by http://www.flickr.com/people/videocrab/videocrab, on Flickr |
Ja det kan väl vara en bra idé. Men att det skulle vara så fantastiskt vet jag inte. Visst en kvalitativ kanal är inte fel men ärligt. Är det verkligen det som vi vill uppmuntra skolan till. Mer filmer? Min erfarenhet är att det knappast är via UR:s filmer som det djupare lärandet och den djupare förståelsen kommer.
Då sker lärandet.Vad vi behöver är inte elever som tittar på filmer. Vi behöver elever som GÖR filmer.
Elever som passiva mottagare känns väldigt mycket 1900-tal. Elever skall inte vara konsumenter utan kreatörer, entreprenörer och konstnärer.
Men att tro att det skulle göra någon avgörande skillnad på svensk skola är att ta till överord. Men visst har UR massor av godis i sina arkiv som man kan ha stor nytta av i svensk och finsk skola. Sharing is caring.Men självklart skall UR dela med sig av vad de gjort under alla dessa år. Precis som dagens unga delar med sig av vad de gör.
2 kommentarer:
ja, se det beror helt på vad de ska lära sig. När det gäller nybörjarspråk är UR materialet överlägset det mesta. Tack UR från djupet av mitt fransklärarhjärta!
Ja Helena jag håller med dig men det jag vänder mig mot är att man tror att det skulle vara någon stor sak att man ger alla möjlighet att strömma filmerna. Det är inte där i den teknikdrivna revolutionen ligger. Kunskap skapas i individen och förutsätter att individen aktiveras. Filmer kan vara ett bra stöd men kan knappast höja inlärningskvalitén i svensk skola.
Skicka en kommentar