lördag 4 september 2010

1-1 krockar med ekonomin



Vi är på väg att ta steget in i 1-1 i Lunds kommun. I IKT-planen står det att vi ÄR en sådan kommun men det är ju så klart en målsättning (populärt uttryck så här i valtider). Det är nu när visionen krockar med den bistra ekonomiska verkligheten som jobbet skall göras. Man kan ju faktiskt göra annat för pengarna om man vill. Frågan är om vi egentligen har något val. Jag tror inte det.
Om vi vill bedriva en utbildning som ger eleverna det som de behöver för att klara sig i sin samtid och framtid så kan vi inte förneka att resten av samhället har lämnat blyertspenna och suddgum. Lärobok och OH-apparat. Häst och vagn.

Herregud det är bara ett verktyg. Fast det är det verktyg som gäller idag och i morgon. Vi vill ju inte ha framtida medborgare och medarbetare som inte kan det basala. Eller?
För mig är detta ett ickeval. Det är en förutsättning. Att vi från skolan värld har ett uppdrag att kommunicera till våra politiker att datorer är dyrare än pennor är tråkigt. Man tycker ju att även de borde inse det.
Men det gör inte politiker för för dem är skolan kostnader som de har i uppdrag av sina väljare att hålla nere.
Vad jag skulle önska är mer av visioner och framtidsfokus på alla nivåer av svensk skola.
Från de enskilda lärarna och rektorerna ända upp i riksdag och regering.
På EU-nivå är det redan formulerat. Digital kompetens är ett av åtta mål som skolan skall arbeta mot.
1-1 är inte ett hinder att övervinna det är en omständighet att ta hänsyn till. Ett grundläggande verktyg för lärande.

5 kommentarer:

Habe81 sa...

Politiker: Varför skall varje elev ha den dator i skolan?
IKT-ped: Har Du en dator på ditt jobb?
Politiker: Ja..
IKT-ped: Varför då.......

Anders Erenius sa...

Ha ha! Man behöver ju faktiskt inte göra det krångligare än så. Fast jag är rädd att svaret på många håll skulle tänkas bli nej.....
Det är iofs övergående men vi har inte tid att vänta. Sättet som många använder datorn i sitt dagliga arbete är dessutom så ålderdomligt att de inte genom egna erfarenheter kan förstå vad vi vill göra med dem i skolan. Men jag tror att det bästa sättet är att som ni på Tuna bara köra. Sedan gäller det att ni visar vad ni gör så att politiker, föräldrar och alla andra ser vad vi gör i skolan. Marknadsför helt enkelt. Dessutom är det en pedagogisk vinst med det. Eleverna får ju en mottagare som inte bara är läraren. Fast det var kanske mer riktat till eventuella läsare än till dig Hannes. Du är ju redan där i tänket ;)

Dan Svanbom sa...

Försökte få Skolministern att svara på chatt-frågor (SvD) om framtidens skola men fick ett svar om något helt annat...

http://forsverigeitiden.blogspot.com/2010/09/skam-den-som-ger-sig.html

www.cloudos.se sa...

Skolor kan enkelt spara genom att använda cloud eller moln operativ i enkla och lätthanterliga läsplattor istället. Idag kostar en platta endast från 2000 kr och uppåt. Flera elever får då tillfälle att medverka inom ramarna för de kostnader som är äskade. Kostnader för skolor kan sträcka sig upp till 12000 kr för de datorer som var och en använder i sitt skolarbete. Med en kostnad på 2000 kr per enhet så får 6 st elever tillgång till datakraft i stället för en elev! Tänk att en sådan fin lösning finns och nu till det allra bästa med cloud computing, de program som finns i cloudet samt cloudoperativet är kostnadsfria!
Se mera på www.cloudos.se

Anders Erenius sa...

Kul initiativ men jag är delvis skeptisk. Att använda molnet för att slippa betala dyra pengar för t.ex. ordbehandling tycker jag är smart och det funkar mycket bra. Men små plattor gillar ja inte. Vi skulle aldrig komma på tanken att sätta sådana framför administratörerna på kontoret. Även våra ungar förtjänar burkar som pallar trycket. Redigera film. Skapa musik och allt annat skall gå att göra. Då går de billiga burkarna bort.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...