lördag 19 juni 2010

IKT och skolan. En framtidsspaning.


Sakta, sakta vaknar svensk skola. Just nu framstår den som yrvaken. Oj vi måste visst ha datorer.
Det gör att det investeras som aldrig förr i hårdvara ute på de svenska skolorna. Det är förstås bra men jag vill ändå höja ett varningens finger. Det viktigaste man kan göra ute i skolorna är inte att skaffa datorer. Nej det viktigaste man kan göra är att förändra tänket hos lärarna. Det är det som är den avgörande faktorn.
Att bara investera i hårdvara är inte en förändringskatalysator i sig själv.

Att ha tillgång till datorer är såklart en grundförutsättning men kommer inte att förändra något utan att man gör något åt skolans grundproblem. Lärarna!
Ja problem. Det största hindret för inlärning är alla dessa lärare som pysslar med utlärning.
Man blir inte lärare för att man vill jobba i en teknikintensiv, kunskapsintensiv och entreprenöriell verksamhet. De allra flesta har som drivkraft en stor glädje inför att jobba med unga människor. Det är givetvis inte fel utan självklart underbart bra. Problemet ligger någon annan stans. Nämligen i omvärldsanalysen och framtidsspanandet.
Det vi gör i skolan skall ge dagens unga de verktyg de behöver i en framtid som vi vet ganska lite om. Lite men inte inget. Vi vet att mängden information inte minskar. Vi vet att den värld våra barn kommer att leva i är en långt mer internationell värld en den vi själva har växt upp i.
Ändå ägnas inte framtidsanalys och spaning många minuter under skolornas utbildningsdagar.

Det tror jag är fel. Jag tror att skolan skulle behöva fundera mycket mer över imorgon än över igår. Utvärderar gör vi ju med jämna mellanrum. Men framtidsvärderar gör vi aldrig.
Den viktigaste investeringen svensk skola kan göra är att jobba med omdefiniering av vart vi är på väg och hur vi skall jobba tillsammans med våra elever för att de skall ha maximal nytta av sin skolgång i framtiden. Då kan Sveriges lärare komma att inse att de där datorerna kan vara nyttiga för elevernas lärande.
Datorn är ett kreativt verktyg och kreativitet är det viktigaste av allt!

2 kommentarer:

Johanna Karlén sa...

Jamen eller hur!! Mitt i prick, Anders! Utmana hela etablissemanget tycker jag att man ska. Fråga VARFÖR? VAD? HUR? VART? Inte bara göra för görandets skull och för att man har gjort i åratal...

Och hur kan man egentligen jobba utan att fundera över imorgon? För att man är fast i både igår och i nuet? För att uppgift efter uppgift läggs på redan överrösta pedagoger? För att man inte frågar VARFÖR? För att man inte hinner tänka efter HUR?

Ja, datorn är ett suveränt verktyg för kreativitet och för att spara tid och för att kommunicera mera...

Och skolan SKA och KAN vara rolig(are)!

/Johanna

Anders Erenius sa...

Kanske är det så. Att Sveriges pedagoger är för stressade av alla måsten för att hinna reflektera över vad de håller på med. Men jag tror faktiskt inte att det är det som är grunden utan att de som väljer att bli lärare är "late adopters". Sådana som är de sista att skaffa mobiltelefon. Sist in på Facebook och sist med allt annat. Traditionalister, konservativa, bokälskare och förvaltare av borgerskapets värdegrund (ha ha vilken grym mening).
Vad som behövs i skolan är mer fritänkare, strulpellar och strebrar. Entreprenörer och kaospiloter som vågar utmana sig själva och sina elever och som vågar gå dit ingen tidigare gått.
Inovation är grunden för framgångsrikt företagande och säkerligen för framgångsrik skolverksamhet. Vi har för lite inovation i svensk skola. Men jag sparkar undan overheadapparaten och river ner flanellografen öppnar dörren och vandrar ner till centrumhuset och har geografi i fruktdisken istället. Tänk vad spännande diskussioner man kan ha om sallad från syditalien och miljöhänsyn.
Framtidsfokus och modernitet tror jag förresten är nyckeln till att höja läraryrkets status.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...