tisdag 31 januari 2012

Kreativitet. Innovation. Skapande.

Attribution Some rights reserved by IsaacMao

Jag undrar jag...
Jag tror att allt det där teaterspelandet, målandet, sjungandet och skapandet gjorde något med mig. Jag var nog inte så värst bra på att sjunga. Inte alls någon fena på att måla. Tycker mig minnas att jag tyckte att jag var rätt så bra på teater (men ärligt talat så blir ju minnen ljusare ju längre bort i tiden de befinner sig).
Men jag tror att det gjorde något med mig och med mitt tänkande. Om man skall vara lite mer vetenskaplig så tror jag att det påverkade min hjärnas funktion.

Jag tror att det stimulerade min växande hjärna att om och om igen ställas inför uppgifter som krävde att jag utifrån ett vitt papper var tvungen att skapa.

Utan mallar uppfinna bilden. Med en lärare som genast avslöjade om jag valde den lätta vägen och höll mig i komfortzonen.

Teater är på riktigt. Det är inte torrsim med läraren som mottagare när man vet att det i slutändan finns en publik som sitter i salongen. Det är för mig essensen av entreprenöriellt lärande. En grupp som tillsammans skapar mot ett gemensamt mål. På riktigt.
Det har definitivt påverkat mig och mitt sätt att tänka och vara. Och en hel del av mina gamla klasskamrater också har det visat sig genom åren.

6 kommentarer:

Linda Linder sa...

Väldigt intressant tycker jag! Jag är fullkomligt övertygad över att det har påverkat ditt kreativa tänkande och övat dig att se på världen.
Jag har precis kopplat mitt arbete på teatern med skapandet av pedagogisk miljö i förskolan- att skapa miljö som påverkar och startar igång. Jag kopplar också mitt sätt att möta barn och vuxna med mitt sätt att ta reda på hur karaktärer jag spelat fungerar, tänker, handlar. Detta gör att jag förstår och tolka människor bättre och sätta mig in i deras tankemönster, viljor, önskningar m.m :) Tänk om utbildningssystemet kunde använda sig av de estetiska läroprocesserna för att ge ett djup åt elevernas förståelse....

Anders Erenius sa...

Och dessutom inse att det påverkar ditt tänkande över hela linjen. Att även Ma/NO, SO och språk mår bra av det. Kallas det Holistisk människosyn? Ja TänkOm :) Vad bra det hade varit.

Linda Linder sa...

Holistisk människosyn- holistisk kunskapssyn? Ja, TänkOm :)

Annette sa...

Amen!

Annette sa...

Med tillägget att det instrumentella tänkandet (ett ämne är till för att något annat ska bli bättre... i korta ordalag, läs Varkøj för fördjupning) gäller för alla ämnen.

Och med det stora slaget för att dessa ämnen har ett alldeles utmärkt egenvärde. Dvs de är bra för sin egen skull också. =)

Anders Erenius sa...

Jag har funderat lite över det där med instrumentell syn på ämnena. Visst kan jag köpa att ett ämne har ett egenvärde men samtidigt är det en syn på kunskap och kunskapande som känns mig främmande. För mig känns hela uppdelningen i olika ämnen allt mer främmande. Min förståelse och uppskattning av ett musikstycke som strange fruit med t.ex Nina Simone är helt beroende av mina historiekunskaper. Bara satt i sitt sammanhang av medborgarättsrörelsens USA under 60-talet så förstår jag att uppskatta den låten fullt ut. I det läget är ju SO:n ett hjälpämne till musiken?! Men så är det med all kunskap. Den låter sig sällan begränsas till det fällt som den enligt mallen tillhör. Eller skall jag säga BORDE inte låta sig göra det. Ämnena är en uppdelning av kunskapen som finns till inte för att främja individernas lärande utan för att systematisera kunskapen för att lättare kunna administrera den i en skola. Verkligheten tar ingen som helst hänsyn till skolämnena utan belönar gränsöverskridande tänkande. Nåja så som jag ser det iaf. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...