söndag 21 september 2008

Kreativitet

Det är märkligt!
Vaknade med en tanke som gnagde i min hjärna. Kreativitet..... Detta fantastiska som driver världen framåt. Denna urkraft som inspirerar och skapar.
Det som oroade mig var. På vilka sätt bidrar min undervisning till att göra eleverna kreativa?
Bakgrunden var att jag igår träffade en gammal klasskamrat. Idag är hon cirkudirektör. Helt klart en kreativ människa. Min tanke var hur många blivande cirkusdirektörer finns det i min nuvarande klass. Rent statistiskt såklart ingen (det är ju inte världens vanligaste jobb). Men bildligt talat så är det ju den typen av kreativa människor som Sverige behöver mer av. För det är kreativitet som föder våra industrier med inovationer som sedan omsätts i produkter som ställer maten på våra bord.
Så långt hade jag kommit i mina tankar när jag satte mig vid datorn för att skriva detta inlägg. Döm om min förvåning när startsidan dyker upp och jag ser rubriken Utbildningssystemet är motorn i ekonomin. Att samma tanke finns i en annan hjärna vid samma tidpunkt. På bloggen Framtidens lärande skriver Stefan Pålsson i fredags om just kreativitet att
"Kreativitet och reell kompetens, det vill säga förmågan att använda sina kunskaper och färdigheter i praktiken, anpassade efter situationens förutsättningar och krav, är snart en absolut nödvändighet."
Slutsatsen är att skolan måste förändras för att möta helt nya krav. Kreativitet är prioriterat. Arbetssättet kan kanske inte längre se ut som det gjort.
Är det dags att spränga klassrummet och hitta nya organisationsformer? Projekt istället för år 8 och år 9.
Det ställer nya krav på lärarna men även på eleverna. Gårdagens vinnare var de som kunde (och ville) anpassa sig till systemet och lära in kunskapsmassa. Är de morgondagens loosers i en värld där kreativitet blir viktigare. Är det de elever som är rebeller i dagens skola som är morgondagens mönsterelever? WOW.

Plötsligt ser jag ljust på framtiden och börjar minnas varför jag älskar att vara lärare. När mina elever kommer tillbaka från sin PRAO skall jag starta upp kreativa projekt. Räkna med det!
I centrum för allt detta står verktyget för att ge utlopp för all kreativitet. Datorn. Aldrig tidigare har du så snabbt kunnat omsätta din kreativitet och dela den med så många. Internet är fantastiskt till detta. The future! Here we come!

fredag 19 september 2008

Fantastisk värld

Vilken fantastisk tid och värld vi lever i!
Har en skoltidning som eleverna gör på nätet. Just nu jobbar vi med intervjuer.
Kändisar är ju kul så vi började spåna kring vilka lokala förmågor som vi kunde skriva om. Jagar rätt på mailadresser och mobilnummer via webbtjänster och hemsidor. Skickar iväg frågor och..... Får svar! Lyckan hos eleverna är underbar att se. De växer och anar att om kändisar svarar dem så är ju inget omöjligt här i världen. De som verkar onåbara går att kommunicera med via mail.
Själv kastar jag iväg ett mail till MIT i Boston och får svar. Jag växer och börjar ana att inget är omöjligt.

Vi lever i en tid när ALLT är möjligt. De möjligheter som finns idag har alldrig tidigare i historien uppenbarat sig.

Utvecklingen går så fort att min mamma inte förstår vad jag jobbar med och mina barns arbetsuppgifter knappast är påtänkta.
Dynamiskt är ett ord jag gillar. Det skall jag använda minst tre gånger denna helgen. Världsprommis.

torsdag 18 september 2008

Kul grej a la Bollywood

Hittade en riktigt rolig grej häromdagen. Mycket användbar om man vill piffa upp sina mejl eller sin blogg.





Hitta den här>>>

Startsidor

Själv kör jag med igoogle som startsida. Där har jag koll på bloggar som jag läser och tidningar. Fick ett tips av en kollega (tack Ami) om http://www.superstart.se/



Den ser faktiskt snyggare ut än igoogle så om du inte redan har lagt mycket tid på att bygga startsida så är den ett tips.
Jag testar även ett annat verktyg nämligen Totiki. Lite barnsjukdomar verkar de dras med såhär första veckan. Det enda som jag fått att funka är synken med Facebook. Men om det bara kickar igång så kan man hålla koll på det mesta. Det enda jag saknar såhär långt är synk med Hotmail. Men pyttemjuk kanske inte vill dela med sig?




onsdag 17 september 2008

Över 1000

Nu över 1000 besökare. Det skall jag fira! (tillsammans med mina polare Ben & Jerry)


tisdag 16 september 2008

Webb TV som kan vara nåt

Detta verkar mycket intressant. Specialiserade på dokumentärer. Redan nu ett helt OK utbud. Detta är en sajt att hålla ögonen på. Utbudet verkar brett och av god kvalitet. Lätt att bli medlem. Det är bara att skriva in sin mail och välja lösenord så är man igång.
Inte som Youtube alls utan kvalitativa filmer som ofta är uppemot en timme.
Fungerade perfekt i Internet explorer men tappade ljudet i Chrome



Prova själv>>>

Framtiden en spaning

Bo Dahlbom, framtidsforskare och professor från IT-universitetet i Göteborg, spår in i framtiden. Internet spelar huvudrollen.






Han pratar om företagen men byt ut ordet företag mot skola och fundera över vad framtidens skola kan komma att se ut som.

Filmen hittar du här>>>

I en intervju i Internetworld säjer han
"– För mig är det en gåta att folk inte tycker att det är så kul att leva nu i en så spännande tid, förvånande många är deprimerade, säger Bo Dahlbom. Inte nog med att vi får det bättre, vi blir äldre också. Det sker en fantastisk utveckling vad gäller levnadslängden. I labratorierna menar forskarna att vi ska fixa genetiken så att folk ska kunna bli 300 och se ut som 25 mest hela tiden. Det är den typen av värld vi har skapat med nya innovationer. För 20 år sedan persondatorn kom till Sverige. 1995 kom internet. I tio år har vi haft e-post i det här landet, hur skulle vi klara oss utan e-post i det här landet? Webb 2.0 slog igenom 2005. I år får 1 miljon svenskar ett mobilt internetabonnemang. "

Onekligen mycket att fundera kring.
Läs hela artikeln här>>>

Mobiler!

I CS (Computer Sweden) kan man igår läsa att ny teknik kommer att göra att mobiltelefonen blir det "viktigaste redskapet någonsin".

Läs här>>>

Självklart något tillspetsat men ändå intressant när man ställer detta mot det faktum att skolorna idag förbjuder mobiltelefoner.
Nu tycker jag att skrivkonsten nog får ses som ett viktigare verktyg än mobiltelefonen, men tänk tanken att skolorna skulle ha förbjudit eleverna att använda skrivkonsten. Då framstår skolans hållning som absurd.

Kanske är det så att det om några år framstår som lika absurt att lagstifta om mobiltelefoner!

Jag är ju en teknikvänlig själ och tycker att vi skall utnyttja det faktum att ALLA ungar idag har mobiltelefon. Om viljan finns kan man göra massor. SMS till eleverna med schemaändringar. Det fungerar ju för tandläkaren varför inte i skolan? Schema i mobilen. Läxorna i mobilen. Inloggning till datorerna. Ja det finns säkert mycket mer vi kan lyckas utnyttja mobilerna till om vi slår våra kloka huvuden ihop.

Mitt intryck är att eleverna är ganska begränsade i sin användning av sina telefonerna. De SMS:ar ringer och lyssnar på musik. Det är alltså möjligt att öka användningen till mer avancerade saker.

Jag har tidigare skrivit om hur eleverna upplever att lärarna reagerar negativt på mobilerna i skolan.

I deras ögon framstår vi som teknikfientliga dinosaurier. Hur skall vi då kunna få dem att identifiera sig med oss? Vi vill ju vara positiva förebilder.

Risken är att avståndet framstår som oändligt. Alienation var visst ett populärt uttryck på 70-talet. Kanske dags att borsta av det och sätta in det i det sammanhang som är teknikklyftan mellan lärare och elever.

måndag 15 september 2008

En till en. En dator till varje unge.

Det börjar tydligen hända saker där ute i Sverige. Hittils är det bara några skolor som har genomfört den digitala revolutionen men antalet kommer såklart att växa.
Mitt förslag är att Lunds kommun i samarbete med alla dessa IT-företag som finns i bygden tar och skapar helt nya förutsättningar för skolarbetet. Mobilitet är ju en lundensisk paradgren (läs Ericsson) och på IDEON kryllar det av företag inom IT. Nog fasen skulle det vara intressant för dem att ingå i skapandet av en NY skola där IT är en självklar förutsättning. Det är ju dessa ungar som senare i livet skall bli den spetskompetens som gör att svenska företag (helst med basen Lund) kan konkurrera på världsmarknaden.

Öresundsregionen överglänser Stockholm och Lund är ju den klarast lysande stjärnan i öresundsregionen (ljuset kommer som bekant från Lund). Självklart skall vi i Lund vara en "en till en"-kommun.

En skola för framtiden

Som lärare jobbar man i och med framtiden. De ungar som går i grundskolan idag kommer att vara aktiva på arbetsmarknaden fram till någon gång efter 2050! Det perspektivet tycker jag mig sakna i skolvardagen. Vi sitter fast i nuet och pratar väldigt mycket om saker som hänt. Vi lägger väldigt lite tid och kraft över att fundera omkring sedan. När man börjar fundera kring framtid och relaterar det vi gör i klassrummet idag till morgondagen så händer något. Jag märker att jag gör andra prioriteringar.

Vad som var väldigt viktigt igår kanske är mindre viktigt imorgon. En film om detta hittade jag på bloggen en IKT-pedagogs fundringar.


Det som gör mig glad är att när jag läser LPO 94 så tycker jag mig finna att den förändring av skolans mål som den innebar var ett steg i rätt riktning. Bort från den gamla sorteringsskolan baserad på överförande av fakta till en målstyrd skola med process och färdigheter som honörsord.
Det finns alltså alla möjligheter att redan idag undervisa så att eleverna får de kompetenser som morgondagen kräver.

Återstår bara för oss lärare att göra det också.

Där kan jag känna att väldigt mycket känns som hinder. Ta bara hur skolornas fysiska verklighet begränsar. Klassrum, bänkar, tavlan allt är anpassat för en typ av undervisning. Overheadapparaten tronar där framme. Ändå skall vi undervisa med individen i fokus när all infrastrukur baseras på gruppen. Jag får inte ihop detta.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...