onsdag 28 juli 2010

Världsbilden


Sonen kommer ut till mig i köket och säger "Pappa jag spelar på wii mot tre från England och två från Spanien. Det är bara jag som är från Sverige".
Det får mig att tänka....
När jag var nio. Hur stor var min värld då?
Dagens unga växer upp i en värld som är mycket större och har kontaktmöjligheter som vi aldrig ens tänkte oss.
Det betyder att det som tidigare var svårt och ganska krångligt nu är naturligt. Brevvänner har ersatts av spelvänner. Detta måste vi ju bara bli bättre på att utnyttja i skolvardagen. Samarbete över landsgränser är ju inget krångligt idag. Det finns hur många skolor som helst som har hemsidor. Får man bara tag i en mailadress så är man igång. SO eller NO spelar ju ingen roll alls. Det går väl att göra i vilket ämne som helst antar jag. Slöjd har man väl överallt och musik.
Jag tänker att mina barn lever i en mycket spännande och kreativ tid. Hoppas bara att deras skola klarar att förvalta möjligheterna.
Här är en bra sida att börja med om man vill starta samarbeten inom EU eTwinning

2 kommentarer:

femfemman sa...

Vad kul att du hittat den oxå. Jo, e-twinning ger fantastiska möjligheter både för lärare och elever. Eller som en av mina svenska e-twinningkollegor uttryckte det. "Det är som att komma in i en helt annan dimension av skolarbetet."

Anders Erenius sa...

Jodå. Var i Riga för ett par år sedan för att starta ett projekt. Fast det var ingen som hade berättat att det var det det gick ut på innan jag åkte.
Jag trodde att jag skulle på en konferens om IT och skola...
Så jag hade väl inte mandat att dra igång något då. Hade jag fortsatt som lärare i höst så hade jag velat testa helt klart.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...