torsdag 28 juni 2012

Skolutveckling är kul och utvecklande.... och kul


Attribution Some rights reserved by Jesslee Cuizon

Semester är skönt och väldigt nyttigt. Reflektion är något som måste få ta tid och som ofta kräver ett visst mått av uttråkning innan det plötsligt bara händer.
Det slog mig här idag att just kombinationen av IT och skola är perfekt. Inte en revolutionär tanke precis. Det har ju många insett. Men jag tänkte på min egen resa. Den som började någon gång tidigt 2000-tal som ett resultat av en omorganisation av IT-driften i kommunen. Detta sammanföll med införandet av den första lärplattformen.
Plötsligt fann jag mig inkastad i ett rum fullt av människor jag aldrig tidigare mött. 
Det här gänget har sedan det första mötet gjort en fantastisk resa. Dels kunskapsmässigt men även statusmässigt. Det som från början sågs som ett lite obskyrt sidouppdrag som knappast någon brydde sig om är idag ett nyckeluppdrag. Skolan rör sig helt enkelt. Den digitala sidan av skolverksamheten växer och blir allt viktigare.
De personer som jag mötte i det där rummet tillhör idag Sveriges elit av IKT-pedagoger. Elit är ett ord som kan uppfattas negativt men här finns inte ett uns av elitism. Det finns en sådan generositet och skaparglädje i det här gänget. Det delas och stöttas. Det ställs upp och det bjuds så man baxnar.  Nätverket växer och når idag långt utanför kommungränsen ja långt utanför landet.
Den kanske märkligaste effekten av det här är att tekniken blir allt mindre viktig. Den försvann ur diskussionen för många år sedan.
Det som vi pratar och pratar om. Det vi brinner för och ständigt funderar över är lärande och pedagogik. 
Så det som började med datorer och lärplattform har utvecklats till psykologi, pedagogik och lärande. Datorerna är möjliggörare men det är de sociala kontakterna och de kreativa processerna som är det som  gör att vi fortfarande tjatar på.
Vilken fantastisk resa. Vilka fantastiska människor. Tack! Ni gör mig rik!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag känner igen mig i din beskrivning. Vi gick från att vara fronter-nördar till att vara IKT-eldsjälar och framtidsvisionärer. Detta har vi blivit tack vare/på grund av: "Sharing is caring", sociala medier, gemensamt intresse av att skapa en skola med så få tekniska störmoment som möjligt, nyfikenhet, glädje osv!
Vi kan om vi vågar!

Anders Erenius sa...

Precis Hannes! Sedan har det hela tiden funnits en uppmuntrande och stöttande kultur. En kultur av att pröva och se. Utforska och misslyckas. Testa nytt och lyckas. Prestigelöshet och tillåtande. Humor. Tänk vad man växer av en sådan omgivning. Så borde det vara i varje klassrum.

Viveka Gulda sa...

Exakt så har jag tänkt många gånger, att det är ett så tillåtande klimat, alla börjar på nåt sätt från början.. skönt att vara med folk där man vågar säga: Detta kan faktiskt inte jag, kan ni hjälpa mig?
<3

Ping sa...

Vi håller med och gillar! Gillar starkt orden sharing is caring samt prestigelöshet och humor./Ping och pong

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...