Sitter och läser skolverkets förslag till kursplan i samhällskunskap i grundskolan. Försöker att växla mellan olika glasögon. Positiva, möjlighetiserande och kritiskt granskande.
Eftersom man självklart måste tolka den. De positiva hittar stöd för mycket men de kritiskt granskande undrar hur de kunnat skriva en ny läroplan på 2000-talet utan att med ett enda ord nämna internet.
Men först lite positivt.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utifrån personliga erfarenheter
och aktuella händelser uttrycka och pröva sina ställningstaganden i möten med andra
uppfattningar. Därigenom ska eleverna stimuleras att engagera sig och delta i ett
öppet meningsutbyte om samhällsfrågor.
Se där! Sociala medier helt enkelt. Delta i debatten och gör din röst hörd. Men sedan när jag läser vidare inser jag att det inte var alls det som de tänkte. Det är ju bara min egna tolkning. Sådant verkar inte finnas i författarnas värld.
Under rubriken "information och kommunikation" för åren 7-9 står nämligen.
- Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare, underhållare och granskare
av samhällets maktstrukturer.
- Olika slags medier, deras uppbyggnad och innehåll, till exempel en dagstidnings
olika delar. Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden.
Hur individer och grupper framställs, till exempel utifrån kön och etnicitet.
Dagstidning! Men hallå! Gammelmedia är alltså prioriterat och nämnt och dämed något som vi SKALL pyssla med i skolan. Men den stora informationsbäraren idag ignoreras. Detta trots att det givetvis är mycket viktigare att lära sig att förhålla sig till. Det är ju inte lika glasklart på nätet som i tidningen vem som är avsändare. Hur tänkte de där? Tänkte de? Pratade de om det och hur resonerade de då. En "ny" läroplan som inte förhåller sig till ett radikalt förändrat medielandskap känns ganska kass. Då står läraren där igen och undrar. Hur? Vad? Varför?
Gör om! Gör rätt!
Fast samtidigt så är det ju öppet för egna tolkningar och egna möjligheter. Det betyder FRIHET. Men det var väl kanske inte det de tänkte sig....
3 kommentarer:
Ähh...det står ju inte dagstidning i papper. Dagstidningar finns ju på nätet. =)
Tycker vi kör på den positiva tolkningen, men visst blir man lite mörkrädd. Får fokusera på orden "olika slags medier"... men önskar att det stått mycket, mycket, mycket tydligare formulerat. Varför vågar ingen befästa det vi faktiskt är ganska många som redan vet och ännu fler som i alla fall misstänker och liksom känner på sig: att sociala medier, nätet i alla dess former och all möjlig IKT har en självklar, given och förbaskat VIKTIG plats i modern skola!? Fegråttor? :))
Ja men de pratar om de olika "delarna" i tidningen. På nätet är inte den uppdelningen lika tydlig. Om man valt att utgå från nätet så hade man formulerat sig annorlunda.
Men man sitter kvar i en gammal syn på världen och media vilket gör att man verkligen kan undra om det är en framtidsinriktad kursplan eller kanske något helt annat.
Skicka en kommentar