onsdag 20 oktober 2010

Stulna datorer.


Idag har jag varit ömsom arg ömsom ledsen. Idag blev mellan 20 och 30 elever på Killebäckskolan stoppade och rånade på sina 1-1 datorer. Ett tjugotal datorer blev rånarnas byte.
Men vad som är värre än förlusten av datorn och mobilen är att dessa tre kriminella tog något mycket värdefullare från Södra Sandbys unga. De tog ifrån dem känslan av att vara trygga i sin hemby.


Jag är förvånad. Jag trodde ärligt talat inte att det fanns så låga personer som ger sig på att råna trettonåringar.
Kalla mig gärna naiv men ärligt talat vem hade trott att man skulle vara så här utstuderade.
Att någon skulle kunna tänkas bli rånad javisst. Men att man skulle stoppa 30 elever. Rada upp dem och sortera dem efter ålder och sedan rota igenom väskorna för dem som sagt att de var sjuor. Vi snackar ett rån i klassisk vilda västernstil. Det trodde jag faktiskt inte.

Jag är skakad och känner mig väldigt illa till mods. Jag är en av dem som har drivit att vi skulle ge eleverna de här verktygen. Jag är alltså en av dem som har bidragit till att försätta våra ungdomar i en situation som de inte borde få ha hamnat i. Det gör mig väldigt ledsen.

Men samtidigt så är det ju inte jag som har gjort fel. Det är tre unga män som valt kriminalitet.

Risken är nu att 1-1 projektet i Lund tappar fart. Att man väljer att inte gå vidare att vi låter oss skrämmas tillbaka till blyertspennor och suddgum.
Förlorarna är många idag. De går i sjunde klass på Killebäckskolan. Men risken är att de inte är de enda. Risken är att alla elever i Lund blir förlorare. Det skulle vara väldigt tråkigt. Väldigt väldigt synd.

Läs mer>>>
Skånska dagbladet
Skånska dagbladet del 2

Sydsvenskan

14 kommentarer:

Annette sa...

Det är så lågt så lågt så lågt.

Jag har varit ömsom förbannad, ledsen, frustrerad och full av motivation att göra något.

Jag vill visa eleverna på Killebäck att vi vuxna finns där för dem. Hur ska vi vuxna göra?

Anonym sa...

På Flashback finns en kommentar att
"fick dock nyss reda på att de var några invandrare från någon annan stad som hade gjort detta".

Tillsammans med Skånskans text att "Nu måste vi intensifiera vårt värdegrundsarbete." får man ett klart intryck av att det verkligen var invandrarungdomar bakom rånen.

Har ni något signalement på rånarna?

Anonym sa...

Kanskje dere skulle etterhvert tørre å snakke om hvem som begår kriminaliteten i Sverige?

Det politisk korrekte tabuet er brutt i Norge, og vi kan nå begynne å ta tak i problemet.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/22/533336.html

Massiv innvandring, elendig integrering kombinert med politisk korrekthet som dekker over fakta gjør at dere har europas høyeste voldtektstall pr. innbygger. Men likevell tør dere ikke snakke om HVEM som voldtar og HVORFOR de voldtar.

http://www.document.no/2010/08/voldtekter_i_sverige_-_opp_25.html

Sverige har alt å tjene på å ta en ærlig og redelig debatt om kriminalitet og hvilke holdninger som må til for at et samfunn skal være godt å leve i for alle.

Anonym sa...

"Jag är förvånad. Jag trodde ärligt talat inte att det fanns så låga personer som ger sig på att råna trettonåringar."

Ja, du medelålders lärare - du har verkligenmycket att lära om livet i dagens Sverige. Du kanske borde starta med att läsa ocensurerade bloggar som Fria Nyheter och Politiskt Inkorrekt. Även fria Tiden är bra.

Anonym sa...

Om nu rånarna var invandrare får ni väl arrangera extra föredrag om rasism osv, där ni kan ljuga och säga att det lika gärna hade kunnat vara svenskar som rånade era stackars elever. Det viktiga är ju trots allt inte offren, utan att detta inte går ut över alla laglydiga invandrare!

Tyvärr måste jag hålla med föregående talare - alla mina lärare var idealist-sossar, helt bortkomna. Ni kunde se svenskar bli mobbade av invandrare utan att göra något, och sedan snacka om rasism på lektionen som om det bara kunde ske från ena hållet. Jag antar att pga all SD-hysteri är ni lärare säkert ännu mer hopplösa idag.

Anders Erenius sa...

Rasism och främlingsfientlighet visar sitt fula tryne på min blogg. Dumheten har inte vett att hålla tyst.

Kriminalitet är faktiskt ganska lätt att förklara. Den som inte har han tar är en gammal sanning som håller. Att då det som ni buntar ihop och kallar invandrare är irrelevant i sammanhanget kommer väl knappast att förändra er syn på saken.
Det handlar om att man i det samhälle man lever i inte upplever att man kan/har möjlighet att nå dit man vill nå utan att ta det.
Jag håller med om att detta är ett samhällsproblem men min analys av vad som bör göras för att förhindra att det händer igen är säkert helt annorlunda än den som ni tycks göra. Sverige behöver fler inte färre invandrare. Vi kommer inte att klara att ta hand om en åldrande befolkning annars. Det är ett faktum. Vad vi behöver förändra är arbetsmarknaden. Så att man som ny i Sverige får ett jobb och ett värde. Att stå utanför samhället är demoraliserande och förstörande. Krångligare är det inte.

Anders Erenius sa...

Förresten ni anonyma....
Att stå för det man tycker är ärligt och jag uppskattar ärlighet. Vi behöver inte tycka lika utan vad vi behöver är att diskutera.

Dan Svanbom sa...

Å vilka låga idioter som rånar unga människor. Inte bara på deras datorer.

Å vilka låga idioter som blandar äpplen och päron och menar att detta skulle ha varit annorlunda med färre invandrare i landet.

Stå på er ni övriga som klarar av att se nyanser hos individer och grupper i samhället.

Vem lever i en låtsasvärld?

Filip sa...

Ni, här i kommentarsfältet, ni som lägger beslag på "den absoluta sanningen, ni "realister" - rannsaka er själva. Öppna båda era ögon. Ni kan inte ta en väldigt LITEN del av samhället, separera den från allt annat och skylla allt på det. Väldigt konstig samhällsanalys. Väldigt generaliserande. Väldigt trångsynt.

När 13-åringar får en chans värd guld för att underlätta sin utbildning och får den chansen bokstavligen talat stulen - då handlar det inte om invandring. Om gärningsmännen nu är invandrare så ser jag det ganska orimligt att de skulle ha rånat 13-åringarna i egenskap av att dom är invandrare, inte i egenskap av att dom kanske känner att dom "behöver" pengarna. Ni kanske förstår. Jag försvarar inte rånarna.

Ni "invandringskritiker" pratar ju ofta om att media frångår "sanningen". Att media leder ämnet till något annat som inte är "sanningen". Varför leder ni "realister" bort ämnet till något helt annat? Ska ett brottsfall avgöras efter etnicitet? Är det inte medias skyldighet att hålla en strikt objektivitet? Medias dagordningsmakt är inget att förkasta, och att media inte drar in etnicitet i journalistiken är bara bra, då det kan leda till större hatstämningar i landet. Det vill ingen ha. Förutom ni då förstås, "realister".

Detta som har hänt är bara tragiskt och sjukt. Jag hade bara kunnat drömma om att få en laptop som hjälpmedel när jag var tretton. Hoppas nu det löser sig med utredningen och att eleverna får tillbaka dom eller nya datorer, trots den redan åtstramade ekonomin.

Annette sa...

En idiot är en idiot oavsett färg, form, kön, kultur eller härkomst.

Tack Anders för dina bra svar till de som vill förfula detta ytterligare.

Det handlar om att några personer sålde sin egen värdighet och stal datorer och mobiler. Men främst stal de dessa sjuors trygghet och gav dem rädsla.

Det är jävligt lågt. Oavsett om du är vit, svart, brun, rosa, grön, blå, höger, vänster, mitten, tjock, smal, lång, kort, kille, tjej...

DET SITTER INTE DÄR! Det är mycket mer komplext än så.

Anders - Din blogg är underbart bra. Det är också viktigt att dessa fula främlingsfientliga trynen visar sig så vi kan lyfta fram dem i ljuset och se deras argument försvinna som en häxa i solsken.

Annette Mars

Annette sa...

Vill också säga till Filip att det var mycket bra skrivet! Mycket klokt resonerat.

Invandrare som bor i Södra Sandby sa...

Kan någon av rasisterna på fullt allvar tro att svenskarna borde förklaras kriminella, benägna att möda, råna banker och begå andra grova kriminella handlingar bara därför att Lars-Inge Svartenbrandt (http://sv.wikipedia.org/wiki/Lars-Inge_Svartenbrandt), Andreas Axelsson, Jackie Arklöv, Tony Olsson (http://sv.wikipedia.org/wiki/Malexandermorden), Mattias Flink, Tommy Zethraeus, Hans Gunnar Christian Norgren, Sture Ragnar Bergwall eller andra grova brottslingar råkar vara infödda, ”rasrena” svenskar? Titta bara på denna länk med listan över grova brottslingar http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Svenska_brottslingar. Bland dessa finns en stor, överväldigande majoritet infödda ”rasrena” svenskar. Känner alla dessa rasister som kommenterar här och på andra ställen någon större samhörighet med dessa kriminella? Anses dem vara en representativ grupp för svenskar och svenska värderingar, eller snarare skall betraktas dem som undantag i Sverige, dvs. EJ representativa för svenskar och svenska värderingar? Hur kan då samma trångsynta skara betrakta ”invandrare” som en homogen grupp, kollektivt ansvariga för alla andra invandrares handlingar som regelmässigt skall ställas till svars för vad andra invandrare gör eller har gjort bara för att dem också råkar vara invandrare?

Koncentrera på problemen bakom dessa kriminella handlingar istället för att bara titta på fasaden. Vad dessa grabbar har gjort eller sysslar med har inget med deras bakgrund som invandare att göra. Deras hud- eller hårfärg, avvikande namn eller uttal är inte tecken på deras kriminella benägenheter, och har inget att göra med heller, inte mer än vad vilken som helst blond, blåögd ”äkta” svensk man har med ovan nämnda berömda svenskars handlingar att göra.

Fånga in dessa grabbar, ställ dem inför rätta, men ställ inte mig som ansvarig för deras handlingar. Jag har inte gjort något, jag vill också ha en trygg Södra Sandby och Sverige. Jag bor också här, vare sig Sandbyrasister gillar det eller inte, men jag och mina barn har inget med dessa kriminella att göra, inte mer än vem som helst andra, inklusive alla ”rasrena” svenskar.

Anders, ursäkta för detta långa utlägg... Samt... med alla dessa anonyma rasister i Sandby är det lite svårt för en invandrare att skylta med namn.

Anders Erenius sa...

Ja okej då ;)

Jag håller med det går inte att generalisera på det viset. Faktum är att om vi pratar generaliseringar och brott så är tatuerade grymt mycket mer överrepresenterade. Men ingen (inte jag heller) skulle drömma om att dra lika stora växlar på en sådan sak.
Gärningen är förkastlig och skall självklart fördömas men det som är viktigt nu är att vi som säger oss stå på den goda sidan ser till att skapa trygghet i Södra Sandby för våra barn/ungdomar och för oss själva.

Anonym sa...

Skånska Dagbladet artikel hade nio kommentarer men de går inte att läsa sedan artikeln uppdaterades.
Jag kommenterade detta märkliga faktum i nästa artikel men nu är kommentarerna borta även där sedan artikeln uppdaterats och kommentarsfunktionen låst.
Har webredaktionen en annan agenda än ledarredasktionen?
Beteendet ger upphov till rytesspridning. Det vore bättre om Skånskan tilläte kommentarer men censurerade det som behövdes censureras. I Sverige har tidningarna tryckfrihet men tyckfriheten sitter trångt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...