måndag 14 december 2009

Jag har funderat på en sak...


Varför är det så svårt att vara kreativ i en vanlig svensk grundskola?

Varför känns det som att man varje gång man går utanför mallen eller schemat så är det uppförsbacke.

Kan det bero på att vi sitter fast i en struktur som förlamar. Schema, timmar och minuter. Allt är styrt inte av elevernas behov utan av en struktur som inte får rubbas.

Undervisningstid är viktigare än inlärning. Smaka på den meningen.

Om inlärning hade varit det som styrde skolan så skulle den kanske vara lite mer intresserad av vad kunderna (eleverna) vill ha?


Bara en tanke som slog mig.

4 kommentarer:

Öpedagogen sa...

Jag smakar på meningen och det smakar förskräckligt! Jag spottar ut den på en gång =)

Johanna sa...

Ja, usch det är nästan så att man inte vill fundera på det... Men så otroligt viktigt att verkligen fundera på. Och fortsätta försöka göra något åt.

Skolan borde - måste - tänka mer "kund"fokuserat!!

"Det är i motvind och inte i medvind som drakar lyfter" läste jag på en anslagstavla på en skola här i Lund. Klokt och något att tänka på när vi fortsätter kämpa i uppförsbacken...

/Johanna

Morrica sa...

Om man aldrig går i uppförsbacke når man aldrig toppen.

När man känner ett definitivt motstånd mot förändring brukar det vara dags att förändra något. Det är tungt, men det är nödvändigt.

Jonas Hällebrand sa...

Vi har ju faktiskt inte läroplikt i Sverige som man har i Danmark utan bara skolplikt dvs vi skall vara på plats men inte lära...
Säger en del enligt mig ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...