tag:blogger.com,1999:blog-1293588998611373885.post6871337949912378052..comments2023-07-18T12:56:50.343+02:00Comments on Anders Erenius tycker till om IT i skolvardagen: Läraren är superviktig och blir allt viktigare.Anders Ereniushttp://www.blogger.com/profile/05617878253925431011noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-1293588998611373885.post-50412737492060431392010-10-12T11:36:13.772+02:002010-10-12T11:36:13.772+02:00Du har såklart rätt Annette. Jag tycker också att ...Du har såklart rätt Annette. Jag tycker också att djupa kunskaper i ämnet är jätteviktigt MEN. Det intressanta är ju att det inte är lika viktigt som det där andra. Det är det som jag tycker är intressant att lyfta fram. Att det börjar med människan. Du kan inte kompensera med djupa ämneskunskaper om du inte först når dina elever.<br />Självklart så blir en lärare som har både och en fantastiskt mycket bättre lärare än den som bara har det ena. <br />Men om jag måste välja så väljer jag läraren som först är en bra människa med kunskap om att bygga bra relationer framför den med djupa kunskaper men utan social kompetens.Anders Ereniushttps://www.blogger.com/profile/05617878253925431011noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1293588998611373885.post-59647693895796787322010-10-12T10:40:32.325+02:002010-10-12T10:40:32.325+02:00En liten tanke vad gäller innehållet i vår undervi...En liten tanke vad gäller innehållet i vår undervisning: <br />Skjervheim menar att man hamnar fel när man talar om vem som ska bestämma innehållet i studierna - studenterna eller professorerna. Då har man glömt ett tredje moment – ämnet.<br /><br />Glömde detta vid förra inlägget. Tycker det är ganska klok tanke... OM man tycker att ämnet har ett egenvärde. Tycker man däremot att ämnet är instrumentellt dvs, finns till för andra mål så är det nog mest provokativt. OCH det är ju också bra! =DNettansdokbloggnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1293588998611373885.post-71762131459292822502010-10-12T10:17:17.117+02:002010-10-12T10:17:17.117+02:00Jag är enig med att didaktik och pedagogik är myck...Jag är enig med att didaktik och pedagogik är mycket viktiga grundstenar (jag doktorerar ju i pedagogik så självklart tycker jag det) MEN jag vill ändå slå ett slag för ämnesdjupet. <br /><br />Jag tror att den lärare som inte kan ta diskussioner vidare, inte kan visa det där lilla extra för eleverna, inte kan hänga med när en elev har extra goda kunskaper utan måste lämna eleven därhän men metodiska, pedagogiska och didaktiska hurrarrop. Den läraren riskerar att eleverna tappar intresset. <br /><br />Om jag bara går till mig själv så betyder det mycket mer att höra någon från person A som jag vet har en djup kunskap i ämnet, än från Person B som har hört person A säga något. <br /><br />Det vill säga, jag gillar när kunskapen är personens egen och inte konstruerad från andras kunskap.<br /><br />Vi kräver ju det av eleverna, kan inte de kräva det från oss?<br /><br />Denna regering gör om lärarutbildningen så att lärare ska bli mer anställningsbara och då ryker nämligen ämnesdjupet. I de flesta av utbildningarna. Musik, slöjd, historia, mattematik, osv osv.<br /><br />Det är många proffessorer och forskare som är eniga om att detta inte är bra för svenska skolan. <br /><br />Jag vet att när det gäller mig själv, hade jag aldrig kunnat bygga en stark musikinstitution om jag inte haft det ämnesdjup eller snarare ämnesbredd jag har. För jag kan plocka upp det mesta från eleverna och leda dem vidare, oavsett om de spelar klassisk musik, skapar musik i datorn, körarrangemang, rockensemble osv osv.<br /><br />För läraryrket är mer än bara själva undervisningssituationen. <br /><br />Kram förresten. Din blogg är supeeeeeer!Nettansdokbloggnoreply@blogger.com