lördag 29 maj 2010

Att jobba med musikal



Musikalen går nu in i slutfasen. På tisdag, onsdag och torsdag skall det levereras. Det är en stor grej i byn. Gamla elever kommer tillbaka för att se vad de små kan åstadkomma. Det sätts upp affischer på de stora gymnasieskolorna inne i stan för att marknadsföra musikalen. De ca 400 biljetterna till de två kvällsföreställningarna går åt som smör i solsken helt enkelt. När eleverna är färdiga har de spelat för närmre 1000 personer och detta i en by med under 10000 invånare!
Det är inget annat än imponerande. Som vanligt i det här sammanhanget är det nya elever som kliver fram och visar vad de går för. Det finns nämligen ungar som går sina nio år i skolan och undrar vad det hela egentligen går ut på. Vad är meningen med detta som vi kallar skola? De som kräver att det skall vara meningsfullt för dem här och nu. De som inte är skolanpassade utan verklighetsberoende. Det är bland dessa som man hittar de stora vinnarna på det arbetssätt som vi använder när vi sätter upp en musikal. När skolan är på riktigt!
Tänk att vi är så dåliga på att ta till vara de eleverna i skolan. Och tänk vad bra de klarar sig i verkligheten. Är inte det konstigt?
Är det verkligheten eller skolan som är fel?

Skånskan skriver om musikalen!

5 kommentarer:

anna-lena sa...

Visst är detta helt rätt arbetssätt... och du kan börja med det redan med mellanstadiebarnen. Tveklöst inget fel på att jobba verklighetsbaserat.... däremot är jag djupt orolig vad kommande läroplan och ännu mer kontrollskola, ska göra med de barn som vill att skolan ska funka irl.

Anders Erenius sa...

De som verkligen satt sig in i den kommande läroplanen säger att tänket från LPO 94 är intakt vad gäller kunskapssyn. Det känns ju bra.
Kanske är det mest politisk retorik allt snack om mätbara kunskaper och kontroll. Vi kan ju hoppas...
Kanske är Björklund och company bara tomma tunnor som låter mycket men har lite innehåll och verkligt inflytande.
Jag menar verklighetens krav borde styra skolan inte politisk poängplockning.
En stor fördel är att vi på skolorna har stor möjlighet att styra hur vi vill göra.
Så vi kan välja att lyssna på det vi vill höra. ;)

L sa...

Å herrejösses....Gjorde precis ett inlägg i min blogg om hur förbannad jag blir när jag slår på tv:n och ser Jan Björklund stå där och försöka förklara sin "pedagogiska" tanke... Det naturliga lärandet kallas för flummigt....hur i *¤%%// kan man säga så? Hur har människor byggt sin kunskap i alla tider? De har stött på ett problem och löst det genom att prova sig fram. Skolan MÅSTE vara menigsfull för eleverna. Vi kan inte ge eleverna en massa mallar att lägga på kontruerade problem för så ser det inte ut i verkligenheten...problemen kommer inte passa in i deras mallar, det är verkligheten vi pratar om.

www.pedagogikframtid.blogspot.com

Linda

Anders Erenius sa...

Ja suck...
Fast det är ju så att det han säger går hem hos det svenska folket. Konkret och mätbart låter bra i svenska folkets öron. Vi som äri verksamheten vet att det inte är det som är verkligt avancerad kunskap. Men det stora flertalet människor i det här landet tror att det handlar om att trycka in fakta. Att kopiera lärarens kunskap såman får MVG. Ibland närjag misströstar om den svenska skolan såtror jag att de tyvärr är så att de har rätt.
Men sedan ser och hör man pedagoger som fattat och hoppet återkommer.
Fram för en mer kreativ och flummig skola. Mer filosofi och flum leder till djupare tänkande.

Dan Svanbom sa...

Kan bara instämma i att låta elever styra mer själva. Vi är mitt uppe i arbetet med att skapa årets Önstagala. Elever planerar, hittar på uppträdanden, filmar humorsketcher, tränar som konferencierer, kontaktar företag, lokala kändisar till prisutdelare, designar biljetter, håller i omröstningar, bokar DJ m.m.

Vi vuxna behöver bara åka med och ge lite tips på riktningar. Så jäkla kreativa ungar i högstadiet!

Så här skulle deras vardag se ut jämt. Med eller utan datorer (även om flera delar underlättas av att ha datorer i vissa avseenden).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...