Av Sven Golz http://www.sxc.hu/profile/svenic |
Nu har forskningen konstaterat att eftersom unga idag läser mindre böcker så har de sämre läsförståelse. Det verkar ju vara logiskt tycker jag. Knappast en revolutionerande upptäckt. Kanske hittar vi här en delförklaring till sjunkande resultat i svensk skola?
Nästa sak är ju att fundera över vad det här betyder i förlängningen. Jag är inte säker men tänker i lite olika spår här. En slutsats blir ju att skolan får ett ännu större ansvar att se till att unga får läsa mycket. En annan tanke jag får är att litteraturbegreppet är under stort tryck. Kommer de som är unga idag att i större utsträckning att ägna sig åt spel stället för romaner. Ett spel kan ju vara väl så mycket som en roman när det gäller historia och budskap om man vill. Kanske är det så att romanens betydelse kommer att minska till förmån för mer kvalitativa spel.Man konstaterar att eftersom Sverige är ett rikt land som dessutom är tidiga med att ta till sig ny teknik så ägnar svenska barn mer tid med datorn än barn i länder som inte har samma gynnsamma förutsättningar.
Att förstå det man läser ÄR viktigt idag och kommer att vara det även framöver men i en värld där konversationen mellan människor förändrats med Facebook och Twitter och chattar och Youtube och och och.... Så kanske man ändå måste ställa frågan om samma kompetens är relevant 2011 som 1990.
Kanske är det så att svenska barns sämre läsförståelse är en naturlig konsekvens av att de ägnar sig åt saker som de kommer att ha större nytta av i sina liv. Kanske är det så att spelförståelse är en viktigare kompetens imorgon än läsförståelse. Men vad vet jag.Det kan ju faktiskt vara så att eftersom världen förändras så ÄR det viktigare att ha grundläggande förståelse av skillnader mellan Nintendo och Xbox än mellan Strindberg och Lagerlöf.
En sak vet jag. Att göra läsförståelsetest är nog det mest meningslösa jag gjort i mitt liv. Meningslösa texter som inte ger någonting. Nu var jag ju så feg att jag aldrig för mitt liv skulle vågat ifrågasätta en sådan sak när jag gick i skolan. Det var nog dessutom klokt eftersom ett sådant ifrågasättande knappast belönades i den skola jag gick. Sådan såg ju skolkulturen ut. Lärarna som visst allt skulle berätta för oss. Vi skulle kopiera och om vi var riktigt duktiga på att kopiera vår lärare så belönades man med ett högt betyg.
Ändå så är en av de skoluppgifter som har etsat sig fast i mitt minne, och som jag är ganska stolt över, ett prov på raka motsatsen. I ämnet musik skulle vi göra ett arbete kring någon tonsättare eller musiker av något slag. De som siktade på höga betyg valde klassiska tonsättare (läraren spelade ju i en symfoniorkester). Det gjorde inte jag och min parhäst. Nej vi valde att prata om Housens historia. Den var ju för all del inte så omfattande 1990 så det var ju lätt att greppa om. Som jag minns det så blev vi ganska så sågade. Minns faktiskt inte om det berodde på bristande fotnotsredovisning (det fanns ju ingen litteratur utan bara suspekta tidningsartiklar och skivomslag) eller på om det var musiken i sig som var ifrågasatt. Men snacka om att jag för en gångs skull hade full koll på vad som skulle påverka musiken de närmsta decennierna.
Vad jag försöker säga är att om normen i skolan är att vara konserverande och att producera kopior av läraren så missar man det som är viktigt.Om bara det som är gamla och beprövade kunskaper skall nötas in så är risken stor att vi backar in i framtiden.
3 kommentarer:
Spännande!
Det är oerhört provocerande att ens våga ta upp aspekten om att det kanske inte är det vi lär barnen/ungdomarna i skolan idag som de kommer ha användning av i framtiden.
Jag har funderat mycket på om det är allmänbildning som skolan ängar sig åt...och vad den igentligen är värd nu när allt är en googling iväg :)
Jag tror verkligen att man behöver ta sig en ordentlig funderar på vad det är skolan ska lära vår framtida befolkning. Detta måste man göra genom att lägga undan "tyckandet" och våga öppna öronen för vad det är som pågår i samhället idag.
Bra skrivet! Som vanligt :)
Ja det är mycket snack om "bildning" och allmänbildning som om det var saker som vi alla är överens om. Men en del av problemet är att vi faktiskt menar helt olika saker med allmänbildning. Jag menar den som inte kan sin latin kan väl inte ses som allmänbildad eller?
Lita grann kan man väl säga att det tangerar debatten kring en litteraturkanon.
Tack för uppmuntran! Bloggen finns ju primärt för att jag skall bli tvungen att formulera mitt reflekterande och kanske bli lite skarpare och vassare i min tanke. Men det är ju jättegivande om det kan roa eller oroa någon mer :)
Funderade lite i de här banorna också, när media tog upp det "nedslående" läsförståelseresultatet. Märker att barn gärna läser, men det är svårt att få dem att läsa något som tar tid att läsa. Vi lever i den snabba tiden. Barn har så mycket som ska hinnas med .... vi måste inse att vi är i den tid som är... och i den tid som är så finns det andra möjligheter att tillägna sig omvärldsförstålse än genom den långsamma boken. Läsförståelse kan teatas på olika sätt, om mantestar korta texter och t.ex manualer så tror jag att resultatet skulle bli annorlunda.
Skicka en kommentar