söndag 7 december 2008

IPRED nu laddar vi hem som attan innan april


Att upphovsrätten i princip bara gäller för dem över 35 år på internet är väl knappast en nyhet. De som är yngre är väl bekanta med hur man skaffar sig musik utan att betala.
Detta vill man ju såklart ändra på. Hela idén med vår ekonomi är ju hotad annars. Om man inte kan få betalt för det man gör så kan man ju inte leva på det. Eller? Jag har funderat mycket fram och tillbaka på detta och drar mig till minnes ett citat från Jan Stenbeck. Han förklarade kampen mellan medieaktörerna under sent 1980-tal och hur TV3 skapades så här.


"En kille har en bra idé, pengar slår idén, politik slår pengar, men
-överraskning!- teknik slår politiken."
(Blåsningen, Lahger & Svensson, sid 7, Ordfront 2003)

Givetvis finns det tekniska lösningar på detta problem innan lagen har hunnit träda i kraft. Det är inte ens krångligt att fixa så att man inte riskerar att bli upptäckt. Det betyder att lagen i princip kommer att sila mygg men missa elefanterna. De som kommer att åka dit är de som inte har koll. Det betyder att barnfamiljer kommer att få räkningar när deras 10 till 12 åriga barn tar sina första stapplande steg på nätet. Den stora massan av ungdomar som hunnit lära sig knepen kommer ostört att kunna fortsätta. Man försöker ju även legitimera lagarna (FRA och IPRED) med att man vill komma åt pedofiler och terrorister. Ja tjena de kommer ju säkert att surfa på utan att skydda sig.
Detta om verkligheten. Nu till den moraliska diskusionen. Är det rätt att dela med sig till andra och därmed lura upphovsmännen på deras rättmätiga ekonomiska ersättning. Mitt svar på den frågan är givetvis -Nej! Men samtidigt så måste man kanske inse att skivförsäljning som inkomstkälla för musiker kanske får ses som en parentes. Det var något som var grunden för musikers inkomster under 1900-talet. Musik och musiker har funnits innan skivan och kommer att finnas efter. Man får helt enkelt hitta en annan form för att ta betalt. Att en industris förutsättningar förändras är helt naturligt. Det händer hela tiden. Att försöka lagstifta bort tekninsk förändring kommer i en inte allt för avlägsen framtid att framstå som lika löjeväckande som de musiker som ville förbjuda musik i radion under tidigt 1900-tal. Duktiga musiker kommer alltid att kunna leva på sin musik. Men hur de får betalt kommer säkert att variera.

fredag 5 december 2008

Rapport från en skolbänk. Del två.



Snart är mina elevers arbete med att redovisa sitt religionsarbete i bloggform klart. Jag gjorde av nyfikenhet en liten undersökning av hur de tycker att det har varit. Helt ovetenskapligt och utan anonymitet. Det visade sig att de på en femgradig skala i förkrossande majoritet ansåg att kulfaktorn låg på en fyra. Svårt faktorn på en trea och nyttighetsfaktorn mera jämnt fördelad men med en övervikt åt tre, fyra och fem.


Själv tycker jag mig ha sett att de har varit mer entusiastiska och engagerade än på länge. Att de har varit mer kreativa än tidigare är helt klart. Det har dessutom gynnat de elever som är högpresterande då de har kunnat styra sitt arbete utan att ta hänsyn och vänta in de som jobbar långsammare.


Sammanfattningsvis kan man väl säja att det i huvudsak har varit positivt. Dock har de elever som normalt vinner på en hårt styrd och strukturerad undervisning denna gång haft svårt att leverera.


Detta var jag medveten om innan projektet startade. Tråkigt att mina farhågor besannades.




torsdag 4 december 2008

Lärarens status höjs med IT?


Läser ett mycket intressant inlägg på bloggen Unga nätkulturer om den nya lärarutbildningen. Stig-Roland Rask resonerar kring en mening han hittat i utredningen.

”Läraren kan återfå en del av sin förlorade auktoritet och även på IT-området bli en positiv, kunnig och stödjande kraft för eleverna.”

Han pekar på sambandet mellan lärarnas förlorade status och det faktum att lärarna inte är framkantsaktörer.


Jag tycker att dessa meningar är mycket intressanta utifrån diskussionen om lärarens förlorade status och auktoritet. Ibland har det låtit från politikerhåll som om dessa faktorer skulle kunna hämtas tillbaka från det förflutna. Som om de skulle kunna återerövras från en tid som flytt. Sanningen är precis motsatt. Det är skolans oförmåga att agera som en framkantsaktör i samhällsutvecklingens frontlinje - eller uttryckt på annat sätt; oförmåga till modernitet, som gjort att den i vissa avseenden tappat sin status, auktoritet och legitimitet.


Helt klart en tanke jag delar med Stig-Roland. Vi lärare jobbar ju med framtiden och bör såklart spana så mycket vi bara kan på vart vi är på väg. Omvärldsbevakningen är mycket sparsmakad i skolans värld. Eftersom samhällsförändringen är så intensiv i vår tid har behovet ökat dramatiskt.

Vi skall naturligtvis vara framkantsaktörer!

onsdag 3 december 2008

Lärarutbildningen och de åtta nyckelkompetenserna



Övergripande perspektiv
Fyra övergripande perspektiv ska genomgående prägla och genomsyra all lärarutbildning:
vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt
historiskt perspektiv
internationellt perspektiv
informations- och kommunikationsteknik (IT) som utbildningsresurs.


Det känns ju faktiskt ganska bra eller hur?


Äntligen har man lyft upp betydelsen av IT till en nivå som motsvarar den genomslagskraft som IT har i dagens samhälle.

I den fulla versionen av utredningen kan man läsa lite mer ingående om hur man tänker.




Motiven för IT som ett
genomgående perspektiv blir uppenbara i en tid av växande digitalisering
av samhället. Skolans elever bör ges möjlighet att utveckla en
nödvändig digital kompetens för att kunna delta som fullvärdiga
medborgare i ett framtida internationellt samhälle. De ska på ett
säkert och kritiskt sätt kunna använda IT både i sin utbildning, i
sitt yrkesliv och under sin fritid. En sådan ambition ställer självfallet
höga krav på lärarnas kompetens. De nationella utvecklingsstrategier
kring digital kompetens som nu tas fram både i Sverige
och runt om i Europa är ett uttryck för den allmänna betydelse ITområdet
bedöms ha.


Det är helt enkelt en fråga om att man uppvärderar betydelsen. Man har insett att det inte finns något val.

Jonas Hällebrand har nosat upp ett annat intressant dokument i frågan.
Digital kompetens – en av EU:s åtta nyckelkompetenser

Där hittar jag ett stycke som jag bara älskar.


Man bör ha de färdigheter som behövs för att producera, redovisa och förstå komplex information
och förmågan att skaffa sig tillgång till, söka fram och använda Internetbaserade
tjänster. Man bör också kunna använda informationssamhällets teknik som
stöd för kritiskt tänkande, kreativitet och innovation.


IT och dess koppling till kreativitet äntligen kommer det med i skolornas tänk. Då finns det hopp för sveriges ungdom. Vi går en strålande framtid till mötes.

tisdag 2 december 2008

Wii går till attack mot hela internet

Vad du än gör titta inte på den här filmen! Det kommer bara att leda till att hela internet går i
bitar. http://www.youtube.com/experiencewii

fredag 28 november 2008

Lärarutredningen ger nytt avstamp för IT i skolan


När jag var liten.....

Eller rättare sagt i början av detta årtusende när jag gick på lärarhögskolan i Malmö så var e-learning ett riktigt hett begrepp.

Det var definitivt inte något som praktiserades. Man fick fortfarande skriva ut sina arbeten på papper och lämna in dem. Att IT och skola var något som var viktigt var det inte för många av mina kursare som tyckte. Jag var ganska ensam om att välja kursen IT i skola och distansutbildning. Kanske var de inte så dumma som valde bort den kursen eftersom det visade sig att de som skulle lära oss om detta inte kunde lära oss så mycket. Vi skulle göra hemsidor...... Det kunde jag redan och det kändes lite som dagisnivå. Med tanke på detta så kan man ju se att utvecklingen har gått väldigt fort framåt. Mitt intryck av hur man använder IT i dagens lärarutbildning är att väldigt mycket har hänt. Mina lärarkandidater verkar ha goda möjligheter att få prova på mer avancerat användande.

Det är glädjande att läsa att lärarutredningen som publiceras 3:e december kommer att sätta ljuset på hur viktigt det är med lärarnas IT-kompetens.

I ett debattinlägg i Computer Sweden (CS) skriver Madeleine Cæsar vd för KK-stiftelsen och Yngve Wallin programmerare, KK-stiftelsen följande.


Den 3 december presenterar Sigbrit Franke sin utredning av den reformerade lärarutbildningen för regeringen – en utredning som sätter ljuset på de blivande lärarnas digitala kompetens. När regeringen i våras kom med tilläggsdirektiv till utredningen, där den såg it som ett allt viktigare redskap i skolan och som ett nödvändigt verktyg i ett modernt samhälle, utbrast KK-stiftelsen: Äntligen!Äntligen därför att KK-stiftelsen arbetar för att höja lärarnas digitala kompetens. Äntligen därför att KK-stiftelsen arbetar för att utbildningarna ska stärka nyutexaminerade lärares förmåga att skapa arbetsformer utifrån elevernas och samhällets behov.

Att man från statsmaktens sida satsar på detta är av stor vikt. Eftersom IT skall vara en del av alla ämnen, inte ett eget ämne, gör detta att ansvaret blir väldigt spritt vilket i sin tur gör det lättare att välja bort. Att man som lärare väljer bort att ta till sig ny teknik har självklart många och olika orsaker. Poängen är att det inte är rimligt att 2008 ens tänka tanken. Där är tydliga direktiv väldigt viktiga.

KK-stiftelsen såg att it och digitala verktyg spelade en allt större roll. Det var viktigt att Sverige följde med i utvecklingen för att behålla sin konkurrenskraft. Skolan måste därför också följa med för att inte förlora sin legitimitet i samhället – och bland eleverna.Problemet var inte elevernas bristande digitala kompetens. Problemet var lärarnas och lärarstudenternas brist på digital kompetens. Det var både ett kunskaps- och attitydproblem.

Det är attityderna som man måste jobba med. Status är nyckeln. Att IT prioriteras uppifrån är därför viktigt. För övrigt anser jag att det borde finnas lokala resurscentrum runt om i landet som är med och ser till att arbetet ute på skolorna inte avstannar. Som det är idag är det väldigt olika hur långt man kommit på de olika skolorna. Som en del av skolverket skulle man kunna jobba uppsökande med detta. Kompetensen är för viktig för elevernas framtid för att överlåtas till rektorer och enskillda lärare att ansvara för.

Jag jobbar gärna där!

torsdag 27 november 2008

Rapport från en skolbänk...


Arbetet med att blogga om judendom och islam fortskrider. Det väcker bra frågor hos eleverna. "-Vad kan jag skriva? Tänk om någon blir arg?" En helt ny dimension uppenbarar sig. Någon kan ju läsa det jag skriver.
Då händer det något med texterna. Helt plötsligt är det viktigt med stavning. "Kan du kolla på det här" betyder ju att jag som elev helt plötsligt ser skrivandet som en process där jag inte bara skriver och lämnar utan ser till att jag under resans gång har kollat av med andra att jag är på rätt spår.
Att få eleverna att hjälpa varandra och lära av varandra är ett mål som jag har med övningen. De verkar inte riktigt ha kommit dit än. Men att de är inne på varandras alster och "kollar" är helt klart. Inspiration och konkurrens kan kanske lyfta arbetet till nya höjder.

Nya smakprov
http://fridareligon.blogspot.com/
http://larssonh.blogg.se/religionsarbete/
Uppmuntra dem gärna och kom med tips om hur de kan göra det ännu bättre!

onsdag 26 november 2008

Nu är vi igång!


Religionsarbete om Islam och Judendomen där redovisningarna görs som bloggar. Rackarns vad roligt det är när man låter dem använda sin kreativitet.

Bara kolla vad de kan åstadkomma.


http://religonbw.blogspot.com/ En fejkad resa! Såååå smart grepp.


http://www.axeldapaxel.blogspot.com/ Han testar att göra video!


Märk väl de har bara precis börjat. De har två veckor på sig att bli klara. Gå gärna in och uppmuntra dem med kommentarer.

tisdag 25 november 2008

Ungar är konservativa.


En något märklig sak är hur en del av mina elever reagerade när jag introducerade ett nytt arbetsområde häromdagen. Ämnet var religion och det var väl inget konstigt med det men när jag kom fram till hur de skulle redovisa sitt arbete då hettade det till.

Jag sa att jag inte ville ha in några papper eller för den delen wordfiler. -Det kan ni ju redan. Det är dags att spänna bågen lite så jag föreslog film, sång och blogg (eller powerpoint för den försiktige). Gärna allt på en gång. -Använd er kreativitet!

Nu var där flera som villt började opponera sig. -Du skall väl bara bedömma våra kunskaper inte vilket sätt vi redovisar på. Visst skall deras kunskaper bedömas men är inte förmåga att visa sina kunskaper på flera olika sätt KUNSKAP?

-Men det är ju inte SO.

Nu blev jag lite osäker över om jag verkligen hade på fötterna (vilket jag givetvis inte visade). Är det verkligen SO?

Dags att gå till vishetens källa och kolla upp hur det verkligen är. Sagt och gjort. Ut på nätet och kolla. Man har ju tur som en tokig för där hittar man följande i LPO 94. Under gemensam kursplanetext för de samhällsorienterande ämnena .


Kunskapande i ett informationsrikt samhälle
Dagens samhälle erbjuder en
närmast oändlig mängd av information, som kan inhämtas från olika mer eller
mindre vederhäftiga källor via olika kanaler. Medier och mediers budskap spelar
stor roll när människor bildar sina uppfattningar. I de samhällsorienterande
ämnena skall eleverna bli förtrogna med olika sätt att kunskapa samt utveckla
insikter i hur olika medier kan användas och hur de påverkar människan och
samhället. Genom att orientera sig i olika informationsmiljöer och använda olika
informationskällor får eleverna insyn i de möjligheter och problem som
IT-samhället medför. Att söka, granska, välja, strukturera, kritiskt värdera,
integrera och redovisa information på skilda sätt – i tal, skrift, bild, form,
drama, musik och rörelse – är centralt i de samhällsorienterande ämnena. Det
främjar elevernas orientering i tid och rum och deras konstruerande av egna
mönster och bilder av omvärlden, vilka kan användas som redskap för analys och
bedömning av såväl andras tolkningar som egna ståndpunkter.

I rest my case.....

Visste du att?



  • På sex månader läggs det upp lika många timmar film på youtube som de stora TV-bolagen producerade under sina första 60 (!) år.

  • En 50" tv kostade över hundratusen för tre år sedan. Nu kan du få en för strax över tiotusen.

  • De billigaste bärbara kommer att kosta runt 1000 kr om två till tre år.

  • Eleverna i Sverige tycker att de kan mer om datorer än sina lärare.

Det betyder att vi har alla tekniska möjligheter. Men det betyder också att vi måste ändra inställning till teknik och lärande och inse att det blir allt viktigare att vi gör våra elever mediekompetenta.


NU!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...