onsdag 12 oktober 2011

Bland det viktigaste jag läst

by aigarius

Hittar på Karolinska institutets hemsida en spännande artikel med titeln "Hjärnans hårda skola".
Mycket spännande läsning. Det handlar om något så viktigt som hur vi lär oss. Detta hett debatterade område verkar vara närmast ett vitt blad när det gäller forskningen. Eller nåja en del vet man ju. 
Man vet att inlärning av fakta utan förståelse är slöseri med tid. Man vet att det som berör oss känslomässigt det minns vi. Man vet att det som vi kallar djupinlärning det fungerar. 


En av alla de "sanningar" som finns i artikeln är 
Kanske går det egentligen inte att lära ut, bara att stimulera andra att själva lära sig. Någon har sagt att hjärnan är lite som en vildvuxen trädgård och att läraren är en trädgårdsmästare som kan plantera frön och ge näring till idéer samt göra sitt bästa för att bekämpa missuppfattningar. Men växtkraften kan bara komma från den som lär sig.
Repetition är kunskapens moder är ett sådant där gammalt uttryck som vi ofta slänger oss med i skolans värld. Det stämmer. Så är det. Vill du minnas så måste du repetera. Problemet är att det är ganska tråkigt. 
Forskare, elever och lärare är rörande överens om att repetition är ett nödvändigt inslag i lärandet. Problemet är dock uppenbart - det är ju mördande tråkigt. Som tur är visar forskning också klart att det finns anledning att med alla tillgängliga medel försöka göra undervisningen rolig


Repetera är tråkigt. Hur göra det roligt? Många visar på möjligheter att med spel underlätta repetition. Här finns det massor av resurser ute på nätet i massor av olika ämnen. Här är en geografiresurs.
Överhuvudtaget är det där med att ha roligt något som våra hjärnor gillar.

Peter Gärdenfors är en av personerna som gett sig in i debatten och har massor av intressanta tankar kring det här med inlärning, förståelse och kunskap.

Vi är mitt inne i en tid av stormande paradigmskifte. Skolan och hur undervisningen bedrivs är under stor press. Dessutom har vi en skolpolitisk debatt som i mångt och mycket handlar om annat än det som är viktigt. Jag har tidigare skrivit om vad vi behöver göra för att lyfta svensk skola från bra till fantastisk. 

Nu är det dags att genomföra det här i praktiken. Det ansvaret vilar tungt på utbildningsministern, Sveriges Kommuner och Landsting, sveriges skolledare och alla lärare. I den ordningen. Signalerna om att detta är viktigt måste komma och det räcker inte med tomma ord som inget kostar. Vi har gått från penna och papper till en digital verklighet med samma pengar (eller mindre). Det kan inte förvåna någon att det är så att kostnaderna är större för digitala verktyg än för blyertspennor. Detta är inte kostnader det är investeringar i Sveriges framtida välstånd. Sverige skall bli världens mest digitala land det blir man inte med penna suddi och papper.   

Nu kör vi så det ryker

2 kommentarer:

Patrik Petersson sa...

Det var väldigt intressant! Vi hade faktiskt en lärare i neuro-anatomi förra terminen som berättade att man kommer ihåg bra när något är roligt eller skrämmande för att de centra i hjärnan är stark sammankopplade med kom-ihåg-centrum. Hans slutsats av detta var senare att det var helt för svårt och tidskrävande att göra undervisningen så rolig att vi skulle komma ihåg den och att det då var bättre att skrämma oss så mycket med kommande tentan att vi skulle komma ihåg mer. Vet inte hur bra det fungerade egentligen.

Pekka Karvonen sa...

Jag håller fullständigt med om att repetition behöver göras så rolig den bara kan. I väntan på att så kan ske fullt ut behöver eleverna dessutom lära sig att bita ihop och tåla även vissa portioner av monotona och traggliga inslag. I vilken utsträckning beror bl.a. på vilket ämne vi pratar om, förstås. Men att få eleverna att jobba med tråkiga moment är nog idag den svåraste uppgiften för en lärare. Allt ska vara flashigt och belönas på bråkdelen av en sekund. Jag hade inte facebook och alla actionspel som stör under min studietid, och jag lärde mig att ta mig genom det tråkiga genom hårt arbete. Och lärde mig gjorde jag. Frågan är hur det ska lyckas för dagens elever.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...