tisdag 15 juli 2008

Jobbångest

Jag har en sådan där svagt irriterande känsla av att jag snart måste börja förbereda mig inför augustidagarna. Vad skall jag snacka om? Vad skall jag välja att inte snacka om? Jag har en känsla av att jag har en något annorlunda syn på det än en del andra.
Jag tror att jag kommer att prata om framtiden. Fast den vet jag ju inte så mycket om. Men det gör ju ingen annan heller. Fast när jag funderar lite till på det så tror jag att jag vet mer om framtiden en de flesta andra. Jag ägnar en hel del tänkande och tid på att fundera över vart vi är på väg.
Det tycker jag att man är skyldig sina elever att göra som lärare. Det är ju den vi skall utbilda eleverna för att kunna leva i.
Slutsatsen blir för mig att de som borde vara extremt upptagna med att framtidsspana är lärarna.
Är det så?
Nix!
Går det att ändra på?
Ja, självklart!
Därför kommer jag att lägga mycket tid och kraft på att identifiera ett antal trender som troligen kommer att få genomslag i våra elevers liv i framtiden. Självklart med fokus på IT och vad vi i skolan behöver ge våra elever för att de skall klara sig i deras framtid.
Oj nu jobbade jag igen fast jag är ledig. Betyder det att jag kan leka på arbetstid i höst? Jepp det kan ni lita på.
Så länge man leker så lever man.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...