tisdag 15 juli 2008

Brödbak

Oj oj oj!
Vad har jag gett mig in i. Surdegen sattes för två dagar sedan. Nu står det och jäser som bäst ute i köket. Spänningen är på topp. Kommer det att bli något eller är det ett totalfiasko på gång.

Mitt vanliga recept har fått stå åt sidan denna vecka men för er som är intresserade så är det som följer.

30 g jäst
1,5 matsked honung
6,5 dl ljummet vatten
1,5 matsked salt
blanda så att jästen löses upp sedan i med
15,5 dl mjöl (vetemjöl special) Fast här brukar jag experimentera med olika mjölsorter. Rågsikt, mannagryn, majsmjöl o.s.v.
Bästa resultat för vardagsbröd är hälften rågsikt.

Dags för första jäsning. Degen skall bli dubbelt så stor. Tar mellan 40 min till strax över timmen beroende på omständigheterna.
Sedan knådar du degen igen och bakar ut bröden Det blir två stycken i valfri form.

Dags för andra jäsningen åter till dubbel storlek. Tar 30 min till en timme.
sjuss in i ugnen 225 grader i 20-25 minuter.

Låt brödet svalna 30 minuter innan du sätter kniven i det.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...