tag:blogger.com,1999:blog-1293588998611373885.post2245846983394417378..comments2023-07-18T12:56:50.343+02:00Comments on Anders Erenius tycker till om IT i skolvardagen: Rapport från en skolbänk. Del två.Anders Ereniushttp://www.blogger.com/profile/05617878253925431011noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-1293588998611373885.post-14201735393059999862008-12-08T15:18:00.000+01:002008-12-08T15:18:00.000+01:00Tack för dina kloka frågor Lars! Verkligen inspire...Tack för dina kloka frågor Lars! Verkligen inspirerande och tankeväckande. <BR/>De som normalt sett behöver mycket struktur är de elever som inte är självgående, motiverade och framåt. Att de inte lyckas lika väl i ett friare och mer elevaktivt arbetssätt är kanske inte så konstigt. Vad jag gjorde var att jag prioriterade att lägga min tid på att hjälpa (och därmed kontrollera) dem. Trots det så blir deras insatser inte särskillt stora. Kanske skulle de inte ha blivit det i ett mer läraraktivt arbetssätt heller? Kanske är det bara så att skillnaden blir så mycket mer konkret och tydlig när man väljer det här arbetssättet? Att motivera en omotiverad elev är en stor konst som jag ännu inte besitter i tillräcklig grad kan man väl säja. Undrar om det ens är möjligt? Man hoppas ju det. <BR/>Men kul tyckte de att det var. Roligare än vanlig i alla fall.Anders Ereniushttps://www.blogger.com/profile/05617878253925431011noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1293588998611373885.post-24205497041388771852008-12-08T11:25:00.000+01:002008-12-08T11:25:00.000+01:00Intressanta iakttagelser. Du skrev att de högprest...Intressanta iakttagelser. Du skrev att de högpresterade gillade det bättre, men hur var det med de lågpresterade? Tycker de att denna metod var sämre än innan? Hur kan man arbeta för att dessa ska få ett bättre stöd?Anonymousnoreply@blogger.com