tag:blogger.com,1999:blog-1293588998611373885.post857920517256930611..comments2023-07-18T12:56:50.343+02:00Comments on Anders Erenius tycker till om IT i skolvardagen: Navelskåderi och lite katederundervisningAnders Ereniushttp://www.blogger.com/profile/05617878253925431011noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-1293588998611373885.post-2600026871267065252011-03-20T16:44:23.976+01:002011-03-20T16:44:23.976+01:00Jag håller så klart med dig. Undervisning behöver ...Jag håller så klart med dig. Undervisning behöver både vara strukturerad och lärarledd. Men det är de elevaktiva inslagen som gör att eleverna utvecklar sina kompetenser. Simläraren kan instruera och förklara hur mycket som helst, men det är först när barnen hoppar i vattnet som de utvecklas. Sedan behöver barnen få återkoppling av läraren och/eller av andra barn. Därefter får de prova igen. Resultaten beror på hur bra läraren är på att instruera och ge återkoppling, men också på om eleverna får öva under rätt förutsättningar.Dawit Adebonoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1293588998611373885.post-1162941852055461462011-03-20T14:56:30.543+01:002011-03-20T14:56:30.543+01:00Ha ha Klockrent helt enkelt. :)
Jag håller som du...Ha ha Klockrent helt enkelt. :) <br />Jag håller som du vet med dig om att det är formativ bedömning som är nyckeln. Det är ju också det som duktiga lärare ägnar sig åt redan. Det är det som gör att deras elever når lite längre än andra. Uppmuntra och utmana kan man väl också kalla det (formativ bedömning är ju inte ett vedertaget begrepp utanför skolvärlden). Nu har väl Björklund backat lite från det där med katederundervisningen och pratar mer om lärarledd undervisning. Då har jag faktiskt inga problem med hans uttalande. Det är för mig helt okontroversiellt. Med ansvar följer makt och lärare har ett gigantiskt ansvar. Att man sedan som professionell kan välja olika metoder och självklart ha med eleverna i hela processen tycker inte jag är konstigt. Det tycker jag är en förutsättning.<br />Eller vad säger du Dawit?Anders Ereniushttps://www.blogger.com/profile/05617878253925431011noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1293588998611373885.post-8623892720948412132011-03-20T10:58:06.241+01:002011-03-20T10:58:06.241+01:00Hej Anders! Sitter på dotterns simskola när jag lä...Hej Anders! Sitter på dotterns simskola när jag läser ditt inlägg. Lustigt att du använder simning som liknelse. Simlärararna instruerar och förklarar för barnen. Barnen provar om och om igen, och får hela tiden respons från lärarna. Pedagogiken kallas Formativ bedömning/ undervisning. Denna pedagogik fungerar naturligtvis oavset vilken förmåga, ämne elker innehåll man sysslar med. Det simskolan har gjort är att man investerat rätt. Lärarna har kompetens och de är tillräckligt många för att varje barn <br />ska bli sett och få respons. Dessutom är utrustningen anpassad för ändamålet, det finns en bassäng att öva i.Dawit Adebonoreply@blogger.com