tisdag 12 oktober 2010

Läraren är superviktig och blir allt viktigare.

Nu är det så att det finns de som tror att om vi bara slänger in en massa datorer i skolan så blir det bättre. Jag är en av dem som trott det.
Eller velat tro det.
Men så är det ju såklart inte. Datorn är ett verktyg som alla andra. Bara väldigt mycket mer mångsidigt. Men likafullt ett verktyg.
Det är därför som läraren är så vansinnigt viktig.
Det är när vi som lärare skapar uppgifter som utmanar och engagerar som lärandet sker.
Det är där vi har vår uppgift. Med en dator per elev så har vi möjlighet att skapa vansinnigt roliga och engagerande uppgifter som kräver kreativitet och samarbete av eleverna. Det då och först då som verktyget blir ett verktyg som gör skillnad. Om vi bara använder datorn för att ersätta boken så vinner vi inget (nästan) det är inte det som är nytt och krävande för eleven. Det är när vi utmanar och kräver kreativitet, samarbete och skapande som det händer.

Att lärarens kompetens är superviktig är ju kul tycker jag.
Men det som faktiskt är ÄNNU viktigare är att man ger bra återkoppling och att eleverna själva utvärderar sitt arbete.
Kolla själv här. Per Kornhall på Skolverket har tittat på John Hatties meta-meta studie. Detta är vad han kom fram till. För att ge eleven respons är IT ett fantastiskt verktyg. Internet är en kanonbra arena för att ge och få respons. Det behöver ju inte BARA vara läraren som kommenterar. Eleverna själva kan vara aktiva och deras föräldrar och alla andra.



Att det sedan inte handlar så mycket om ämneskunskaper utan om pedagogik, didaktik och mötet med eleverna är ju inte så förvånande tycker jag. Det är med eller genom relationen till eleverna som vi får dem att lära mer. Någon som fortfarande undrar vad vi skall ha sociala medier till i skolan? Men grunden bygger vi i mötet såklart men sedan fortsätter vi att bygga relationen på nätet. SÅKLART!

3 kommentarer:

Nettansdokblogg sa...

Jag är enig med att didaktik och pedagogik är mycket viktiga grundstenar (jag doktorerar ju i pedagogik så självklart tycker jag det) MEN jag vill ändå slå ett slag för ämnesdjupet.

Jag tror att den lärare som inte kan ta diskussioner vidare, inte kan visa det där lilla extra för eleverna, inte kan hänga med när en elev har extra goda kunskaper utan måste lämna eleven därhän men metodiska, pedagogiska och didaktiska hurrarrop. Den läraren riskerar att eleverna tappar intresset.

Om jag bara går till mig själv så betyder det mycket mer att höra någon från person A som jag vet har en djup kunskap i ämnet, än från Person B som har hört person A säga något.

Det vill säga, jag gillar när kunskapen är personens egen och inte konstruerad från andras kunskap.

Vi kräver ju det av eleverna, kan inte de kräva det från oss?

Denna regering gör om lärarutbildningen så att lärare ska bli mer anställningsbara och då ryker nämligen ämnesdjupet. I de flesta av utbildningarna. Musik, slöjd, historia, mattematik, osv osv.

Det är många proffessorer och forskare som är eniga om att detta inte är bra för svenska skolan.

Jag vet att när det gäller mig själv, hade jag aldrig kunnat bygga en stark musikinstitution om jag inte haft det ämnesdjup eller snarare ämnesbredd jag har. För jag kan plocka upp det mesta från eleverna och leda dem vidare, oavsett om de spelar klassisk musik, skapar musik i datorn, körarrangemang, rockensemble osv osv.

För läraryrket är mer än bara själva undervisningssituationen.

Kram förresten. Din blogg är supeeeeeer!

Nettansdokblogg sa...

En liten tanke vad gäller innehållet i vår undervisning:
Skjervheim menar att man hamnar fel när man talar om vem som ska bestämma innehållet i studierna - studenterna eller professorerna. Då har man glömt ett tredje moment – ämnet.

Glömde detta vid förra inlägget. Tycker det är ganska klok tanke... OM man tycker att ämnet har ett egenvärde. Tycker man däremot att ämnet är instrumentellt dvs, finns till för andra mål så är det nog mest provokativt. OCH det är ju också bra! =D

Anders Erenius sa...

Du har såklart rätt Annette. Jag tycker också att djupa kunskaper i ämnet är jätteviktigt MEN. Det intressanta är ju att det inte är lika viktigt som det där andra. Det är det som jag tycker är intressant att lyfta fram. Att det börjar med människan. Du kan inte kompensera med djupa ämneskunskaper om du inte först når dina elever.
Självklart så blir en lärare som har både och en fantastiskt mycket bättre lärare än den som bara har det ena.
Men om jag måste välja så väljer jag läraren som först är en bra människa med kunskap om att bygga bra relationer framför den med djupa kunskaper men utan social kompetens.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...