söndag 16 maj 2010

Ledarskap. En underskattad del av lärarens kompetenser.


Att undervisa är en ofta svår uppgift. Att leda människor från det trygga till det okända och förändra deras tänkande och deras världsbild är svårt. Det förutsätter många saker. Du kan ju inte lära någon någonting. Det personen själv som måste lära sig. Detta förutsätter en del saker som vi inte ofta tänker på.
Vikten av marknadsföring. Lärare har mycket att vinna på att studera hur man inom reklambranchen jobbar med att vinna kundernas gillande. Vi är vare sig vi vill eller inte nämligen säljare. Konkurrensen är mördande och allt för ofta får vi se oss besegrade i kampen om våra elevers intresse. Vi kan komma med hur genomtänkta och roliga lektioner som helst och ändå falla platt inför en klass som bara längtar efter mat. För att nå fram så är det inte dumt att ta till knep. Alla lärare vet detta. Om ingången är spännande så väcker det intresse.

Reklam är skapande och spridande av information som har till syfte att lysa upp och skapa uppmärksamhet runt idéer, varor och tjänster, samt påverka och ändra människors åsikter, värderingar eller handlingar

http://sv.wikipedia.org/wiki/Reklam


Ledarskap är förmågan att skapa mening och motivation kring den givna uppgiften. Det är också att skapa det lugn och den trygghet som gör det möjligt att utveckla nya kreativa tankar. Det gör man inte i en handvändning.
Ett gott ledarskap kräver engagemang och ett genuint intresse för medarbetarna (eleverna). Allt annat genomskådas snabbt. Det kräver att man vågar visa vägen och är den som går längst fram. Man måste ju leva som man lär. Om man vill lära eleverna nyfikenhet så måste man själv vara nyfiken. Om man vill lära eleverna att ifrågasätta så måste man själv ifrågasätta och stå ut med att ifrågasättas.
Det är inget lätt jobb vi har. Men det är kul!

3 kommentarer:

Victoria sa...

Du har så rätt. En bra lärare kan göra vilken elev som helst mer intresserad av ett ämne med att fånga upp engagemanget från rätt nivå.
Du jobbar väl på gymnasiet. Vad jag som förälder utan lärartålamod, tycker är ett problem är hemläxor. I vårt fall klass 5. Att få hem ett barn som inte förstått en uppgift och då krävas vara pedagog när man hjälper sitt barn, det tycker jag är ett misslyckande från skolans sida. Hade jag varit lämpad med de kunskaper och egenskaper du nämner, då hade jag ju redan blivit pedagog. ;-)

Anders Erenius sa...

Ha ha. Nix jag jobbar med 7-9. Sant det där med läxor som ett problem. Ofta ger nog vi lärare ganska oreflekterat läxa utan att tänka så mycket på det. Fördelen med ny teknik är att man kan ge helt nya läxor. Se den här filmen. Diskutera det här med din kompisar i det här forumet osv. Man kan ju också förklara vad det är man är ute efter. Läs igenom och svara på frågorna var det länge sedan jag gav i läxa. Men jag kan ge ett stycke i läxa under en vecka men då går jag ju igenom det i skolan. Mitt förtroende till att föräldrar skall ha samma kompetens i SO som jag är ju inte så högt. Ha ha ha...
Skämt åsido så är det mitt jobb och inte föräldrarnas.

Jag är ju inte bara lärare utan även pappa (påminner om en gammal reklamfilm....) och har själv reagerat över läxor som skall göras. Ofta fattar jag inte uppgiften och jag skall vara proffs. Fast det är mest matten jag inte fattar. Jag går och hämtar mobilen för att använda kalkylatorn och killarna protesterar. "det får man inte".... suck och då är jag körd. Då tar hustrun gudskelov vid.
Sedan är det ju så orättvist att vissa barn behöver jobba mycket med läxor för att ha en chans att klara sig medan andra bara surfar på. Men så orättvist är ju livet. Vissa av oss får jobba hårt och andra har talang.

cwasteson sa...

Väl uttryckt om ledarskapet i skolan och vikten av att vi lyckas marknadsföra oss själva!

Jag håller verkligen med och hoppas att våra skolledningar ska ge oss tid att samarbeta, förbereda, efterarbeta och reflektera så att vi får chansen att göra ett riktigt bra jobb!
Tills dess får vi väl göra så gott vi kan - eller som jag gör: jobba heltid med deltidslön! ;-)

Visst kan det finnas problem med läxor, men de kan vara bra på många sätt också ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...