fredag 2 oktober 2009

Teknik är det viktigt?


Information literacy heter det visst på engelska. Digital kompetens kallar vi väl det till vardags i Sverige. Det är ju inte riktigt samma sak. Digital kompetens är inte ett passande begrepp för skolan tycker jag. Det känns som något som ligger utanför. Är eget och kanske möjligt att skapa ett separat ämne av. FEL!

Informationskompetens är mer rättvisande men så svårt att säga att det kommer att dö av ensamhet i ordbokens mest ensama och dammiga delar.


Kanske handlar detta bara om en kort tid av förändringsarbete när vi behöver sätta ett speciellt uttryck på det vi behöver kunna innan vi kort och gott kallar det för allmänbildning.


Det tillhör idag de grundläggande färdigheterna att kunna söka, maila och komunicera på nätet. Det är väl snart sagt bara lärare som inte har insett det. Att kunna handskas med tekniska prylar tillhör de basala vardagstrivialiteter som dagens människa möter och förväntas kunna hantera.


Dagligen hjälper jag ett tiotal kollegor att sätta på datorn eller slå på nätverkskortet eller stoppa i elkontakten. Grundläggande saker som självklart varje person måste klara för att ta sig genom sin vardag.



"Jag menar vem tar Anna Anka på
allvar? Hon representerar gamla unkna värderingar och ett förlegat
kvinnoideal.


Ungefär lika fräch
som en genomsnittlig lärare."

Varför är det så svårt? Jo därför att de som väljer att bli lärare inte är tekniskt intresserade. Det är människor som älskar böcker som väljer att bli lärare. Att de gillar ungar också får vi ju hoppas (även om man undrar ibland). Detta gör att vi faktiskt får en snedrekrytering till våra lärarhögskolor. De som står längst från det moderna samhället. Bakåtsträvarna. De väljer att bli lärare. Hur skall vi då kunna ligga i framkant? Helt omöjligt!


Lärare är grymt allmänbildade. Fast vad som räknas dit är på väg att ändras och snart kan vi komma att läsa på löpen att lärarna är grymt oallmänbildade.


Samhället är inte statiskt och därmed förändras även vad som kan anses vara allmänbildning. Vi är i skolan på väg att snabbt som attan tappa monopolet över vad som är viktig kunskap. Vänta ooups vi har redan tappat det.


Jag slås allt för ofta över hur lite lärare ägnar sig åt omvärldsbevakning. Hur lite tid vi lägger på att fundera över hur morgondagens samhälle kommer att se ut. Detta trots att det är mot det målet vi arbetar. Våra elevers framtid borde ju rimligtvis styra vilka saker vi lär dem. Så är det inte.


Det var istället bättre förr. Eleverna har ingen respekt för lärarna längre kan man höra och läsa nu för tiden.

Nej men det är väl inte så konstigt heller. Den som inte har koll är det svårt att känna respekt för. Jag menar vem tar Anna Anka på allvar? Hon representerar gamla unkna värderingar och ett förlegat kvinnoideal.


Ungefär lika fräch som en genomsnittlig lärare.

5 kommentarer:

Johanna Karlén sa...

Ord och inga visor, Anders. Men visst håller jag med dig. Till viss del i alla fall :-) Den delen om att allmänbildning är något helt annat idag än igår. Och ytterligare något annat imorgon...
Det gäller att haka på. Fort som sören!!!

Niilo Alhovaara sa...

Det finns en hel del att fundera kring det du tar upp här men en sak håller jag 100% med om: vi lärare är generellt fullständigt värdelösa på omvärldsbevakning. Givetvis kommer detta inte att hålla i längden; jobbet blir dötrist och eleverna somnar in på nolltid ifall det inte blir en förändring.

Sedan kan det också finnas mycket konkreta fördelar med omvärldsbevakning. Kollegan Lena Heikka på Tunaskolan i Luleå tog hem 1,3 miljoner genom att ha koll! Det tycker jag är hyfsat snyggt jobbat.

anna-lena sa...

Håller med i stort. När jag var ung var lärarna väldigt allmänbildade. Intelligensreserven, skulle jag vilja uttrycka det. Mina jämnåriga, födda på 50-talet, är i stort hyfsat allmänbildade, men många har inte fattat att det här med datorer, det är det som gäller. De klamrar sig fast vid läroböckerna på ett sätt som skrämmer mig.
Många av de nyutbildade lärarna är rena katastrofer - och nu sa jag många - inte alla - det är gamla damer som gått komvux och ombildat sig till lärare - utan att hänga med ett skvatt - och det är unga människor, som inte kom in på någon annan utbildning än lärarutbildningen - och där är det riktigt illa....Så inte är det konstigt att skolan är där den är... och hur sjutton ska vi få styr på den igen, när vi tappar i trovärdighet på det sätt som vi gör!
Nu måste vi vända till positivitet ... kan vi hjälpas åt - vi som fattat vad som gäller....
: )

Anders Erenius sa...

Ja visst tar jag i ända från tårna. Men bloggen finns ju till för att provocera och debattera. Inte för att stryka medhårs. Visst generaliserar jag och hårdrar. Jag tycker det är kul dessutom. Sedan är jag ju uppriktigt orolig och förbannad också.

Johanna Karlén sa...

Klart du ska ta i från tårna och lite till. Se till att använda oro och ilska produktivt och konstruktivt... :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...