by aigarius |
Hittar på Karolinska institutets hemsida en spännande artikel med titeln "Hjärnans hårda skola".
Mycket spännande läsning. Det handlar om något så viktigt som hur vi lär oss. Detta hett debatterade område verkar vara närmast ett vitt blad när det gäller forskningen. Eller nåja en del vet man ju.
Man vet att inlärning av fakta utan förståelse är slöseri med tid. Man vet att det som berör oss känslomässigt det minns vi. Man vet att det som vi kallar djupinlärning det fungerar.
En av alla de "sanningar" som finns i artikeln är
Repetition är kunskapens moder är ett sådant där gammalt uttryck som vi ofta slänger oss med i skolans värld. Det stämmer. Så är det. Vill du minnas så måste du repetera. Problemet är att det är ganska tråkigt.Kanske går det egentligen inte att lära ut, bara att stimulera andra att själva lära sig. Någon har sagt att hjärnan är lite som en vildvuxen trädgård och att läraren är en trädgårdsmästare som kan plantera frön och ge näring till idéer samt göra sitt bästa för att bekämpa missuppfattningar. Men växtkraften kan bara komma från den som lär sig.
Forskare, elever och lärare är rörande överens om att repetition är ett nödvändigt inslag i lärandet. Problemet är dock uppenbart - det är ju mördande tråkigt. Som tur är visar forskning också klart att det finns anledning att med alla tillgängliga medel försöka göra undervisningen rolig
Repetera är tråkigt. Hur göra det roligt? Många visar på möjligheter att med spel underlätta repetition. Här finns det massor av resurser ute på nätet i massor av olika ämnen. Här är en geografiresurs.
Överhuvudtaget är det där med att ha roligt något som våra hjärnor gillar.
2 kommentarer:
Det var väldigt intressant! Vi hade faktiskt en lärare i neuro-anatomi förra terminen som berättade att man kommer ihåg bra när något är roligt eller skrämmande för att de centra i hjärnan är stark sammankopplade med kom-ihåg-centrum. Hans slutsats av detta var senare att det var helt för svårt och tidskrävande att göra undervisningen så rolig att vi skulle komma ihåg den och att det då var bättre att skrämma oss så mycket med kommande tentan att vi skulle komma ihåg mer. Vet inte hur bra det fungerade egentligen.
Jag håller fullständigt med om att repetition behöver göras så rolig den bara kan. I väntan på att så kan ske fullt ut behöver eleverna dessutom lära sig att bita ihop och tåla även vissa portioner av monotona och traggliga inslag. I vilken utsträckning beror bl.a. på vilket ämne vi pratar om, förstås. Men att få eleverna att jobba med tråkiga moment är nog idag den svåraste uppgiften för en lärare. Allt ska vara flashigt och belönas på bråkdelen av en sekund. Jag hade inte facebook och alla actionspel som stör under min studietid, och jag lärde mig att ta mig genom det tråkiga genom hårt arbete. Och lärde mig gjorde jag. Frågan är hur det ska lyckas för dagens elever.
Skicka en kommentar