tag:blogger.com,1999:blog-1293588998611373885.post6491429789311603755..comments2023-07-18T12:56:50.343+02:00Comments on Anders Erenius tycker till om IT i skolvardagen: TänkOm ny inspiration till förändringsarbeteAnders Ereniushttp://www.blogger.com/profile/05617878253925431011noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-1293588998611373885.post-34425675866982765412010-02-03T19:08:41.246+01:002010-02-03T19:08:41.246+01:00Vad kul!
Precis som du skriver så ser man om G-niv...Vad kul!<br />Precis som du skriver så ser man om G-nivån finns där ändå. Man kan ju inte analysera och ta ställning utan att det lyser igenom om man har koll på faktan eller inte. Jag har helt lämnat proven därhän för att istället jobba med läxförhör. Tre öppna frågor varje fredag där eleverna får använda boken för att ge sig i kast med att svara. Jag tycker att det är mycket lättare att sätta betyg nu. Det blir kristallklart vilken nivå deras tänkande befinner sig på. <br />Ja det är mer att rätta men samtidigt tycker jag att det är värt det.Anders Ereniushttps://www.blogger.com/profile/05617878253925431011noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1293588998611373885.post-31067761096989355442010-02-03T11:10:27.417+01:002010-02-03T11:10:27.417+01:00Det tror jag definitivt kan vara en väg. Har fakti...Det tror jag definitivt kan vara en väg. Har faktiskt funderat på den ibland. Jag har alla nior i SO tillsammans med en lärare som vill förändra mycket utifrån detta synsätt. <br /><br />Här gäller det att ställa rätt fråga. Ett år gjorde vi tre-fyra frågeställningar om efterkrigstiden. Problematiserande och svaret fick max skrivas på 300-400 ord. Vi "struntade" i G-nivån och utgick från att det inte går att diskutera vissa saker utan att ha tagit sig igenom de grunder de själva behövde. <br /><br />G-nivån syntes i deras svar ändå. Riktigt kul nu när jag tänker på det. Går definitivt att utveckla. <br /><br />Nu ska jag hänvisa till din blogg i VLT där debatten om datorer i skolan pågår för att visa att det handlar om något mer än datorer.Dan Svanbomhttps://www.blogger.com/profile/16205002656157831591noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1293588998611373885.post-17838483765169429802010-02-01T20:10:12.511+01:002010-02-01T20:10:12.511+01:00Skall vi testa en grej du och jag Dan? Kanske skul...Skall vi testa en grej du och jag Dan? Kanske skulle vi starta uppifrån istället och kasta oss in i analyser och kreativitet för att sedan gräva oss ner i faktan. <br />Bara på försök och sedan jämföra vad vi kommer fram till. <br />Eller vi förresten. Våra elever är ju de som skall göra jobbet. De skulle säkert tycka att det var kul som omväxling. <br />Vad tror du?Anders Ereniushttps://www.blogger.com/profile/05617878253925431011noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1293588998611373885.post-31326741400686634062010-02-01T16:47:01.579+01:002010-02-01T16:47:01.579+01:00Håller med. Visst behövs det en grund för att förs...Håller med. Visst behövs det en grund för att förstå samband, analysera och diskutera men ofta har jag elever som fastnar i G-delen för att "ämnet är så förbenat tråkigt" men inser på slutet att vg/mvg-nivåer är riktigt kul eftersom de då får vara kreativa och ha egna åsikter. <br /><br />Det är roligare att plugga ämnen på högre nivåer helt enkelt.Dan Svanbomhttps://www.blogger.com/profile/16205002656157831591noreply@blogger.com