullt, att dator- och internethantering bör räknas till en av basfärdigheterna.) Många skolor har STORA problem med arbetsmiljön i dag. Det är i alla fall mitt intryck tyvärr.

Anders Erenius sa...

Ur en undersökning gjord av ungdomsstyrelsen.
"Undersökningens resultat ger inget stöd för att unga i gruppen högaktiva spelare skulle idrotta, träna eller motionera mindre än unga som spelar datorspel mindre frekvent. Unga i gruppen högaktiva spelare upplever tvärtom sin fysiska hälsa som något bättre än vad unga i gruppen sporadiska spelare gör.

Enkätens resultat visar också att gruppen högaktiva spelare tycks dricka alkohol i mindre utsträckning än de i gruppen sporadiska spelare i de flesta av åldersgrupperna. Det är dock en större andel i gruppen högaktiva spelare som uppger att de absolut inte tänker studera vidare efter gymnasiet och de uppger i något mindre utsträckning att de skulle rösta i val jämfört med unga i gruppen sporadiska spelare."
http://www.ungdomsstyrelsen.se/art/0,2072,6537,00.html

charlotta wasteson sa...

Tack! Mmmm ... den studien känner jag igen. Men jag får erkänna att jag inte läst den i sin helhet. Jag tänker dock inte i första hand på de som är avancerade och högaktiva spelare ... utan mer på att det för många, även för mig själv, är frestande att sitta vid datorn och leka och tiden bara rinner iväg ... Jag spelar visserligen inte spel, men jag läser och kommenterar och skriver och på så vis lockas jag att inte göra annat som jag verkligen borde göra såsom städa, umgås med familjen, laga god och näringsrik mat, promenera, ja, du vet ... Jag är väl inte helt ensam om problemet - datorer är kul, möjligheterna så många, man får en kick av att lära sig nya saker hela tiden, men ... det finns många andra viktiga saker i livet här och nu ... Visst är det dåligt för unga att dricka en massa alkohol, men det är säkert nyttigt att komma ut och träffa kompisar och bli glad och även ledsen över möten som blir och inte blir som man hade hoppats ... istället för att för det mesta sitta hemma och spela datorspel. Så klart förstår jag att datorspelande kan vara socialt det med, men jag tror inte att spelandet kan eller bör ersätta de andra (ibland plågsamma) erfarenheterna.
Ja, det här blev en lång tråd ... men det är intressanta frågor! :-)

charlotta wasteson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anders Erenius sa...

Ja det ligger mycket i det!
Därför tror jag att det är viktigt att vi lär eleverna att inte bara vara konsumenter på webben utan kreatörer och medskapare. Kreativitet är viktigare än allt annat så det är det vi bör lära eleverna. Sedan behöver det inte handla om datorn hela tiden utan om måla, musicera eller spela teater. Men datorn är ett utmärkt medium för kreativt arbete så varför inte använda det till det. Tycker jag.....

Anders Erenius sa...

Ja det ligger mycket i det!
Därför tror jag att det är viktigt att vi lär eleverna att inte bara vara konsumenter på webben utan kreatörer och medskapare. Kreativitet är viktigare än allt annat så det är det vi bör lära eleverna. Sedan behöver det inte handla om datorn hela tiden utan om måla, musicera eller spela teater. Men datorn är ett utmärkt medium för kreativt arbete så varför inte använda det till det. Tycker jag.....

Anonym sa...

Internet access in class means that the students tend to surf the web during class, Facebook and so on tend to capture their imagination too much and they do not focus on the lessons. On the other hand internet access for the students also lets them read up on what the teacher is saying while it's happening, thus taking it in twice. Trust me on this, I'm a student myself; laptops in class is an advantage for ambitious and interested students, but for the rest it's a clear disadvantage. Access to them during breaks could go both ways: Either people just sit surfing the internet and risk becomeing anti-social, or it gives them a medium to communicate through.
Cheers.

charlotta wasteson sa...

Kul med diskussioner! :-)

Anders Erenius sa...

Jepp!
Det lär man sig nya saker av! Och lära är hur kul som helst...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...