måndag 27 april 2009

Frustration en kraft att räkna med.


Idag är jag frustrerad. Jag kämpar på trots allt men tankarna maler i huvudet ändå. Jag försöker vara kreativ och inspirerande. Jag försöker skapa goda inlärningssituationer för mina elever. Jag försöker utmana dem till att ta steget in i den digitala världen.

Men jag upplever att de inte förstår att de förväntas vara aktiva i sitt eget lärande. De är frustrerade på mig. De säger att jag ger dem för mycket frihet. De tycker inte om att jag inte ger dem tydliga direktiv typ "läs sid 451-462 och svara på frågorna. Sedan får ni ett prov på det."

"Om du hade gjort så så kanske vi hade tagit det mer på allvar." som en elev sa. Underförstått att eftersom jag inte har prov utan har valt ett arbetssätt som är mer processinriktat så är det mindre viktigt.

MEN HALLÅ! Är det bara jag som tycker att det verkar helt galet.

Wordfiler helst utskrivet på papper och inlämnat till läraren för bedömning = seriöst. Process där man hela tiden blir bedömd och sedd av såväl lärare som klasskompisar = oseriöst.


Nej jag ställer inte upp på den världsbilden.

Svårt? Ja det är klart att det är svårare att tvingas vara kreativ istället för att mekaniskt lära in 200 fakta som man sedan kan spy upp vid ett givet tillfälle. Men lär dig för livet istället för för läraren och du vinner själv på det.


Är det elevernas fel att de tänker såhär eller har de genom sin skoltid ständigt matats med synen att det enbart är prov och färdiga inlämningar som räknas. Jag hoppas att det är det senare för då kommer vi att kunna ändra på det. Ut med blyertspennor och gammalt tragglande och in med kreativt, ifrågasättande, diskuterande, skapande och relevant lärande.


Idag är jag frustrerad och lite ledsen. Men imorgon tar jag nya tag!


Det är ju roligt för faaan. Varför skall det vara fel?

fredag 24 april 2009

När tekniken jävlas.



Denna veckan har jag varit ute i kylan. Jag har inte haft de rättigheter jag behöver ha för att kunna sköta mitt jobb. Det är säkert nyttigt att ibland få smaka på hur det är att stå utanför.

Men gud vad frustrerande........

Veckan har itill stora delar spenderats med telefonen i näven för att jaga rätt på den som satt inne med makten att lägga in mig på den lista man måste stå med på för att ha rättigheter.

Det tog tid men det gick.

Nu är jag inne i värmen igen. Men..... Att vi är så otroligt beroende av tekniken skrämmer faktiskt. Utan datorer så är jag ganska hjälplös. Utan nätverk tappar jag kollen. Jag tror att jag anar hur det är att vara ung och bli berövad sin mobiltelefon.

fredag 17 april 2009

Pirate Bay och det stora skiftet i svensk lagstiftning


Så kom domen då. Föga förvånande så blev de dömda. Man har ju förstått att det har varit ditåt det blåst. Det är sorgligt att man sätter dit The Pirate Bay för något som man lika gärna kunde sätta dit Google eller för den delen internetleverantörerna för. Resultatet av domen är väl om man skall löpa linan ut att internet är olagligt.
plötsligt framstår det svenska rättsväsendet som lika bisarrt som det amerikanska. På medeltiden kunde man dömma en bikupa för att getingarna hade stuckit någon men knappast smeden för att han gjort ett svärd som någon använt för att ta livet av någon annan med.
Det är det man har gjort nu. Ni (Pirate Bay) har åstadkommit en teknik som man kan utnyttja för att begå brott med. Jaha? Men Microsoft då? Eller Telia? Eller USA:s regering som grundade ARPANET. Nu kan man ju hävda uppsåt. Men kan man verkligen det? Är Pirate Bay verkligen bara ute efter att begå brott mot upphovsrätten. Nej det är de inte. De hävdar själva att det inte är så. Tydligen har rätten ansett det som bevisat att de uppsåtligen har skapat Pirate Bay med det som mål. Spelar det roll? Kanske gör det det i juridisk mening. Jag är inte jurist och kan inte bedömma det. Vad jag vet är att det knappast spelar någon roll eftersom det är tekniska förändringar som förändrat förutsättningarna för distrubution av digitalt matrial som har förändrats och lagstiftningen har inte följt med utan skyddar en distrubutionsform som idag är förlegad.
Skivbolagen och filmbolagen är fel ute.
In med USA:s president i det svenska rättssystemet så att farsen kan bli fullkomnad.

Att de som står för domen inte inser vad de gör är helt klart.

Att tekniken inte kommer att försvinna eller att utvecklingen plötsligt skulle avstanna verkar väldigt osanolikt. Om några år kommer denna dom att framstå som ett löjeväckande försök till att vända och förneka en utveckling som inte går att stoppa.

Jag har skrivit det tidigare




Teknik slår politik (varje gång)

Framtiden ett ganska kul ställe....

För ett bra tag sedan hittade jag en film på En IKT-pedagogs fundringar som jag aldrig hade tid att titta på. Nu tog jag mig den tiden. KUL. Om det blir så vet man ju aldrig. Troligtvis inte. Som vanligt så överskattas en del saker medan andra underskattas. Verkligheten överträffar oftast fantasin eftersom vi idag sitter fast i vår egen tids begränsningar.
Men visst ser det coolt ut.


<a href="http://video.msn.com/?mkt=en-GB&playlist=videoByUuids:uuids:a517b260-bb6b-48b9-87ac-8e2743a28ec5&showPlaylist=true&from=shared" target="_new" title="Future Vision Montage">Video: Future Vision Montage</a>

torsdag 16 april 2009

Penna och papper del 2



Vad kul det är när det visar sig att det man bryr sitt lilla huvud med plötsligt visar sig vara aktuellt i den stora medievärlden.

Sveriges Radio P1 hade ett intressant reportage nu på morgonen. Emmaskolan i Göteborg använder datorn för att lära barnen att läsa och skriva.

Det konstiga är att detta kan förvåna någon i dagens samhälle.




Detta måste ju så klart diskuteras varför P1 bjuder in två profesorer som kommer fram till den fantastiska slutsatsen att det inte finns EN metod som passar alla. En självklarhet som varje lärare som stångats med verkligheten mer än en vecka bör ha insett. Men som journalister och därmed säkert flertalet föräldrar inte förstår. Att sedan köra med 25 olika lektioner i en faller ju såklart på sin egen orimlighet. Men i den bästa av pedagogiska världar så...


Men lyssna på dem föralldel.




Jag menar inte fanken tycker någon att det är konstigt att man lär sig att köra bil genom att...... köra bil!

Tänk istället hur kul det skulle vara om bilskolorna av tradition och gammal beprövad erfarenhet lärde ut att köra med häst och vagn! Jag vet faktiskt inte om man skall skratta eller gråta. Men såär det ofta i skolans värld. Vi förväntas inte vara i samklang med vår tid utan förväntas vara någon form av stenåldersinrättning.

Jag gråter nog mer än jag skrattar.




lördag 11 april 2009

Penna och papper måste de ju ha eller hur?


Bloggen Framtidens lärande tar upp en intressant norsk rapport. Fokus ligger på hur IT förändrar samhället.
Skolans roll tas upp och betonas.


Rapporten betonar betydelsen av att hela befolkningen ges möjlighet att följa
med i den snabba utvecklingen. Annars finns det risk för ett nytt klassamhälle
med stora klyftor, ett perspektiv som lyfts fram i scenarioanalysen.


Detta är en fråga av största vikt. Redan idag är du som medborgare tvungen att kunna använda datorn till allt mer vad gäller såväl inhämtande av information som till kommunikation. Den som står utanför det flöde som går via internet riskerar att hamna långt efter. Kraften i förändringstakten verkar inte avta utan snarast öka.
Var står då den svenska skolan i allt detta? Tja, de stora satsningarna är sedan länge över. Nu skall IT rymmas i de ordinarie budgetarna. Dessa har knappast ökat i någon dramatisk takt. Troligtvis snarare minskat. Detta trots att uppdraget faktiskt har förändrats på ett dramatiskt sätt. Samhället har förändrats dramatiskt på väldigt kort tid. Internet revolutionen kan väl sägas ha startat i slutet av 1990-talet. Nu dryga tio år senare är det en naturlig del av livet för de allra flesta av oss. Men tio år är en mycket kort tid inom skolans värld. Märk väl LPO 94 är fortfarande inte genomförd och den är ändå en läroplan beslutad av Sveriges riksdag.

Men frågan som måste ställas av varje lärare är. Vad behöver mina elever kunna när de lämnar mitt klassrum för gott? Om svaret är att de behöver kunna behärska IKT så är det bara att börja ge dem det.
Varje Rektor bör ställa sig frågan. Vad behöver mina lärare för verktyg för att kunna lära eleverna de det behöver?
Varje politiker behöver ställa sig frågan vilka resurser behöver skolan för att möta morgondagens samhälleliga behov.

IKT behöver få kosta i Sveriges skolor. Varje elev behöver morgondagens och dagens penna och papper IDAG! En dator till varje elev NU!

söndag 29 mars 2009

Kreativitet. Informellt lärande.

Det är väl fantastiskt vad de kan lära sig de små liven. Inte bara i skolan utan överallt hela tiden. Att kreativiteten svämmar över är helt klart.

Sätt en digitalkamera i händerna på en 11-åring och saker händer.

Kolla här bara. Helt plötsligt är det halsbrytande kameraåkningar och humor på hög nivå (okej kanske inte). Bra jobbat Oscar!!! Pappa är stolt!

lördag 28 mars 2009

Jag vill bidra till att förändra skolan.


Jag har en övertygelse! Allt för mycket av det vi gör i skolan saknar betydelse för eleverna. Vi lägger massor av kraft på att lära dem saker (eller snarare tvinga dem att lära sig saker) som de aldrig kommer att ha nytta av i sitt framtida yrkesverksamma liv. Hade igår en vild (nåja) diskussion om vikten av en välutvecklad och snygg handstil. När kommer man att skriva för hand? det var något som vi födda innan internet höll på med.

OK jag kan tänka mig att man fortfarande kan ha nytta av att skriva för hand i framtiden. Men det som stör mig är förhållandet mellan hur mycket tid man i skolorna lägger på att lära eleverna att skriva för hand och tiden man lägger på att lära dem att skriva på tangentbord/dator.

Det är ju bara att inse att vi lär ut gårdagens teknik.


Det funkar inte!


Det som är de kompetenser som eleverna verkligen kommer att ha nytta av. Samarbete, kreativitet och ifrågasättande. Det jobbar vi väldigt lite med.

Att dessutom ledande politiker vill styra skolan mot en ännu mer konservativ inriktning är bara sorgligt.

Det allra mest konstiga i det hela är att det vi pysslar med i skolan ofta är väldigt tråkigt medan det vi BORDE pyssla med är ofantligt roligt. Det borde ju inte vara så svårt att ändra på. Eller???

tisdag 24 mars 2009

Ning rapport om ur det går.


Provar just nu att använda den sociala nätverksplattformen Ning som bas för ett undersökande arbetssätt kring mat, miljö, rika och fattiga.

Första intrycket är att det verkar fungera väl. Jag har fått igång eleverna till att diskutera i ett par forum. Men de är överlag ganska försiktiga. De är så väl inövade på att producera word dokument med upprepningar av fakta som redan kopierats i det oändliga. Jag vill få igång deras mer kreativa sidor men de är avvaktande om ännu inte skeptiska. Nu vet jag sedan tidigare att den här klassen är skeptisk till hur jag sätter betyg. Jag har inte poäng på proven (som jag kallar läxförhör). Då jag därigenom gör totalt annorlunda än alla andra så måste jag ju göra fel. Jag å min sida hävdar att jag har stöd för "mitt" sätt i LPO 94. Jag hävdar med emfas att alla andra gör fel (inte minst för att det är kul att retas). De tror just nu att vi har samhäll fast vi har lika mycket geografi. Men det vi har läst i boken har varit i den röda boken. Alltså samhäll.

De är helt enkelt grymt konservativa i sitt förhållningssätt. Inte så konstigt när jag utmanar allt de under nio år har fått lära sig är rätt sätt.

Fördelarna med Ning är många. Man kan styra ganska mycket själv så man får det som man vill ha det. Det är gratis. Det är möjligt att lägga till gadgets från tredje part. Det är gratis. Det är kul. DET ÄR GRATIS.

När vi kommit lite längre i vårt arbete så återkommer jag med rapport.

PS. det ärganska jobbigt att bygga upp en skola från grunden. Bara att få en telefon inkopplad kan ta en halv dags arbete. Att dessutom ha undervisning gör att man aldrig hinner göra riktigt färdigt. Behoven och önskemålen är oändliga och förståelsen inte alltid särskillt stor. Men en gör så gott en kan. DS.

måndag 9 mars 2009

Vart vi vill och hur vi tar oss dit




Om man vill lära någon något så måste man först veta var de befinner sig. Inte bara rent geografiskt utan tankemässigt.


Alltså om du vill förändra skolan till att bli mer IKT orienterad så måste du först ta dig in i lärarnas hjärnor och förändra hur de tänker.


Hur gör man då detta?


Svaret är faktiskt ganska givet..... Reklam!


Varför har du en flaska YES på diskbänken? Jag har mött många som hävdar att det är därför att Yes är det bästa diskmedlet (som om de bedrivit forskning i ämnet). När man tittar på vilket diskmedel som gör mest reklam för sig så visar det sig att det samanfaller med det diskmedel som säljer mest. Nämligen Yes.


Alltså drar jag slutsatsen att reklam fungerar.


Hur reklamen skall se ut för att nå alla lärare i kommunen kan säkert vara intressant att diskutera. Man kan nog tänka sig att man sätter ihop ett paket av olika saker. Brochyr tillsammans med lönelappen är säkert ett sätt. Men att använda sig av IT känns ju ganska naturligt. I lärplattformen kan man lägga intressant läsning, föreläsningar och länkar. Men att få lyssna till någon "live" är fortfarande strået vassare. Bodil Jönsson har mycket kloka saker att säga. Eller varför inte någon från KK-stiftelsen eller varför inte Ericsson? Eller varför inte hela klabbet.


En kraftfull satsning på att få lärarna att fundera över vart vi är på väg kan inte vara fel. Vi jobbar med framtiden i skolan. Det kan låta klychigt men är ju faktiskt sant. Vi måste ju fundera över vad som krävs i framtiden inte vad som fungerade igår.


Kombinera nytt tänk med ny teknik (en till en) och Lund kan fortsätta att glänsa i toppen av sveriges kommuner när det gäller utbildning.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...